Gjest redd å opgitt mor på 19 Skrevet 11. oktober 2012 Skrevet 11. oktober 2012 Hei for noen mnd siden fikk jeg det jeg trodde var et angst anfall. Jeg var blandt en god del venner da jeg plutselig fikk veldig høy puls, jeg ble svimmel å redd. Gikk ut å da ble alt ok igjen. Men dette med den høye pulsen har kommet å gått, men har den siste uken bare blitt verre. Jeg går med en engstelig følelse hele dagen å føler noen presser meg over brystet når jeg skal puste, jeg blir kortpustet å orker ikke gjøre så mye, mens andre ganger kan kroppen gå på høy gear, da begynner pulsen å gå, jeg blir svimmel, ukonsentrert å redd. Får prikkinger i hendene å hendene å føttene blir kalde. Jeg er bare 19 år, så jeg tviler på at det er no veldig alvorlig, men dette plager meg, jeg har en sønn som trenger en frisk å opplagt mor..men det er jeg slettes ikke nå. Jeg har tenkt på stoffskifte? Familien plages med dette! Har også hatt feber å er vekselvis varm å kald. Kan våkne på natta av at jeg er kliss våt av svette.. Hjelp! Hilsen redd å oppgitt mor på 19 år... 0 Siter
serenity777 Skrevet 11. oktober 2012 Skrevet 11. oktober 2012 Angst gir ofte prikkinger svimmelhet, hjertebank. Det er nok kanskje angst som forårsaker alt som feiler deg, uten att jeg er lege selvfølgelig. Men jeg husker når jeg var på din alder og fikk panikkangst for første gang, det inkluderte lignende ting som du forteller, samt mange legebesøk, ofte legevakten. Det kan arte seg på mange måter. Plagsomt er det men ikke farlig. 0 Siter
Gjest ykko Skrevet 12. oktober 2012 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg tenker også noe relatert til stoffskiftet når jeg leser det du skriver. Hvorfor ikke bestille en legetime å få dette sjekket? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. oktober 2012 Skrevet 12. oktober 2012 Mest sannsynlig er det et panikkanfall. Panikklidelse er en eksklusjonsdiagnose etter at somatiske årsaker er utelukket. En undersøkelse hos fastlegen bør gjøres. 0 Siter
Gjest redd å opgitt mor på 19 Skrevet 12. oktober 2012 Skrevet 12. oktober 2012 Mest sannsynlig er det et panikkanfall. Panikklidelse er en eksklusjonsdiagnose etter at somatiske årsaker er utelukket. En undersøkelse hos fastlegen bør gjøres. Har vært både hos legevakt å fastlege, venter på svar. Men, angst med feber? Jeg føler meg sjuk å uopplagt, sover dårlig å orker ingenting. Å den konstante tungpusten? Dette plager meg jo hele døynet? Får veldig fort vondg i hode av å konsentrere meg også, tv f.eks.. å har ikke matlyst. 0 Siter
Gjest redd å opgitt mor på 19 Skrevet 12. oktober 2012 Skrevet 12. oktober 2012 Mest sannsynlig er det et panikkanfall. Panikklidelse er en eksklusjonsdiagnose etter at somatiske årsaker er utelukket. En undersøkelse hos fastlegen bør gjøres. Har vært både hos legevakt å fastlege, venter på svar. Men, angst med feber? Jeg føler meg sjuk å uopplagt, sover dårlig å orker ingenting. Å den konstante tungpusten? Dette plager meg jo hele døynet? Får veldig fort vondg i hode av å konsentrere meg også, tv f.eks.. å har ikke matlyst. 0 Siter
Gjest Labolina Skrevet 12. oktober 2012 Skrevet 12. oktober 2012 Har vært både hos legevakt å fastlege, venter på svar. Men, angst med feber? Jeg føler meg sjuk å uopplagt, sover dårlig å orker ingenting. Å den konstante tungpusten? Dette plager meg jo hele døynet? Får veldig fort vondg i hode av å konsentrere meg også, tv f.eks.. å har ikke matlyst. Panikkangst er noe skitt. Ikke farlig, men ekstrstremt ubehagelig og i stand til å skremme vannet av en. Særlig når man ikke føler seg sikker på at alle mulige somatiske årsaker er utelukket. Veldig lett å engste seg for hjertet, lunger, slag, å bli sprø, miste kontrollen.... Man kan få feber av angst faktisk. Det er rett og slett det autonome nervestystemet som går bananas, og i stedet for å gjøre deg klar til å fighte får deg til å føle deg sjuk. Husker en gang jeg skulle ha eksamen i noe som bare ikke var min greie. Da grudde jeg meg så jeg fikk feber, men jeg sto da... Hodepinen kan komme av muskelspenninger i nakken. Ofte kjennes sånn hodepine som et bånd som strammer til rundt hele hodet. Det er heller ikke noe farlig, men svært ubehagelig. Tungpust kan også fort komme av muskelspenninger, og dermed spille en et puss om at det kan være noe med lungene. Prikking i hender, rundt munnen og svimmelhet kan komme av at du hyperventilerer uten å være klar over det. Det her heller ikke farlig, men forårsaker det nevnte ubehaget. Synes absolutt at du skal gå til fastlegen din, forlange en generell undersøkelse med blodprøver (stoffskifte bl.a.) og gjerne et EKG. Tar ikke fastlegen deg alvorlig på dette, så bytt fastlege. Er det panikklidelse du har, så finnes det svært effektiv hjelp både i form av medisiner og terapi. 0 Siter
Gjest redd å opgitt mor på 19 Skrevet 12. oktober 2012 Skrevet 12. oktober 2012 Panikkangst er noe skitt. Ikke farlig, men ekstrstremt ubehagelig og i stand til å skremme vannet av en. Særlig når man ikke føler seg sikker på at alle mulige somatiske årsaker er utelukket. Veldig lett å engste seg for hjertet, lunger, slag, å bli sprø, miste kontrollen.... Man kan få feber av angst faktisk. Det er rett og slett det autonome nervestystemet som går bananas, og i stedet for å gjøre deg klar til å fighte får deg til å føle deg sjuk. Husker en gang jeg skulle ha eksamen i noe som bare ikke var min greie. Da grudde jeg meg så jeg fikk feber, men jeg sto da... Hodepinen kan komme av muskelspenninger i nakken. Ofte kjennes sånn hodepine som et bånd som strammer til rundt hele hodet. Det er heller ikke noe farlig, men svært ubehagelig. Tungpust kan også fort komme av muskelspenninger, og dermed spille en et puss om at det kan være noe med lungene. Prikking i hender, rundt munnen og svimmelhet kan komme av at du hyperventilerer uten å være klar over det. Det her heller ikke farlig, men forårsaker det nevnte ubehaget. Synes absolutt at du skal gå til fastlegen din, forlange en generell undersøkelse med blodprøver (stoffskifte bl.a.) og gjerne et EKG. Tar ikke fastlegen deg alvorlig på dette, så bytt fastlege. Er det panikklidelse du har, så finnes det svært effektiv hjelp både i form av medisiner og terapi. Var på legevakta der de tok ekg, å har vært å tatt blodprøver jeg har vært redd for at det er angst, er redd for å gå sånn hele livet. Bra du sier det finnes medisiner for dette! Klarer ikke gå sånn mye lenger! Hjelper meg utrolig mye at dere beroliger!! 0 Siter
Gjest redd å opgitt mor på 19 Skrevet 12. oktober 2012 Skrevet 12. oktober 2012 Panikkangst er noe skitt. Ikke farlig, men ekstrstremt ubehagelig og i stand til å skremme vannet av en. Særlig når man ikke føler seg sikker på at alle mulige somatiske årsaker er utelukket. Veldig lett å engste seg for hjertet, lunger, slag, å bli sprø, miste kontrollen.... Man kan få feber av angst faktisk. Det er rett og slett det autonome nervestystemet som går bananas, og i stedet for å gjøre deg klar til å fighte får deg til å føle deg sjuk. Husker en gang jeg skulle ha eksamen i noe som bare ikke var min greie. Da grudde jeg meg så jeg fikk feber, men jeg sto da... Hodepinen kan komme av muskelspenninger i nakken. Ofte kjennes sånn hodepine som et bånd som strammer til rundt hele hodet. Det er heller ikke noe farlig, men svært ubehagelig. Tungpust kan også fort komme av muskelspenninger, og dermed spille en et puss om at det kan være noe med lungene. Prikking i hender, rundt munnen og svimmelhet kan komme av at du hyperventilerer uten å være klar over det. Det her heller ikke farlig, men forårsaker det nevnte ubehaget. Synes absolutt at du skal gå til fastlegen din, forlange en generell undersøkelse med blodprøver (stoffskifte bl.a.) og gjerne et EKG. Tar ikke fastlegen deg alvorlig på dette, så bytt fastlege. Er det panikklidelse du har, så finnes det svært effektiv hjelp både i form av medisiner og terapi. Var på legevakta der de tok ekg, å har vært å tatt blodprøver jeg har vært redd for at det er angst, er redd for å gå sånn hele livet. Bra du sier det finnes medisiner for dette! Klarer ikke gå sånn mye lenger! Hjelper meg utrolig mye at dere beroliger!! 0 Siter
Gjest Labolina Skrevet 12. oktober 2012 Skrevet 12. oktober 2012 Var på legevakta der de tok ekg, å har vært å tatt blodprøver jeg har vært redd for at det er angst, er redd for å gå sånn hele livet. Bra du sier det finnes medisiner for dette! Klarer ikke gå sånn mye lenger! Hjelper meg utrolig mye at dere beroliger!! Flott at du har fått gjort de undersøkelsene Da kan du nok ta det med ro etter beste evne på somatikkfronten. Antidepressiver av SSRI-typen er ofte effektive mot panikkangst (Cipralex, Zoloft, Seroxat mv. Evt Efexor som også virker på noradrenalin - bruker selv den med meget god effekt. MEN jeg vil anbefale deg å få henvisning til samtaleterapi hos en psykolog eller psykiater. Medisiner legger bare en demper selve symptomene. Som regel kan det ligge mye man ubevisst ikke tenker over bak slik angst. Flere terapiformer kan være nyttige. For mange er kognitiv/metakognitiv terapi nyttygst. Personlig har jeg god erfaring med noe som heter skjematerapi (som integrerer litt flere retninger. Navnet høres skummelt ut, men det er ikke så mange skjemaer egentlig. Snakk litt med google om det evt). Uansett: Første bud: Fastlegen, henvisning til spesialist i kliniks psykologi eller psykiatri. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.