Gå til innhold

om du føler at dette ikke hjelper deg

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.ung.no/psykiskhelse/809_Har_du_det_trist_Slik_kan_du_hjelpe_deg_selv.html

Jeg kom over denne artikkelen her om dagen - og sukket litt for meg selv, for dette har jeg lest tusen ganger før, og det hjelper ikke når JEG er deprimert/uttafor/nedfor. Røde Kors/Mental Helse-telefonen: de skjønner ikke hva jeg snakker om der. Ta et bad: har ikke badekar. Fiske: liker ikke fisk. Gjøre ting jeg pleier å like å gjøre: det har aldri funket.

Avsnittet "Tanker som ikke funker" er matnyttig, men ikke noe banebrytende... Har jobbet med kognitive teknikker lenge, det er til hjelp, men det er ikke akkurat noen vidunderkur.

Så begynner det å ligne noe: "Gjør noe du ikke pleier å gjøre." Aha! Jeg merket at det hjalp å tenke på Eskil Pedersen og Hurtigruta, to helt nye ting, sist jeg ble fornærmet. Og på et seminar nylig om eksekutive funksjoner så jeg scannede bilder av hjernen under innlæring av en ny ferdighet. Det aktive området flyttet seg gradvis bakover. Jeg tror at jeg er en av dem som må gjøre noe helt annet, bli opptatt med noe nytt, bli overrasket, for å komme gjennom en depresjon. Jeg har erfaring med at det er akkurat det som skal til!

Det som gjorde at jeg virkelig satte pris på denne artikkelen, var teksten i "faktaruten": "Snakk med helsesøster, legen eller en voksen du stoler på om du føler at dette ikke hjelper deg." Duh! (Kjerring)råd/oppleste og vedtatte sannheter virker ikke på meg. Men nå skjønner jeg endelig hvorfor jeg går til psykolog! Jeg må ha hjelp av profesjonelle! Og så flott at det er hjelp å få, da...!

Jeg håper og regner med at NHD er skikkelig imponert nå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, jeg må humre litt av det satiriske innlegget ditt :) Skjønner så inmari godt hva du mener!

Likevel viktig å få med seg at dette er en artikkel som handler om å være trist, IKKE deprimert ol.

Problemet er jo bare at veldig veldig mange tror det er det samme. Noe alle som har opplevd depresjon vet veldig godt... Hvis det var sånn kunne jo legene skrevet ut badekar på resept, haha ;)

Det som hadde løfta denne artikklen hadde vært om det sto noe som: "hvis ikke noe av dette hjelper og tristheten varer så og så lenge, da er du kanskje deprimert (m/ feks en lenke) og burde oppsøke hjelp" osv... du skjønner greia :)

Skrevet

Hehe, jeg må humre litt av det satiriske innlegget ditt :) Skjønner så inmari godt hva du mener!

Likevel viktig å få med seg at dette er en artikkel som handler om å være trist, IKKE deprimert ol.

Problemet er jo bare at veldig veldig mange tror det er det samme. Noe alle som har opplevd depresjon vet veldig godt... Hvis det var sånn kunne jo legene skrevet ut badekar på resept, haha ;)

Det som hadde løfta denne artikklen hadde vært om det sto noe som: "hvis ikke noe av dette hjelper og tristheten varer så og så lenge, da er du kanskje deprimert (m/ feks en lenke) og burde oppsøke hjelp" osv... du skjønner greia :)

Takk for fin tilbakemelding, og ja, jeg skjønner greia! Jeg trenger bare å få det inn med teskje... av og til...! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...