Gå til innhold

Flyskrekk/alternativer til benzo

Anbefalte innlegg

Gjest Labolina
Skrevet

Jeg sliter max med både flyplass- og flyskrekk. Var bedre av det helt til jeg fikk tilbakefall med panikkangst i januar. Er bedre av det, men det ødelegger likevel mye i settinger med folkemengder, køer mv. Flyplasser har "alt."

Flyskrekk har jeg bestandig hatt, men den har blitt veldig mye verre i det siste. Tidligere i sommer var jeg på tur til Trohndheim, og kunne ikke ta tog grunnet at dette var i regi av en organisasjon. Jeg tok ikke noe beroligende. Et HELVETE. Særlig fordi turen hjemover var den verste.

Om et par uker skal jeg til hjembyen min - flytid omtrent som til Trondheim (fra Gardermoen). Reiser med kjentfolk. Men problemet: I mangfoldige år gikk jeg fast på Rivotril mot epiliepsi (4mg/døgn sammenlagt). Seponerte dette rundt nyttår etter nedtrapping fordi jeg har vært anfallsfri i mange år. I kjølvannet av dette opplever jeg nærmest kronisk toleranse mot alt som heter benzo. Føler også jeg har prøvd alt annet ved andre anledninger tidligere. Truxal: Gir meg en hjertebank til å få angst av i seg sjøl. Atarax: Null effekt på 50mg. Jeg har lyst til å denge de som avregistrerte Esucos, for det funka faktisk! Så er det andre alternativer? Kjenner til noen som tar Lyrica som evt. på samme måte som benzo... Antipsykotika? Antihistaminer?

Kan jeg ev. forsøke 10mg Vival i stedet for 5 i dette tilfellet? Andre benzo det ev. er noe å vinne på større doser av? Jeg hater egentlig medisiner for tida, men etter den Trondheimsturen gidder jeg ikke utsette meg for det samme igjen. I snitt flyr jeg kanskje 1-2 ganger pr år, hadde det vært oftere hadde jeg garantert tatt et flyskrekk-kurs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan sikkert ta mere enn 10 mg vival. Tror det blir litt lite, når du er "vant" til 4mg rivotril. 1mg rivotril er det samme sm 10mg vival.

Skrevet

Du kan sikkert ta mere enn 10 mg vival. Tror det blir litt lite, når du er "vant" til 4mg rivotril. 1mg rivotril er det samme sm 10mg vival.

Nei, det tror jeg ikke går. Jeg er også vant til 4 mg Rivotril, men skulle jeg ta 10 mg vival hadde jeg kollapset. Det funker ikke likedan det

Skrevet

Antihistaminer og antipsykotika fungerer ikke på samme måte som benzodiasepiner. Så det tror jeg ikke er noe poeng i å prøve.

Gjest Labolina
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke går. Jeg er også vant til 4 mg Rivotril, men skulle jeg ta 10 mg vival hadde jeg kollapset. Det funker ikke likedan det

Takk for svar folx :-)

Esucos og Truxal er antipsykotika. Atarax er et antihistamin med angstdempende egenskaper. Lyrica er et epilepsimedikament. Det er derfor jeg nevner ap og antihistaminer.

Må bemerke igjen at det var ved nyttår jeg kutta helt ut Rivotril, som jeg ikke har rørt siden. Ned 0,5mg hver 4 uke. Så jeg er nok ikke like vant nå, skulle man tro. Men jeg merker at jeg generelt har veldig høy toleranse for benzo. De gir meg Vival som evt., med retningslinje 5 mg inntil 2x/døgn. Helst ikke mer enn 1-2 i uka. Jeg bruker ikke så mye en gang. Ser faktisk ikke noe grunn til det, for jeg merker ikke noe særlig til den oppsatte dosen. Gidder ikke diskutere så veldig med disse legene, men nå er jeg nok nødt til det.

Noen sa "drikk deg full" til emg for ei stund siden. Kommer jeg garantert ikke til å gjøre. Er jo det mest ødeleggende av alt. Jeg tåler ikke større mengder alkohol, og ikke tidlig om morgenenen ;-) synes jeg ser det hehehehe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...