Cilien Skrevet 5. oktober 2012 Skrevet 5. oktober 2012 Jeg er 36 år og har siden 2003 hatt diagnosen Bipolar II. Jeg arbeider 100% som lektor ved en videregående skole. Jobben er veldig viktig for meg, både fordi den gir stabilitet i livet (jeg har noe å stå opp til, noe som fører til gjevn døgnrytme, møter andre etc) og for min egen selvfølelse. Opp gjennom årene har jeg imidlertid vært sykemeldt en del perioder på grunn av sykdomsutbrudd, og nå har jeg vært sykemeldt 40 % pga depresjon siden skolestart. Jeg ble veldig dårlig denne gangen, det ble vurdert innleggelse, men jeg vil gjerne klare meg uten, og var kun helt borte fra jobb i 2 uker. Jeg er ganske sta, så selv om både legen min og psykologen anbefaler at jeg er mer sykemeldt enn jeg er, velger jeg å prøve å jobbe. Nå har psykologen min luftet tanken om at jeg kunne prøve å få innvilget delvis uføretrygd i noen prosent av jobben. Jeg liker ikke ideen, men føler vel også selv at det kunne ha ført til at jeg fikk bedre kontroll på sykdommen min. Jeg jobber veldig mye og er hele tiden ekstremt sliten. I depressive perioder har jeg dårlig konsentrasjon og alt tar lang tid og jeg er sliten. Andre ganger er jeg så stresset at jeg sover dårlig, og så utløser det en sykdomsperiode. Jeg prøver å jobbe mindre, men som norsklærer i videregående skole går alle ettermiddager, helger og ferier med til retting, og alle krav fra foreldre, lærere, elever og samfunnet baller på seg i hodet mitt, særlig når ting er tungt. Jeg har snakket med lederen min mange ganger om de kan prøve å hjelpe meg med hva jeg kan gjøre mindre av, men får ikke noen svar - alt er like viktig. Jeg tror jeg bruker mye av min energi på å holde sykdommen i sjakk, for jeg vil jo ikke at elever eller kolleger skal merke noe elle at det skal gå ut over noen andre enn meg. Jeg er mange ganger så sliten at jeg nesten kaster opp mellom timene. Jeg lurer egentlig på om det er noen ide for meg å søke delvis uføretrygd, for eksempel 20%? Vil dette være vanskelig med min diagnose? Psykologen min mener min sykdomshistorie indikerer at jeg bør gjøre dette for å få bedre livskvalitet, men har hun rett? 0 Siter
Liljana Skrevet 5. oktober 2012 Skrevet 5. oktober 2012 For å få innvilget uførepensjon må ''Inntektsevnen din må være varig nedsatt med minst 50 prosent '' http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8repensjon 0 Siter
frosken Skrevet 5. oktober 2012 Skrevet 5. oktober 2012 ''Jeg lurer egentlig på om det er noen ide for meg å søke delvis uføretrygd, for eksempel 20%? '' Dessverre er regelverket slik utformet at du må være minst 50 % ufør for å få uføretrygd. Se folketrygdloven: ''§ 12-7. Nedsatt inntektsevne. Uføregrad Det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet at evnen til å utføre inntektsgivende arbeid (inntektsevnen) er varig nedsatt med minst halvparten. '' 0 Siter
Cilien Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter Skrevet 5. oktober 2012 ''Jeg lurer egentlig på om det er noen ide for meg å søke delvis uføretrygd, for eksempel 20%? '' Dessverre er regelverket slik utformet at du må være minst 50 % ufør for å få uføretrygd. Se folketrygdloven: ''§ 12-7. Nedsatt inntektsevne. Uføregrad Det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet at evnen til å utføre inntektsgivende arbeid (inntektsevnen) er varig nedsatt med minst halvparten. '' Takk for det. Psykologen min sa også 50%, det er jeg som håpet 20% kunne være noe. Men da vet jeg i alle fall det. 0 Siter
Sør Skrevet 5. oktober 2012 Skrevet 5. oktober 2012 Takk for det. Psykologen min sa også 50%, det er jeg som håpet 20% kunne være noe. Men da vet jeg i alle fall det. Jeg vet ikke om det fremdeles er slik, men i noen fylker er det midlertidige ordninger med 40% eller mindre. Med vennlig hilsen 0 Siter
Cilien Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter Skrevet 5. oktober 2012 Jeg vet ikke om det fremdeles er slik, men i noen fylker er det midlertidige ordninger med 40% eller mindre. Med vennlig hilsen Ja, og jeg tror egentlig det er noen særegne regler for oss som er tilknyttet Pensjonskassen? https://www.spk.no/Uforepensjon/Vilkar-for-uforepensjon/ 0 Siter
Sør Skrevet 5. oktober 2012 Skrevet 5. oktober 2012 Ja, og jeg tror egentlig det er noen særegne regler for oss som er tilknyttet Pensjonskassen? https://www.spk.no/Uforepensjon/Vilkar-for-uforepensjon/ Ja, jeg tenkte ikke på at du er offentlig ansatt. Da er det mulig med lavere prosentandeler, etter deg jeg husker. Med vennlig hilsen 0 Siter
Cilien Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter Skrevet 5. oktober 2012 For å få innvilget uførepensjon må ''Inntektsevnen din må være varig nedsatt med minst 50 prosent '' http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8repensjon Jeg tror jeg kan få mindre. https://www.spk.no/Uforepensjon/delvis-uforepensjon/ 0 Siter
frosken Skrevet 5. oktober 2012 Skrevet 5. oktober 2012 Takk for det. Psykologen min sa også 50%, det er jeg som håpet 20% kunne være noe. Men da vet jeg i alle fall det. Du bør i tillegg sjekke evt. muligheter via forsikring eller pensjonsordning du er medlem av. Det hender at de gir rett til en kompensasjon også for lavere uføregrad. 0 Siter
Liljana Skrevet 5. oktober 2012 Skrevet 5. oktober 2012 Jeg tror jeg kan få mindre. https://www.spk.no/Uforepensjon/delvis-uforepensjon/ Det er verdt å undersøke. 0 Siter
Gjest njhujk Skrevet 5. oktober 2012 Skrevet 5. oktober 2012 ''Jeg lurer egentlig på om det er noen ide for meg å søke delvis uføretrygd, for eksempel 20%? '' Dessverre er regelverket slik utformet at du må være minst 50 % ufør for å få uføretrygd. Se folketrygdloven: ''§ 12-7. Nedsatt inntektsevne. Uføregrad Det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet at evnen til å utføre inntektsgivende arbeid (inntektsevnen) er varig nedsatt med minst halvparten. '' Jeg synes ikke det er "dessverre". 0 Siter
frosken Skrevet 5. oktober 2012 Skrevet 5. oktober 2012 Jeg synes ikke det er "dessverre". ''Jeg synes ikke det er "dessverre".'' Hvorfor ikke? Nåværende ordning fører i praksis til at folk som kanskje kunne ha klart å jobbe 60-70 % må velge å søke om 50 % uføretrygd dersom de av helsemessige årsaker ikke er i stand til å jobbe 100% (og ikke anser seg i stand til å bære det økonomiske tapet selv.). Å fastsette restarbeidsevne er en utpreget skjønnsmessig vurdering, og den nåværende ordningen fører til at mange grensetilfeller ender opp med 50 % uføretrygd. 0 Siter
Cilien Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter Skrevet 5. oktober 2012 Jeg synes ikke det er "dessverre". Hvorfor det? Psykologen min mener det er bedre at jeg jobber 80% og klarer det, enn 100% med stadige sykemeldinger på 100%. Hvis jeg kan klare 80% er vel det bedre enn at jeg MÅ bare jobbe 50%?? 0 Siter
Gjest njhujk Skrevet 5. oktober 2012 Skrevet 5. oktober 2012 ''Jeg synes ikke det er "dessverre".'' Hvorfor ikke? Nåværende ordning fører i praksis til at folk som kanskje kunne ha klart å jobbe 60-70 % må velge å søke om 50 % uføretrygd dersom de av helsemessige årsaker ikke er i stand til å jobbe 100% (og ikke anser seg i stand til å bære det økonomiske tapet selv.). Å fastsette restarbeidsevne er en utpreget skjønnsmessig vurdering, og den nåværende ordningen fører til at mange grensetilfeller ender opp med 50 % uføretrygd. Du har et poeng. 0 Siter
Gjest njhujk Skrevet 5. oktober 2012 Skrevet 5. oktober 2012 Hvorfor det? Psykologen min mener det er bedre at jeg jobber 80% og klarer det, enn 100% med stadige sykemeldinger på 100%. Hvis jeg kan klare 80% er vel det bedre enn at jeg MÅ bare jobbe 50%?? Men hvis du får uføretrygd pga dette, har du jommen meg flaks. Men slik jeg har forstått, er bipolar en grei diagnose å få uføretrygd på. 0 Siter
Sør Skrevet 5. oktober 2012 Skrevet 5. oktober 2012 Men hvis du får uføretrygd pga dette, har du jommen meg flaks. Men slik jeg har forstått, er bipolar en grei diagnose å få uføretrygd på. Det er svært lite "flaks" (som i heldig) å bli uføretrygdet, ettersom det innebærer at man er syk. Da er det mer interessant å kunne jobbe. Med vennlig hilsen 0 Siter
Cilien Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter Skrevet 5. oktober 2012 Det er svært lite "flaks" (som i heldig) å bli uføretrygdet, ettersom det innebærer at man er syk. Da er det mer interessant å kunne jobbe. Med vennlig hilsen Heldig? Har du lest innlegget! Jeg vil jo helst jobbe, men både lege, psykolog og psykiater mener jeg bør gå ned i prosent. De har fulgt meg siden 2003.Jeg synes jeg er ekstremt UHELDIG som er syk, jeg hater å ha denne sykdommen. 0 Siter
Gjest bipolar1dame Skrevet 5. oktober 2012 Skrevet 5. oktober 2012 Hei, Om du føler at jobben påvirker helsa di negativt,- og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge - vil det være en løsning å søke andre og kanskje lettere jobber? Hva med å prøve ut dette gjennom hospitering? Har du mulighet til det enten mens du er frisk eller sykmeldt? Å jobbe mindre kan innebære mer stress fordi en i mange tilfeller ikke får redusert arbeidsmengden tilsvarende som arbeidstida. Mulig det er lettere in din jobb enn i mange andres, men.. Man får ikke uføretrygd uten videre, mye skal prøves først av både behandling og endringer i arbeidssituasjonen. Jeg syns det er rart at arbeidsgiver ikke kan/vil gjøre mer. Om det er IA bedrift så kanskje de kan få rådgivning fra Arbeidslivssenteret. 0 Siter
Gjest njhujk Skrevet 5. oktober 2012 Skrevet 5. oktober 2012 Det er svært lite "flaks" (som i heldig) å bli uføretrygdet, ettersom det innebærer at man er syk. Da er det mer interessant å kunne jobbe. Med vennlig hilsen "Flaks" i den betydning at noen diagnoser er lettere å komme gjennom hos nav med enn andre. Ikke flaks fordi man er syk. 0 Siter
lealaus Skrevet 5. oktober 2012 Skrevet 5. oktober 2012 Hei. Er du under ordningen til NAV ang kronisk syk arbeidstaker? http://www.nav.no/Arbeid/Oppfølging+av+sykmeldte/Generelle+virkemidler/Kronisk+syk+arbeidstaker.202900.cms Jeg har jobbet i skolen, etterhvert 50% ufør og enda litt seinere måtte jeg finne på noe annet å gjøre, for det ble for tøft i skolen, særlig i depressive perioder (har også BP-diagnose). Jeg har nå en jobb jeg elsker. Har prøvd å krype oppover i prosenter, men for meg funker det best over tid med 50/50. Ligger også under den ordningen jeg nevnte over her, og det hjelper på samvittigheten - da vet jeg at vikarer kan kalles inn allerede første sykdomsdag uten at bedriften taper på det. Arbeidsplassen min er fantastisk på mange måter. Jeg kan gi jernet i gode, energiske perioder, og jeg kan avspasere når livet går trått. Må understreke at det gjelder oss alle som er ombord (metafor - jeg jobber ikke på båt ), og det gjør også at jeg ikke føler at alle andre bærer meg på puter. Jeg vet at Statens pensjonskasse operer med relativt små grader av uføre. Lykke til - jeg har aldri vært så stabil som etter at uførebufferen ble en del av mitt liv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.