Gå til innhold

NHD; unntak fra regelen? Psykolog fra døgnavd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er det helt umulig at en psykolog på DPS, døgnavdeling, kan følge opp poliklinisk? Blir man nødt til å skifte behandler eller kan man gjøre unntak fra regelen? (de hører til på samme bygg)

Jeg har hatt store problemer med å åpne meg nok til terapeuter. Men psykologen hvor jeg har vært innlagt har nådd inn til meg og jeg har delt en god del. Men nå fikk jeg lov til å utskrives og skal derfor få en ny psykolog på poliklinikken. Jeg klarer ikke å se at det skal gå noe bra og kunne så gjerne ønske at jeg kunne fortsette hos hun "gamle" psykologen, siden vi er kommet så godt i gang. Etter 12 år i terapi har jeg endelig truffet en som har nådd inn til meg. Men så kan hun ikke følge meg:(

Er det helt umulig at man kan gjøre unntak i slike tilfeller?

Mvh

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er en intern regel de har på ditt DPS. Det er ingen ytre regler som hindrer dem i å gjøre unntak.

Skrevet

Dette er en intern regel de har på ditt DPS. Det er ingen ytre regler som hindrer dem i å gjøre unntak.

Tusen takk for svar.

Hender dere at dere gjør det slik?

Har også fått veldig god kontakt med en psykepleier på avdelingen. Mye bedre enn psykiatrisk sykepleier fra kommunen som jeg har gått til i over 1 år. Hadde dere på din avdeling åpnet for at en kunne ha samtaler med henne i stedet for?

Har lurt på om jeg kunne spørre om hun sykepleieren ville være støttekontakten min. Har hatt det før. Men er redd for at hun vil si ja, uten å egentlig ønske det. Det er jo ikke særlig godt betalt. Og kanskje det er å blande kortene?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tusen takk for svar.

Har også fått veldig god kontakt med en psykepleier på avdelingen. Mye bedre enn psykiatrisk sykepleier fra kommunen som jeg har gått til i over 1 år. Hadde dere på din avdeling åpnet for at en kunne ha samtaler med henne i stedet for?

Har lurt på om jeg kunne spørre om hun sykepleieren ville være støttekontakten min. Har hatt det før. Men er redd for at hun vil si ja, uten å egentlig ønske det. Det er jo ikke særlig godt betalt. Og kanskje det er å blande kortene?

1. Det hender at behandleren på sengepost også fortsetter som behandler poliklinisk. Egentlig var DPS-reformen tenkt slik.

2. At en sykepleier ansatt i DPS skal utføre oppgavene til psykiatriske sykepleiere ansatt i kommunen, anser jeg som utelukket. Da ville det ikke gå lang tid før våre sykepleiere var fullt opptatt med kommunehelsetjenestens oppgaver.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Takk for svar.

Jeg ser hva du mener med sykepleier fra DPS via kommunehelsetjenesten.

Men er det å blande kortene å spørre denne sykepleieren om hun ønsker å være støttekontakt? Tror du sykepleierne klarer å si nei om de ikke ønsker/har tid?

Skrevet

Takk for svar.

Jeg ser hva du mener med sykepleier fra DPS via kommunehelsetjenesten.

Men er det å blande kortene å spørre denne sykepleieren om hun ønsker å være støttekontakt? Tror du sykepleierne klarer å si nei om de ikke ønsker/har tid?

Det kan du ikke, støttekontakt er noe annet.

Skrevet

Det kan du ikke, støttekontakt er noe annet.

Det forstår jeg. At det ikke er det samme.

Sist jeg hadde støttekontakt spurte jeg selv/kommunen om en person som jeg hadde god kontakt med. Jeg lurte på om det går an å gjøre i dette tilfelle også? Dette må jo selvsagt være utenfor arbeidstiden hennes, som "vanlig" støttekontakt.

Mvh

Skrevet

Det forstår jeg. At det ikke er det samme.

Sist jeg hadde støttekontakt spurte jeg selv/kommunen om en person som jeg hadde god kontakt med. Jeg lurte på om det går an å gjøre i dette tilfelle også? Dette må jo selvsagt være utenfor arbeidstiden hennes, som "vanlig" støttekontakt.

Mvh

Du bør etter min mening ikke spørre henne om hun vil være din støttekontakt. Der er (sær-)tilfeller hvor ansatte på DPS har polikliniske samtaler med pasienter men som NHD skriver, det er ikke ønskelig de aller fleste steder. Istedet kan du jo heller se på hva det var i kontakten med disse menneskene som gjorde at du våget mer og åpnet deg mer. Hva gjorde godt, hvorfor, og kanskje kan du bli tydeligere på hva du ønsker/trenger i en behandlingssituasjon for å oppleve dette med den som er din gamle behandler.

Skrevet

Du bør etter min mening ikke spørre henne om hun vil være din støttekontakt. Der er (sær-)tilfeller hvor ansatte på DPS har polikliniske samtaler med pasienter men som NHD skriver, det er ikke ønskelig de aller fleste steder. Istedet kan du jo heller se på hva det var i kontakten med disse menneskene som gjorde at du våget mer og åpnet deg mer. Hva gjorde godt, hvorfor, og kanskje kan du bli tydeligere på hva du ønsker/trenger i en behandlingssituasjon for å oppleve dette med den som er din gamle behandler.

Takk for svar.

Jeg vet ikke hva som gjorde at disse to personene "nådde inn til meg". Men jeg kjenner at det var godt å kjenne på at noen klarte det. Det ga meg litt håp, som akkurat nå er litt knust igjen.

Men skal prøve å tenke over det.

Mvh

Skrevet

Takk for svar.

Jeg vet ikke hva som gjorde at disse to personene "nådde inn til meg". Men jeg kjenner at det var godt å kjenne på at noen klarte det. Det ga meg litt håp, som akkurat nå er litt knust igjen.

Men skal prøve å tenke over det.

Mvh

Kan jeg forresten spørre hvorfor du tenker at jeg ikke bør spørre henne om å bli støttekontakt?

Skrevet

Kan jeg forresten spørre hvorfor du tenker at jeg ikke bør spørre henne om å bli støttekontakt?

''Kan jeg forresten spørre hvorfor du tenker at jeg ikke bør spørre henne om å bli støttekontakt?''

Nå er ikke jeg sykepleier og kjenner ikke til de etiske reglene rundt dette men jeg er rimelig sikker på at hun ikke kan gå inn i en nær relasjon med deg (som jo er støttekontaktens rolle) direkte fra å være din kontakt ved DPS. _O_m_ du spør håper jeg hun er profesjonell nok til å si nei. Det betyr ikke at jeg ikke forstår fortvilelsen din, på samme tid tror jeg du kan få mye igjen om du tar med deg denne erfaringen i møte med din/dine gamle behandlere.

Skrevet

''Kan jeg forresten spørre hvorfor du tenker at jeg ikke bør spørre henne om å bli støttekontakt?''

Nå er ikke jeg sykepleier og kjenner ikke til de etiske reglene rundt dette men jeg er rimelig sikker på at hun ikke kan gå inn i en nær relasjon med deg (som jo er støttekontaktens rolle) direkte fra å være din kontakt ved DPS. _O_m_ du spør håper jeg hun er profesjonell nok til å si nei. Det betyr ikke at jeg ikke forstår fortvilelsen din, på samme tid tror jeg du kan få mye igjen om du tar med deg denne erfaringen i møte med din/dine gamle behandlere.

Tusen takk for svar.

Jeg kommer nok ikke til å spørre. Jeg forstår deg.

Mvh

Skrevet

Jeg ble oppfulgt av psykolog som tilhørte døgnenheten :-=

Skrevet

1. Det hender at behandleren på sengepost også fortsetter som behandler poliklinisk. Egentlig var DPS-reformen tenkt slik.

2. At en sykepleier ansatt i DPS skal utføre oppgavene til psykiatriske sykepleiere ansatt i kommunen, anser jeg som utelukket. Da ville det ikke gå lang tid før våre sykepleiere var fullt opptatt med kommunehelsetjenestens oppgaver.

Jeg har blitt fulgt opp av en psykiatrisk sykepleier i 5 år som jeg ble kjent med på psyk. avdeling. Hun har skiftet jobber også fra akuttavdelingen til poliklinikken. Vet også om andre som har opplevd lignende :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...