Gå til innhold

Folkeopplysningen/folkefordommene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg viste ikke at NHD har påpekt at jeg er intelligent :-)

I så fall mange mange takk. :-)

Jeg er jo IKKE uneig med deg eller NHD tvert imot, vi tre :-) er vel så enig at vi kunne riktig hatt det hyggelig, rundt et bål på Fokstumyra, der jeg kunne imponert dere begge med de nye kokekunstene mine :-)

Vi er mer uenig i hvordan vi møter ufornuft, ovetro og det alternative.

:-)

''Vi er mer uenig i hvordan vi møter ufornuft, ovetro og det alternative.

''

Joda, men igjen så avhenger det, som jeg skrev, om det er "Tante Olga som vil gi deg en appelsin", eller en proff "alternativ bedrager", som burde vært fengslet.

De fleste som selger dette vet, eller burde vite, at det er kvakksalveri. Da trenger man ikke jatte mer med dem enn man gjør med biltyver.

Med vennlig hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er markedsføringsloven som forbyr helsepersonell å bruke tittelen sin for å markedsføre alternativ behandling. Jeg har sett flere stedr at helsepersonell (vanligvis sykepleiere) diskuterer dette.

Det kom i stand etter en "alternativ sykepleier" nesten drepte en 1-åring for noen år siden.

Med vennlig hilsen

Hei!

Jeg er ikke informert godt nok.

Men den forbyr ingen leger å bruke verken sin fastlegestilling eller legetittel i krusedulll med det altermative.

Kanskje blir det debattert, men der stopper det ikke, selv Rikshospitalet holdet seminarer av alternativ karakter.

Da ikke en gang for å Kurerer vondt i skuldrene, men hjerneorganiske utviklingsforstyrrelser.

Min psykiater har selv sette det foreldre som tror, og leger som tror at, å ja her ble det jammen en bedring fordi ikke spiser gluten osv...

Så lenge Rikshospitalet opptrer slik, så kunne de like gjerne åpnet opp for andre retninger, healere m.fl, men det går vist en grense... tror den går ved gluten eller kasein, for meg er det likegyldig.

Skrevet

''Vi er mer uenig i hvordan vi møter ufornuft, ovetro og det alternative.

''

Joda, men igjen så avhenger det, som jeg skrev, om det er "Tante Olga som vil gi deg en appelsin", eller en proff "alternativ bedrager", som burde vært fengslet.

De fleste som selger dette vet, eller burde vite, at det er kvakksalveri. Da trenger man ikke jatte mer med dem enn man gjør med biltyver.

Med vennlig hilsen

Hei!

Hvis man burde vite... ja så burde landets leger vite og... de vet ikke!!

Det blir mange å fengsle eller straffeforfølge.

Healere kan man ikke på samme måte mene "burde vite" derfor ikke noe å straffeforfølge! Mener jeg.

Sør :-)

Skrevet

Hei!

Jeg er ikke informert godt nok.

Men den forbyr ingen leger å bruke verken sin fastlegestilling eller legetittel i krusedulll med det altermative.

Kanskje blir det debattert, men der stopper det ikke, selv Rikshospitalet holdet seminarer av alternativ karakter.

Da ikke en gang for å Kurerer vondt i skuldrene, men hjerneorganiske utviklingsforstyrrelser.

Min psykiater har selv sette det foreldre som tror, og leger som tror at, å ja her ble det jammen en bedring fordi ikke spiser gluten osv...

Så lenge Rikshospitalet opptrer slik, så kunne de like gjerne åpnet opp for andre retninger, healere m.fl, men det går vist en grense... tror den går ved gluten eller kasein, for meg er det likegyldig.

Hei,

Jo, jeg har sett tråder hvor sykepleiere diskuterer "forbudet". Jeg tror det går på å markedsføre et alternativt produkt når man er helsepersonell, slik at det ser ut som produktet faktisk virker.

Det står noe om det her, men jeg har ikke sjekket så mye rundt det:

http://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=8647

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Jo, jeg har sett tråder hvor sykepleiere diskuterer "forbudet". Jeg tror det går på å markedsføre et alternativt produkt når man er helsepersonell, slik at det ser ut som produktet faktisk virker.

Det står noe om det her, men jeg har ikke sjekket så mye rundt det:

http://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=8647

Med vennlig hilsen

Hei!

Ja det går an, OG det er desto mer å stille spørsmål ved at så mange leger gjør det, og stiler seg positive og åpne for det alternative, de som mer enn noen bør vite bedre, de som mer enn enn homøopat eller akupunktør eller healer, bør vite! Derfor er det de man bør gå etter, og de er kjempelmange og slett ikke de enkelte små aktørene som sliter med å få endene til å møtes.

Jeg har diskutert dette så intenst med en lege på nipf forum som er veldig idealistisk med alle sine dataprogrammer og enzymer og andre kurer som de færreste har råd til. (det har irritert meg at denne behandlingen hans/deres ikke tilkommer flertallet til gode, fordi den er så dyr, Men, et viktig men, her er at kommer man til en fastlege og sier at jeg bruker 1000 kr mnd på enzymer og 6000 kr kvartalet på dataprogrammer og 10 000 kr pr kvartal på konsultasjoner så nikker de og smiler. Så nikker man og smiler tilbake og alt foregår innenfor og bare litt utenfor det offentlige helsevesen.

Skrevet

Hei!

Hvis man burde vite... ja så burde landets leger vite og... de vet ikke!!

Det blir mange å fengsle eller straffeforfølge.

Healere kan man ikke på samme måte mene "burde vite" derfor ikke noe å straffeforfølge! Mener jeg.

Sør :-)

Joda, man kan vite.

Man kan undersøke (slik som alle gjør i skolemedisin) om det er:

1) Overveldende dokumentasjon på at behandlingen virker, f. eks. vha dobbelblindtester.

2) Trygghet for at det ikke er noen bivirkninger, både vha. testing og rapportering.

3) Offentlig godkjente behandlere, med all den trygghet det gir.

Det er ingen grunn til at bestemte typer "behandling" skal være fritatt for de kravene som stilles til alle andre typer behandling.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Joda, man kan vite.

Man kan undersøke (slik som alle gjør i skolemedisin) om det er:

1) Overveldende dokumentasjon på at behandlingen virker, f. eks. vha dobbelblindtester.

2) Trygghet for at det ikke er noen bivirkninger, både vha. testing og rapportering.

3) Offentlig godkjente behandlere, med all den trygghet det gir.

Det er ingen grunn til at bestemte typer "behandling" skal være fritatt for de kravene som stilles til alle andre typer behandling.

Med vennlig hilsen

Hei!

Takk Sør.

Nå legger jeg meg.

God natt :-) :-`

Skrevet

Hei!

Takk Sør.

Nå legger jeg meg.

God natt :-) :-`

God natt, og sov godt, Madelenemie!

Alt godt,

Skrevet

Alt godt,

Hei!

God natt og sov godt Sør.

:-) i kveld glemte du, "med vennlig hilsen" og det liker jeg, det gjør deg solid og deg og stødig og real :-)

Skrevet

Alt godt,

Interessant diskusjon her - gode argumenter, Sør :-)

Både blindtesting og utredning av bivirkninger er helt essensielt for at behandling skal kunne være dokumentert - mener jeg.

Skrevet

Interessant diskusjon her - gode argumenter, Sør :-)

Både blindtesting og utredning av bivirkninger er helt essensielt for at behandling skal kunne være dokumentert - mener jeg.

Hei,

Ja, det er ting som bør kreves av alle typer behandling, helt uavhengig av type.

Det er et poeng at jeg ikke i utgangspunktet er "for" eller "mot" bestemte behandlingstyper, men jeg mener at det skal være samme krav for alle typer behandling - enten det er syntetiske smertestillende, eller akkupunktur.

Kravene til dokumentasjon bør gå på "at det virker" og "at det er trygt". Jeg er mindre interessert i "hvordan behandlingen fungerer", men at det fungerer.

I øyeblikket klarer "alternativbransjen" å komme seg unna krav om virkning og trygghet, og det er feil.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...