Gå til innhold

Gikk ikke helt som forventet, men ok likevel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har ikke lov til å kjøre etter å ha tatt disse. Reglene sier at du ikke skal være "beruset" når du kjører. Med Stesolid f.eks har jeg ikke lov til å kjøre før etter 9 timer etter at jeg har tatt dem i følge fylkeslegen. Xanor har vel noe kortere halveringstid om jeg ikke husker feil, så mulig det ikke tar så lang tid.

Du blir sløv, men om du bruker det fast vil det bli borte etterhvert, men det gjør ikke at du ikke kan kjøre bil med dem. I følge eksperteen påvirker det reaksjonstiden og andre ting selv om du ikke føler det selv.

''Du har ikke lov til å kjøre etter å ha tatt disse. Reglene sier at du ikke skal være "beruset" når du kjører. Med Stesolid f.eks har jeg ikke lov til å kjøre før etter 9 timer etter at jeg har tatt dem i følge fylkeslegen. Xanor har vel noe kortere halveringstid om jeg ikke husker feil, så mulig det ikke tar så lang tid.'' Jeg kjørte ikke på flere timer etter at jeg hadde tatt dem og da følte jeg meg helt fin.

''Du blir sløv, men om du bruker det fast vil det bli borte etterhvert, men det gjør ikke at du ikke kan kjøre bil med dem. I følge eksperteen påvirker det reaksjonstiden og andre ting selv om du ikke føler det selv.''Forstår det, har ikke tenkt til å ta det legen forskrev før jeg har fått avklart om jeg må søke. Skal til legen igjen om 14 dager for å "evaluere" virkningen og har tenkt til å holde meg til 0.5mg fram til den tid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er en lettvindt løsning fra legens side å skrive ut xanor - uten at vedkommende samtidig har en grundig diskusjon med deg om disse medikamentenes negative virkninger.

Jeg håper også at det innebærer at alle andre muligheter er forsøkt først, jfr. felleskatalogens uttalelse mht indikasjonene for bruk av medikamentet: : ''Panikksyndrom der annen behandling ikke har ført frem eller av spesielle grunner anses uegnet.''

Skrevet

Jeg synes det er en lettvindt løsning fra legens side å skrive ut xanor - uten at vedkommende samtidig har en grundig diskusjon med deg om disse medikamentenes negative virkninger.

Jeg håper også at det innebærer at alle andre muligheter er forsøkt først, jfr. felleskatalogens uttalelse mht indikasjonene for bruk av medikamentet: : ''Panikksyndrom der annen behandling ikke har ført frem eller av spesielle grunner anses uegnet.''

''Jeg synes det er en lettvindt løsning fra legens side å skrive ut xanor - uten at vedkommende samtidig har en grundig diskusjon med deg om disse medikamentenes negative virkninger.'' Ble veldig overrasket over hva jeg fikk utskrevet og hvor lite informasjon jeg fikk om det jeg også.

''Jeg håper også at det innebærer at alle andre muligheter er forsøkt først,'' Må vel egentlig si jeg ikke har forsøkt så mange andre ting, men det jeg ønsker er noe som "tar bort" angsten og da har jeg forstått at det ikke er så mye som fungerer...

Skrevet

''Jeg synes det er en lettvindt løsning fra legens side å skrive ut xanor - uten at vedkommende samtidig har en grundig diskusjon med deg om disse medikamentenes negative virkninger.'' Ble veldig overrasket over hva jeg fikk utskrevet og hvor lite informasjon jeg fikk om det jeg også.

''Jeg håper også at det innebærer at alle andre muligheter er forsøkt først,'' Må vel egentlig si jeg ikke har forsøkt så mange andre ting, men det jeg ønsker er noe som "tar bort" angsten og da har jeg forstått at det ikke er så mye som fungerer...

''Må vel egentlig si jeg ikke har forsøkt så mange andre ting, men det jeg ønsker er noe som "tar bort" angsten og da har jeg forstått at det ikke er så mye som fungerer...''

Problemet er bare om du er tjent med ¨ta noe som "tar bort angsten" akkurat nå på litt lengre sikt. Hvor lenge ser du for deg at du skal bruke medikamentet, og hva skal du evt. gjøre når du ikke lenger bruker det?

Skrevet

''Må vel egentlig si jeg ikke har forsøkt så mange andre ting, men det jeg ønsker er noe som "tar bort" angsten og da har jeg forstått at det ikke er så mye som fungerer...''

Problemet er bare om du er tjent med ¨ta noe som "tar bort angsten" akkurat nå på litt lengre sikt. Hvor lenge ser du for deg at du skal bruke medikamentet, og hva skal du evt. gjøre når du ikke lenger bruker det?

''Problemet er bare om du er tjent med ¨ta noe som "tar bort angsten" akkurat nå på litt lengre sikt. Hvor lenge ser du for deg at du skal bruke medikamentet, og hva skal du evt. gjøre når du ikke lenger bruker det?'' Det vet jeg ikke. Det jeg vet er at jeg har fungert dårligere i det siste grunnet angst, unngår andre mennesker og det er et mareritt de gangene jeg må gjøre noe (for meg) skummelt. Alternativet er at jeg isolerer meg, noe jeg ikke ønsker å gjøre. Går i behandling, men det har ikke ført til redusert angst. Hva annet kan/bør jeg heller prøve, har du et konkret forslag?

Skrevet

''Problemet er bare om du er tjent med ¨ta noe som "tar bort angsten" akkurat nå på litt lengre sikt. Hvor lenge ser du for deg at du skal bruke medikamentet, og hva skal du evt. gjøre når du ikke lenger bruker det?'' Det vet jeg ikke. Det jeg vet er at jeg har fungert dårligere i det siste grunnet angst, unngår andre mennesker og det er et mareritt de gangene jeg må gjøre noe (for meg) skummelt. Alternativet er at jeg isolerer meg, noe jeg ikke ønsker å gjøre. Går i behandling, men det har ikke ført til redusert angst. Hva annet kan/bør jeg heller prøve, har du et konkret forslag?

Ut i fra hva jeg har hørt, så bør xanor være det alternativet man velger sist. Om du i en kort periode trenger noe benzo, så vil jeg anta at en liten dose sobril tatt ved behov er en bedre løsning.

Har du forresten drøftet med din behandler dette med bruk av xanor? Du kan jo spørre NHD hva han mener om din medisinering totalt sett. Bruker du SSRI eller tilsvarende?

Tar alle mulige forbehold mht at jeg jo ikke er lege og at jeg uttaler meg på sviktende grunnlag når jeg mener noe om medisinering. Har imidlertid sett noen eksempler på lite konstruktiv utvikling som følge av xanor-bruk - derfor jeg har uttalt meg.

Skrevet

Ut i fra hva jeg har hørt, så bør xanor være det alternativet man velger sist. Om du i en kort periode trenger noe benzo, så vil jeg anta at en liten dose sobril tatt ved behov er en bedre løsning.

Har du forresten drøftet med din behandler dette med bruk av xanor? Du kan jo spørre NHD hva han mener om din medisinering totalt sett. Bruker du SSRI eller tilsvarende?

Tar alle mulige forbehold mht at jeg jo ikke er lege og at jeg uttaler meg på sviktende grunnlag når jeg mener noe om medisinering. Har imidlertid sett noen eksempler på lite konstruktiv utvikling som følge av xanor-bruk - derfor jeg har uttalt meg.

''Har du forresten drøftet med din behandler dette med bruk av xanor? Du kan jo spørre NHD hva han mener om din medisinering totalt sett. Bruker du SSRI eller tilsvarende?'' Har tatt det opp med behandler på DPS (flere ganger) at jeg ønsker noe for angst, men dessverre skjer det lite (tror ikke hun forstår helt hva jeg mener heller, for hun tror jeg trenger det på grunn av tankekjør på kveldene, men det stemmer ikke), så nå ga jeg oppp og gikk jeg til fastlegen i stedet. Prøvd Cipralex tidligerer, men det virket ikke. Har spurt NHD om det å prøve efexor tidligere, men det ville ikke legen på DPS bruke (men kom ikke med noe alternativ til meg da...). Behandler på DPS vet ikke om xanor enda, skal ikke dit igjen før neste uke. Trodde heller ikke jeg ville ende opp med det selv, for trodde det ikke ble skrevet ut så ofte lengere...

''Tar alle mulige forbehold mht at jeg jo ikke er lege og at jeg uttaler meg på sviktende grunnlag når jeg mener noe om medisinering. Har imidlertid sett noen eksempler på lite konstruktiv utvikling som følge av xanor-bruk - derfor jeg har uttalt meg.'' Jeg er takknemlig for alle innspill jeg får. Vet ikke så mye om dette selv, så er veldig fint med konstruktive tilbakemeldinger uansett hvem det kommer fra :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...