motorPrøysen Skrevet 9. oktober 2012 Skrevet 9. oktober 2012 Dette er ikke å regne som en lidelse, men en normalvariasjon. Viktig å huske at høysensitive personer også har mange positive egenskaper som empati, intuisjon, kreativitet, estetisk sans, etc. Den "følsomme kunstneren" er kanskje den mest arketypiske høysensitive personen. Målet bør ikke nødvendigvis være å bekjempe tendensen, men heller å utnytte de positive sidene. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 9. oktober 2012 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg er enig i det med Asperger. Generelt kan jeg si at det jeg skriver på dette forum ikke gjelder for asperger med mindre jeg skriver noe annet. Må bare si at det er forskjell på angst eksponering, og denne form for eksponering. Rart du ikke forstår det. 0 Siter
cathlin Skrevet 9. oktober 2012 Skrevet 9. oktober 2012 Ja, kommer jo an på hva som skal herdes, ikke alt kan det. Det kommer også an på hvordan man definerer herding. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. oktober 2012 Skrevet 9. oktober 2012 Må bare si at det er forskjell på angst eksponering, og denne form for eksponering. Rart du ikke forstår det. Jeg skriver ikke om angsteksponering. Jeg skriver om å trene seg til å tåle ubehag og beholde funksjon og mestringsevne. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 9. oktober 2012 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg skriver ikke om angsteksponering. Jeg skriver om å trene seg til å tåle ubehag og beholde funksjon og mestringsevne. Og det klarer jo alle... 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. oktober 2012 Skrevet 9. oktober 2012 Det kommer også an på hvordan man definerer herding. Jeg definerer herding som trening i å tåle ubehag over tid uten reduksjon i funksjonsnivå, og en endring av tankeinnhold fra å bli redd/synes synd på seg selv/få tanker om å gi opp til en aktiv og offensiv tankegang dominert av mestringstanker. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. oktober 2012 Skrevet 9. oktober 2012 Og det klarer jo alle... Ja, alle kan bli bedre/få fremgang om de ønsker å trene. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 9. oktober 2012 Skrevet 9. oktober 2012 Ja, alle kan bli bedre/få fremgang om de ønsker å trene. Javel da... 0 Siter
cathlin Skrevet 9. oktober 2012 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg definerer herding som trening i å tåle ubehag over tid uten reduksjon i funksjonsnivå, og en endring av tankeinnhold fra å bli redd/synes synd på seg selv/få tanker om å gi opp til en aktiv og offensiv tankegang dominert av mestringstanker. Det syns jeg var en meningsfull måte å definere det på. 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 9. oktober 2012 Skrevet 9. oktober 2012 ''Ikke utsette seg selv for ting som gjør dem dårlige, hvem vil vel bli dårlig?'' Her tror jeg du har verbalisert den unnskyldning/bortforklaring/vrangforestilling som gjør at sarte personer ikke blir bedre. Ja, det å herde seg kan gi/gir ubehag, men det er ikke farlig, og det er ikke varig. Er det å jobbe for å bli kvitt sosial angst et eks på (veien mot?) herding? 0 Siter
Gjest lilletrille3 Skrevet 10. oktober 2012 Skrevet 10. oktober 2012 Kjenner meg igjen... Jeg var så skrekkelig sjenert ved nakenhet, at jeg tilslutt tok modelloppdrag for en maler. Det hjalp. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. oktober 2012 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg var så skrekkelig sjenert ved nakenhet, at jeg tilslutt tok modelloppdrag for en maler. Det hjalp. Nettopp! Godt jobba :-) 0 Siter
stjernestøv Skrevet 11. oktober 2012 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg var så skrekkelig sjenert ved nakenhet, at jeg tilslutt tok modelloppdrag for en maler. Det hjalp. The best way to gain self-confidence is to do what you are afraid to do... 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 11. oktober 2012 Skrevet 11. oktober 2012 Nettopp! Godt jobba :-) Hmmm... blir ikke det også angsteksponering da...? (for øvrig enig med deg i at det er godt jobba( 0 Siter
nitty-gritty Skrevet 11. oktober 2012 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg kjenner meg igjen, tildels, men jeg mistenker at det har med min PTSD diagnose og introverhet å gjøre. Jeg kjenner meg svært godt igjen i NHDs råd også. Det hjelper å herde seg og det hjelper, for meg, svært godt å ta seg sammen. På tross av både PTSD og introverhet så har jeg en jobb hvor jeg forholder meg til ungdommer i krise i minst seksten timer i ett. Jeg blir utsatt for vold, forholder meg til deres svært vanskelige bakgrunn, tåler roping, støy, konflikter og høyt arbeidstempo/press med et smil. Riktignok kommer jeg hjem og nærmest kollapser, men det går. Det går fordi motivasjonen min er høy nok og jeg klarer å ta fokuset bort fra meg selv. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. oktober 2012 Skrevet 11. oktober 2012 Hmmm... blir ikke det også angsteksponering da...? (for øvrig enig med deg i at det er godt jobba( Angsteksponering går spesifikt på det en er redd for. Det vi imidlertid vet, er at personer som har angst (gruppenivå) ikke bare unngår det de er redde for. De har en klar overhyppighet til å unngå ubehag generelt. En viktig faktor for å mestre livet og utvikle seg er at en tåler og utholder ubehag uten å nevneverdig påvirkes verken i psyke eller funksjon. Herding blir derfor å trene på å tåle ubehag enten det er knyttet til angst eller ikke. 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 11. oktober 2012 Skrevet 11. oktober 2012 Angsteksponering går spesifikt på det en er redd for. Det vi imidlertid vet, er at personer som har angst (gruppenivå) ikke bare unngår det de er redde for. De har en klar overhyppighet til å unngå ubehag generelt. En viktig faktor for å mestre livet og utvikle seg er at en tåler og utholder ubehag uten å nevneverdig påvirkes verken i psyke eller funksjon. Herding blir derfor å trene på å tåle ubehag enten det er knyttet til angst eller ikke. Tusen takk for svar. God helg :-) 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 11. oktober 2012 Skrevet 11. oktober 2012 Angsteksponering går spesifikt på det en er redd for. Det vi imidlertid vet, er at personer som har angst (gruppenivå) ikke bare unngår det de er redde for. De har en klar overhyppighet til å unngå ubehag generelt. En viktig faktor for å mestre livet og utvikle seg er at en tåler og utholder ubehag uten å nevneverdig påvirkes verken i psyke eller funksjon. Herding blir derfor å trene på å tåle ubehag enten det er knyttet til angst eller ikke. Kom til å tenke på noe. Igår fikk jeg skarp kritikk av en fast kunde. H*n sa bl.a dette: "Er dere ikke flaue?" Kjente det stakk litt, men hadde det vært før ville det ha stukket så dypt at jeg ikke hadde klart å konsentrere meg resten av den dagen. Nå føler jeg meg rimelig herdet for den slags (i jobben). Antar dette er et eks på herding. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.