Gå til innhold

Er det noe det nytt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På slutten av 50 tallet kom Libirium, senere i 1963 kom Valium på markede.

Utover 60 – tallet ble det mer og mer vanlig å skrive ut Valium (diazepam), for en rekke lidelser.

Og det var et bra legemiddel sier eksperter. Virket fort på det det var ment for og hadde så å si ingen bivirkninger.

På 1970 var Valium det legemiddel som solgte mest i hele verden. Men etter hvert kom det inn raportter om mennesker som sa de hadde en slags «nevermind» holdning, forlatning av sinnet. I tillegg gradvis psykisk avhengighet.

2012

I dag har vi en rekke SSRI/SNRI, som første gang kom som Prozac (Fontex i Norge)- i USA rundt 1990.

Leger mener som den gang – dette – dette ER middelet.

I dag, som på 1960 og 70 tallet et stort anntall mennesker verden over som bruker SSRI/SNRI mot en rekke lidelser.

Men som forskere nå ser mer å mer av, psykisk avhengighet av disse legemiddelende også.

«Nevermind» holding her også og forflatning av sinnet.

Historien gjentar seg ..

Mvh.

Olav Femte

Videoannonse
Annonse
Gjest Labolina
Skrevet

Det kan vel hende det. At man skal trappe ned SSRI/SSNRI gradvis har nok sine grunner. Husker jeg var for raske med Cymbalta en gang, og ble kjempedårlig. På den annen side blir man ikke nødvendigvis sløv av de nyere medikamentene. Ville aldri satt meg bak et ratt med xmg Xanor innabords. Eller Rivoril, Vival osv. Jeg brukte Rivotril i mange år av somatiske årsaker. Er det noe jeg er GLAD for, så er det å være ferdig med det medikamentet. Endelig klarer jeg faktisk å våkne om morgenen, Jeg tar Efexor mot angst - men har null alvorlige bivirkninger. F.eks. blir jeg ikke sløv. Om jeg så må trappe langsomt ned om jeg vil slutte, så plger det meg ikke en mm. Mange medisiner må jo trappes ned sakte. Epilepsimedisiner, antipsykotika, ++. Benzopreparater kan kanskje ha nytte for noen, men personlig er jeg blitt veldig lite glad i dem etter alle de årene på Rivotril. Det VAR påkrevd, og jeg ble anfallsfri. Men fy så deilig det er å våkne av seg selv klokka åtte, kunne stå opp, lage seg frokost og slappe av med morgennyhetene uten å sovne med kaffekoppen i hånda! Nok en bivirkning er at jeg sjøl 10 mnd etter seponering har så høy toleranse for benzo at de ikke nytter noe særlig for meg.

Vi er forskjellige, men dette er min erfaring.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er det noe nytt fra deg?

Mot SSRI for benzo.

Skrevet

Er det noe nytt fra deg?

Mot SSRI for benzo.

BBC dukumentaren fra 2012 setter noen spårsmålstegn ved dette ..NHD

Skrevet

Er det noe nytt fra deg?

Mot SSRI for benzo.

Skulle det være en nedlatende replikk eller?

Skrevet

BBC dukumentaren fra 2012 setter noen spårsmålstegn ved dette ..NHD

Tenk litt på det over skrivebordet ditt....gjør vi det riktige?

Skrevet

Tenk litt på det over skrivebordet ditt....gjør vi det riktige?

Hva er alternativet da?

Skrevet

Hva er alternativet da?

Det forskes hele tiden om andre typer av SSRI ("zoompimedisinen")..i følge BBC.

Skrevet

Det forskes hele tiden om andre typer av SSRI ("zoompimedisinen")..i følge BBC.

Joda, men er dette noe alternativ I DAG?

Skrevet

Joda, men er dette noe alternativ I DAG?

Nei.

Skrevet

Nei.

Men det gir jo litt å tenke på da...forflata "zoombilignene" mennesker som skal utføre oppgaver i sammfunnet.

Er det bra ??

Skrevet

Det kan vel hende det. At man skal trappe ned SSRI/SSNRI gradvis har nok sine grunner. Husker jeg var for raske med Cymbalta en gang, og ble kjempedårlig. På den annen side blir man ikke nødvendigvis sløv av de nyere medikamentene. Ville aldri satt meg bak et ratt med xmg Xanor innabords. Eller Rivoril, Vival osv. Jeg brukte Rivotril i mange år av somatiske årsaker. Er det noe jeg er GLAD for, så er det å være ferdig med det medikamentet. Endelig klarer jeg faktisk å våkne om morgenen, Jeg tar Efexor mot angst - men har null alvorlige bivirkninger. F.eks. blir jeg ikke sløv. Om jeg så må trappe langsomt ned om jeg vil slutte, så plger det meg ikke en mm. Mange medisiner må jo trappes ned sakte. Epilepsimedisiner, antipsykotika, ++. Benzopreparater kan kanskje ha nytte for noen, men personlig er jeg blitt veldig lite glad i dem etter alle de årene på Rivotril. Det VAR påkrevd, og jeg ble anfallsfri. Men fy så deilig det er å våkne av seg selv klokka åtte, kunne stå opp, lage seg frokost og slappe av med morgennyhetene uten å sovne med kaffekoppen i hånda! Nok en bivirkning er at jeg sjøl 10 mnd etter seponering har så høy toleranse for benzo at de ikke nytter noe særlig for meg.

Vi er forskjellige, men dette er min erfaring.

Hallo! har du fulgt med i denne tråden ??

Skrevet

Men det gir jo litt å tenke på da...forflata "zoombilignene" mennesker som skal utføre oppgaver i sammfunnet.

Er det bra ??

''Men det gir jo litt å tenke på da...forflata "zoombilignene" mennesker som skal utføre oppgaver i sammfunnet.

Er det bra ??''

Blir man en forflatet zoombie da? Det er ikke min erfaring.

Gjest Labolina
Skrevet

Hallo! har du fulgt med i denne tråden ??

Jeg var blant de første som ga deg noe respons Olav V

Skal jeg være ekkel med deg sett utifra tidligere innlegg du har postet oppigjennom, så er jeg enig med NHD.

Skrevet

Jeg var blant de første som ga deg noe respons Olav V

Skal jeg være ekkel med deg sett utifra tidligere innlegg du har postet oppigjennom, så er jeg enig med NHD.

Ok. Men jeg mener det jeg mener "Labolina".

Skrevet

Ok. Men jeg mener det jeg mener "Labolina".

''Men jeg mener det jeg mener "Labolina".''

Du kan selvfølgelig mene hva du vil, men du har vel ikke rett til å være frekk mot Labolina av den grunn?

Gjest Zyprexus
Skrevet

Du har et poeng. Å slutte med Cipralex var for meg et mareritt. Vet ikke hvordan det er å slutte med benzodiazapiner, men tror kanskje det er litt værre. Spesielt om en har tatt høyere dose en legen har gitt tillatelse til. Men ingen tvil, ssri er ikke veien til lykke!

Får si som jeg pleier, løsningen er ikke alltid medisiner. De bare skjule problemene, de fikser dem ikke. Det må gjøres på andre måter.

Skrevet

''Men jeg mener det jeg mener "Labolina".''

Du kan selvfølgelig mene hva du vil, men du har vel ikke rett til å være frekk mot Labolina av den grunn?

Beklager "Labolina" leste ikke innlegget ditt godt nok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...