Gå til innhold

Fastleger med interesse for psykiatri

Anbefalte innlegg

Gjest vil hjelpe en venn i vestfold
Skrevet

Hvordan finner man ut det når man skal leite etter ny fastlege? En venn av meg skal bytte og spurte om jeg visste om noen. Det gjør jeg ikke siden jeg ikke greier å finne ut av det ved å søke på nettet.

Det står ingen spsifikk beskrivelse av legenes faglige interesseområder, kun at de er spesialister i allmennmedisin.

Men de fleste vet jo at psykiatri er upopulært og kjedelig for de fleste allmennleger.

Videoannonse
Annonse
Lille kylling
Skrevet

Tips: se på www.legelisten.no. Der ligger det anbefalinger og advarsler på fastleger fra pasienter.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Men de fleste vet jo at psykiatri er upopulært og kjedelig for de fleste allmennleger.''

Vet man det? Min erfaring er at de aller fleste er interessert i psykiatri.

Skrevet

Tips: se på www.legelisten.no. Der ligger det anbefalinger og advarsler på fastleger fra pasienter.

Takk, men jeg synes ikke slike lister er særlig representative.

De er bare noen svært få som skriver inn og rater fastlegene, og det synes jeg er useriøst og lite å feste tillit til.

Skrevet

''Men de fleste vet jo at psykiatri er upopulært og kjedelig for de fleste allmennleger.''

Vet man det? Min erfaring er at de aller fleste er interessert i psykiatri.

Okidoki. Da er det vel bare noe jeg har innbilt meg.

Beklager ordleggingen.

Skrevet

Min erfaring er at de aller fleste leger er meget interessert hvis du selv viser interesse i å bli bedre, er informert om din diagnose (hvis du kan) og ellers er høflig og grei.

Hvis du har en sykdom som er mer spennende enn "tett nese" så er det også en stor bonus! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Min erfaring er at de aller fleste leger er meget interessert hvis du selv viser interesse i å bli bedre, er informert om din diagnose (hvis du kan) og ellers er høflig og grei.

Hvis du har en sykdom som er mer spennende enn "tett nese" så er det også en stor bonus! ;-)

Med vennlig hilsen

Det var spesielt å ha erfaring at leger er meget interesserte på generell basis ute fra hvordan du oppfører deg. Hvis vi alle er som Sør så blir vi behandlet bra hos legen.

Jeg har meget forskjellig erfaring av leger selvom jeg oppfører meg relativt likt.

Skrevet

Det var spesielt å ha erfaring at leger er meget interesserte på generell basis ute fra hvordan du oppfører deg. Hvis vi alle er som Sør så blir vi behandlet bra hos legen.

Jeg har meget forskjellig erfaring av leger selvom jeg oppfører meg relativt likt.

Å, hodet mitt! Jeg er helt enig med både Sør og fineline her, selv om de er fullstendig uenige med hverandre! Godt poeng faktisk, at leger og andre oppfører seg forskjellig mot en, selv om en oppfører seg temmelig likt, og positivt, selv.

Skrevet

Å, hodet mitt! Jeg er helt enig med både Sør og fineline her, selv om de er fullstendig uenige med hverandre! Godt poeng faktisk, at leger og andre oppfører seg forskjellig mot en, selv om en oppfører seg temmelig likt, og positivt, selv.

Jeg er ikke uenig med Sør at han har god erfaring av leger. Synes bare det er feil å generalisere ut fra egen erfaring på denne måten.

Leger er forskjellige og vi har forskjellige behov. Et menneske i nød har behov for en forståelsesfull lege uansett vedkommendes oppførsel. Det blir noe naivt over å si til pasientene at hvis de er snille mot legene så vil legene bli snille mot dem.

Skrevet

Jeg skrev: "Min erfaring er at de aller fleste leger er "

Merk: "de aller fleste".

Selvsagt finnes det totalt uinteresserte leger uansett hva du gjør og har, men poenget er at hvis du er høflig, informert, holder en god dialog, osv. så er det langt større sannsynlighet for at du får en bedre behandling enn hvis du er uhøflig, osv...

Med vennlig hilsen

Skrevet

Poenget er jo (som jeg skrev) at det handler om at leger er mennesker, og hvis man selv er interessert, høflig, "hjelper til" osv. så er det større sjanse for at man får bedre behandling enn hvis man er uhøflig, avvisende, osv.

Det er selvsagt noen leger som er uinteressert uansett hva man gjør - det er det i alle bransjer - men jeg tror de er relativt få.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Poenget er jo (som jeg skrev) at det handler om at leger er mennesker, og hvis man selv er interessert, høflig, "hjelper til" osv. så er det større sjanse for at man får bedre behandling enn hvis man er uhøflig, avvisende, osv.

Det er selvsagt noen leger som er uinteressert uansett hva man gjør - det er det i alle bransjer - men jeg tror de er relativt få.

Med vennlig hilsen

Da tror jeg vi kan være enige om at *sjansen* for å få god service er større om vi oppfører oss bra, men vi er likevel ikke *garantert* dette.

Skrevet

Da tror jeg vi kan være enige om at *sjansen* for å få god service er større om vi oppfører oss bra, men vi er likevel ikke *garantert* dette.

Det finnes ingen garantier for noe som helst! :-)

Det er også en del av livet!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg skrev: "Min erfaring er at de aller fleste leger er "

Merk: "de aller fleste".

Selvsagt finnes det totalt uinteresserte leger uansett hva du gjør og har, men poenget er at hvis du er høflig, informert, holder en god dialog, osv. så er det langt større sannsynlighet for at du får en bedre behandling enn hvis du er uhøflig, osv...

Med vennlig hilsen

''hvis du er høflig, informert, holder en god dialog''

Det er stor fare for at pasienter ikke greier dette, nettopp fordi de er syke.

Jeg har ikke oppfattet deg på dol som en som har lang erfaring innenfor psykiatrien. Da har jeg ingen mening om hvorvidt du kan ha hatt kneiker i livet hvor du har trengt legehjelp. Det blir derfor ikke relevant for deg å sammenligne med din egen erfaring.

Skrevet

Jeg er ikke uenig med Sør at han har god erfaring av leger. Synes bare det er feil å generalisere ut fra egen erfaring på denne måten.

Leger er forskjellige og vi har forskjellige behov. Et menneske i nød har behov for en forståelsesfull lege uansett vedkommendes oppførsel. Det blir noe naivt over å si til pasientene at hvis de er snille mot legene så vil legene bli snille mot dem.

Jeg har også en lei tendens til å generalisere ut fra egne erfaringer. Det er sikkert derfor jeg blir så intenst overrasket når jeg støter på noe som skiller seg radikalt fra det jeg er vant til :-o

Skrevet

Med vennlig hilsen

Det handler ikke om at legene er uinteressert. Det handler om hvorvidt de er lydhøre overfor pasienten. Jeg har selv mistet tålmodigheten med en lege som aldri hørte etter, og da skiftet jeg lege så fort jeg kunne.

Hun var veldig interessert i piller og mer piller. Mange piller.

Skrevet

''hvis du er høflig, informert, holder en god dialog''

Det er stor fare for at pasienter ikke greier dette, nettopp fordi de er syke.

Jeg har ikke oppfattet deg på dol som en som har lang erfaring innenfor psykiatrien. Da har jeg ingen mening om hvorvidt du kan ha hatt kneiker i livet hvor du har trengt legehjelp. Det blir derfor ikke relevant for deg å sammenligne med din egen erfaring.

Men da trenger du ikke lese det jeg skriver, heller...

:løsningsorientert:

Utover det - jeg har ikke sagt noe som hvor sannsynlig det er at pasienten kan gjøre dette. Jeg sier bare at dersom...

Skrevet

Det handler ikke om at legene er uinteressert. Det handler om hvorvidt de er lydhøre overfor pasienten. Jeg har selv mistet tålmodigheten med en lege som aldri hørte etter, og da skiftet jeg lege så fort jeg kunne.

Hun var veldig interessert i piller og mer piller. Mange piller.

''Det handler ikke om at legene er uinteressert. Det handler om hvorvidt de er lydhøre overfor pasienten.''

Som går på interessen for pasientene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...