Gå til innhold

Seponert zyprexa og abilify for fort?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei! Jeg har vært inn og ut av psykiatriske sykehus tre ganger de siste 5 årene og fått 3 forskjellige diagnoser. Siste jeg har fått nå er paranoid schizofreni og tok det litt tungt da jeg fikk den, men nå i det siste bryr jeg meg lite og strever så godt jeg kan på skolen. Av helsepersonell så har jeg bare en fastlege som egentlig ikke kan noe om psykiatri og medisiner, og en psykologspesialist hos DPS jeg går til. Problemet er at ingen av behandlerne mine tar meg seriøst da de ser diagnosen min, og ser ikke lenger enn bare tall og eventuelle epikriser. Jeg har fortalt dem gang på gang at jeg ikke klarer tenke eller fokusere på medisiner, at de gir meg avflatning i alle aspekter i livet mitt og at jeg mister all livsgnist. Men alikevel har jeg i de fem årene gått på zyprexa og nå det siste året abilify. De siste fem mnd har jeg i samråd med min tidligere psykiater seponert zyprexa fra 10mg til 2.5+5mg annenhver dag sammen med 10mg abilify. For nesten 3 uker siden tok jeg min siste dose, og jeg merket en enorm oppgang skolemessig og fysisk. Merk at dette var ikke i samråd med lege men jeg følte det litt på kroppen og psyken og stoppet dem. All sløvheten var borte og jeg følte meg generelt bedre. Appetiten min hadde utrolig nok også gått opp! Sov ikke 10-12 timer som før men bare 8-9 og følte meg utladet hver morgen. Alt var bra, inntil denne uken. Nå har jeg fått vonde skuldre, hodepine... problemer med å konsentrere meg, problemer med avføring. Har de siste 2-3 dagene prøvd å ta 10mg abilify siden jeg hater zyprexa. Men hodepinene vedvarer. Rent psykisk så er jeg ikke manisk, har ikke de plagene jeg hadde før, men kanskje litt depressiv da jeg sitter mye foran skjermen. Av tankekaos og slikt har jeg ikke, ingen hallusinasjoner. Vet det høres for godt ut til å være sant, men ser ikke vitsen med å lyve hvis jeg trenger hjelp. Tenkte jeg skulle høre med deg om du hadde noen innspill :) Så hva tror du jeg har gjort feil? Å gå "cold turkey" på abilifyen? Eller må jeg rett og slett bare begynne på zyprexaen selv med lavest mulig dose? Vet det blir vanskelig for deg å gi råd uten å faktisk se blodprøver og slikt, men har prøvd å gi deg så mye informasjon uten å faktisk røpe hvem jeg er :) Vel det ble litt mer tekst enn forventet, og er evig takknemlig om du svarte. Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet og se hvordan helgen blir.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er overveiende sannsynlig at du aldri kan slutte helt med all bruk av AP.

Derimot kan mange bruke svært små doser om de bare tar seg tid til en ekstrem langsom nedtrapping i samarbeid med behandler.

Nedtrapping må heller ikke starte før en har vært på et stabilt nivå uten alvorlig sykdomsaktivitet i minst 6, helst 12 mnd.

Gjest NavneNavnesen
Skrevet

Det er overveiende sannsynlig at du aldri kan slutte helt med all bruk av AP.

Derimot kan mange bruke svært små doser om de bare tar seg tid til en ekstrem langsom nedtrapping i samarbeid med behandler.

Nedtrapping må heller ikke starte før en har vært på et stabilt nivå uten alvorlig sykdomsaktivitet i minst 6, helst 12 mnd.

Hei igjen, takk for kjapt svar :)

Var noe slikt jeg også tenkte, kroppen og hjernen min er rett og slet for vant til antipsykotika nå. Små mengder abilify kan jeg sikkert leve med om det ikke går for hardt utover andre aspekter av livet mitt. Men vil jo helst klare meg uten.

Ja, jeg har fått høre at jeg må ha vært stabil i 6-12 mnd før nedtrapping kan skje. Mitt siste tilbakefall var 18 mnd siden, og det grunnet jeg trappet ned for fort selv og hadde ikke fått snakket med behandlere på godt over 2-3 mnd (må bare elske DPS). Har siden den gang lært mye og ser etter symptomer slik at jeg kan unngå å havne i samme situasjon igjen.

Hva mener du med langsom nedtrapping? 6mnd? 1år? Lurer bare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...