Gå til innhold

Koloskopi/Sobril

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man ta en Sobril eller to dagen før en koloskopi? Event. 1/2 Imovane å sove på?

Hvordan er formen rett etter en koloskopi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såfremt du ikke har fått smertestillende under undersøkelsen, så vil du være helt vanlig umiddelbart etter undersøkelsen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kan du ta.

Formen er fin etterpå. Kanskje litt sliten. Du skal ikke kjøre langtur alene like etter.

Skrevet

Det kan du ta.

Formen er fin etterpå. Kanskje litt sliten. Du skal ikke kjøre langtur alene like etter.

Takk for svar.

Er en koloskopi mere nøyaktig enn en CT? Tar koloskopi også fordi svaret på CT var at CT ikke var optimal pga avføring igjen i tarmen. Dessuten funn av en liten polypp i rektum.

Huff, jeg er så urolig, GAD slår ut i full blomst......

Skrevet

Såfremt du ikke har fått smertestillende under undersøkelsen, så vil du være helt vanlig umiddelbart etter undersøkelsen.

Takk for svar.

Er urolig nå, men får håpe det beste for både undersøkelsen og svaret. Fæl denne angsten.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar.

Er en koloskopi mere nøyaktig enn en CT? Tar koloskopi også fordi svaret på CT var at CT ikke var optimal pga avføring igjen i tarmen. Dessuten funn av en liten polypp i rektum.

Huff, jeg er så urolig, GAD slår ut i full blomst......

Ja, coloskopi er mer sikker. Her ser en tross alt med egne øyne hvordan det ser ut. Ved skopi kan en også ta vevsprøver som sendes inn for å få det helt korrekte svaret.

Jeg lærte av en røntgenlege: "Husk at røntgenbildet bare er en skygge av sannheten".

Skrevet

Takk for svar.

Er urolig nå, men får håpe det beste for både undersøkelsen og svaret. Fæl denne angsten.

Sannsynligheten for at det skal være noe "feil", er uhyre liten. Kanskje viktig at du minner deg selv på det.

Gjest litt ubehagelig
Skrevet

Jeg tok koloskopi for ca tre år siden. Var litt vondt og litt ubehagelig, men overkommelig. Jeg skulle reise med tog i 4,5 time rett etter undersøkelsen (en planlagt jobbreise jeg ikke kunen flytte på). Prøvde å bytte timen, men det gikk ikke.

Vel - jeg tok undersøkelsen, tok taxi til toget og reiste. Var litt øren og nummen og hadde litt vondt. Sånn i ettertid så burde jeg nok ikke reist på den måten rett etterpå, men det gikk jo ganske greit. Husker ikke om jeg fikk noe smertestillende.

Kan ikke svare på de medisinspørsmålene dine.

Lykke til :-)

Skrevet

Takk for svar.

De fleste sier at de har gruet seg uten grunn, da det vanligvis visstnok ikke er spesielt ubehagelig. Vedkommende jeg omtalte et annet sted i tråden, ble tilbudt smertestillende underveis. Hun fikk beskjed at hun bare måtte si fra hvis hun syntes det var vondt, men hun syntes det var ukomplisert.

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...