Gå til innhold

NHD: Delvis uføretrygd pga Bipolar II-diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men hvis du får uføretrygd pga dette, har du jommen meg flaks. Men slik jeg har forstått, er bipolar en grei diagnose å få uføretrygd på.

Heldig? Har du lest innlegget mitt. Jeg vil jo helst jobbe 100%, men klarer det ikke. Psykolog, lege og psykiater mener jeg bør gå ned i prosent, og de har fulgt meg siden 2003. Jeg synes jeg er ekstremt UHELDIG som har fått denne sykdommen, jeg hater det over alt på jord.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heldig? Har du lest innlegget mitt. Jeg vil jo helst jobbe 100%, men klarer det ikke. Psykolog, lege og psykiater mener jeg bør gå ned i prosent, og de har fulgt meg siden 2003. Jeg synes jeg er ekstremt UHELDIG som har fått denne sykdommen, jeg hater det over alt på jord.

Les min presisering til Sør.

Skrevet

Hei,

Om du føler at jobben påvirker helsa di negativt,- og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge - vil det være en løsning å søke andre og kanskje lettere jobber? Hva med å prøve ut dette gjennom hospitering? Har du mulighet til det enten mens du er frisk eller sykmeldt? Å jobbe mindre kan innebære mer stress fordi en i mange tilfeller ikke får redusert arbeidsmengden tilsvarende som arbeidstida. Mulig det er lettere in din jobb enn i mange andres, men..

Man får ikke uføretrygd uten videre, mye skal prøves først av både behandling og endringer i arbeidssituasjonen. Jeg syns det er rart at arbeidsgiver ikke kan/vil gjøre mer. Om det er IA bedrift så kanskje de kan få rådgivning fra Arbeidslivssenteret.

De prøver absolutt, men det er ikke så lett. Jeg har hatt diagnosen siden 2003 og jobbet samme sted siden 2005, så mye har jo vært prøvd før da.

Skrevet

Men hvis du får uføretrygd pga dette, har du jommen meg flaks. Men slik jeg har forstått, er bipolar en grei diagnose å få uføretrygd på.

Du skrev: "Men hvis du får uføretrygd pga dette, har du jommen meg flaks." Hva mente du da med det? Flaks fordi jeg er så lite syk? I såfall ikke ifølge behandlerne mine.

Skrevet

Du skrev: "Men hvis du får uføretrygd pga dette, har du jommen meg flaks." Hva mente du da med det? Flaks fordi jeg er så lite syk? I såfall ikke ifølge behandlerne mine.

Skrevet

Skrevet

Du har ikke flaks som har en sykdom, selvfølgelig ikke. Mange som søker 100% uføretrygd må testes ut i årevis, får flere avslag og går på midlertidige ordninger før de får innvilget uføretrygd. Så HVIS du slipper alt dette og bare får gå rett over på f eks 50 uføretrygd, så har du flaks med akkurat det!

Skrevet

Hei.

Er du under ordningen til NAV ang kronisk syk arbeidstaker?

http://www.nav.no/Arbeid/Oppfølging+av+sykmeldte/Generelle+virkemidler/Kronisk+syk+arbeidstaker.202900.cms

Jeg har jobbet i skolen, etterhvert 50% ufør og enda litt seinere måtte jeg finne på noe annet å gjøre, for det ble for tøft i skolen, særlig i depressive perioder (har også BP-diagnose).

Jeg har nå en jobb jeg elsker. Har prøvd å krype oppover i prosenter, men for meg funker det best over tid med 50/50. Ligger også under den ordningen jeg nevnte over her, og det hjelper på samvittigheten - da vet jeg at vikarer kan kalles inn allerede første sykdomsdag uten at bedriften taper på det.

Arbeidsplassen min er fantastisk på mange måter. Jeg kan gi jernet i gode, energiske perioder, og jeg kan avspasere når livet går trått. Må understreke at det gjelder oss alle som er ombord (metafor - jeg jobber ikke på båt ;) ), og det gjør også at jeg ikke føler at alle andre bærer meg på puter.

Jeg vet at Statens pensjonskasse operer med relativt små grader av uføre. Lykke til - jeg har aldri vært så stabil som etter at uførebufferen ble en del av mitt liv.

Tusen takk for lenke. Dette visste jeg ikke om.

Skrevet

Du har ikke flaks som har en sykdom, selvfølgelig ikke. Mange som søker 100% uføretrygd må testes ut i årevis, får flere avslag og går på midlertidige ordninger før de får innvilget uføretrygd. Så HVIS du slipper alt dette og bare får gå rett over på f eks 50 uføretrygd, så har du flaks med akkurat det!

Uff ja, jeg håper jeg slipper litt av det der. Jeg har jo mye dokumentasjon fra flere behandlere, og diagnosen er satt av flere spesialister (2 psykiatere og psykolog), så de kan vel knapt benekte det i alle fall.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

På bakgrunn av det du skriver, synes jeg det høres ut som et meget fornuftig tiltak å søke f. eks 20% uføretrygd.

Det vil sannsynligvis gi deg det lille ekstra som gjør livet ditt meget bedre, og som gjør deg til en langt bedre underviser i de 80% du arbeider.

Skrevet

Heldig? Har du lest innlegget! Jeg vil jo helst jobbe, men både lege, psykolog og psykiater mener jeg bør gå ned i prosent. De har fulgt meg siden 2003.Jeg synes jeg er ekstremt UHELDIG som er syk, jeg hater å ha denne sykdommen.

Tror ikke den var til meg?

Med vennlig hilsen

Skrevet

"Flaks" i den betydning at noen diagnoser er lettere å komme gjennom hos nav med enn andre. Ikke flaks fordi man er syk.

"Flaks" i den betydning at noen diagnoser er lettere å komme gjennom hos nav med enn andre.''

Der er fint få diagnoser som kvalifiserer til noe som helst hos Nav lenger, heldigvis, det er mer hvordan man takler den/ hvordan påvirker den deg i dagliglivet, hvor redusert er du, osv. Kort fortalt. Altså er det ikke diagnosen som automatisk avgjør.

Gjest bølger
Skrevet

På bakgrunn av det du skriver, synes jeg det høres ut som et meget fornuftig tiltak å søke f. eks 20% uføretrygd.

Det vil sannsynligvis gi deg det lille ekstra som gjør livet ditt meget bedre, og som gjør deg til en langt bedre underviser i de 80% du arbeider.

Må du ikke være minst 50% uføre for å få uføretrygd?

Litt dumt, for det er sikkert flere som er 50% uføretrygdet som egentlig hadde klart å jobbe litt mer, men ikke klarer å jobbe fullt.

Gjest germinate
Skrevet

Litt dumt, for det er sikkert flere som er 50% uføretrygdet som egentlig hadde klart å jobbe litt mer, men ikke klarer å jobbe fullt.

Det var det nav sa til meg også...

Gjest germinate
Skrevet

Gjest germinate
Skrevet

Skrevet

Ikke vi som forholder oss til Pensjonskassen.

Skrevet

Tror ikke den var til meg?

Med vennlig hilsen

Det var den ikke :) Beklager

Skrevet

''Jeg lurer egentlig på om det er noen ide for meg å søke delvis uføretrygd, for eksempel 20%? ''

Dessverre er regelverket slik utformet at du må være minst 50 % ufør for å få uføretrygd.

Se folketrygdloven:

''§ 12-7. Nedsatt inntektsevne. Uføregrad

Det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet at evnen til å utføre inntektsgivende arbeid (inntektsevnen) er varig nedsatt med minst halvparten.

''

TS er antakelig ansatt i fylkeskommunen og har rettigheter ift Statens Pensjonkasse. Der er ikke 50% uføregrad et krav, heldigvis. Ei heller i KLP.

(PC'n min er bestatt med en 4-talls klebe-/ plage-/ bankeånd, så det tar lang tid å redigere svar / tekst, "klipp & lim" fungerer ikke, osv, osv, så derav kort svar uten linker.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...