Gå til innhold

eg er redd

Anbefalte innlegg

Gjest Kjerstin90
Skrevet

Hei . eg lurer på en ting , eg er nett blitt ilag med en gutt som har 2 sjuke unger fra før med ei som har hepatitt c . begge ungene har 5 sykdommer hver, husker bare den eine og det er epilepsi. det eg da er litt redd for er at om eg skal ha barn med denne gutten seinare e om eg får sjuke barn ... eg har ikke lyst på sjuke unger :/ har et barn fra før som er normalt. men det har vel med hvordan genene mine er ? Noen sa til meg at eg har nok sikket sterkere gener enn det eksen til typen min har at eg ikke burde bekymre meg. men dette er en ting eg går og tenker på .... og om ho som har hepatitt c har smittet sine unger pågrunn av at ho har det ? håper dokke kan svare meg på dette . Hilsen redd jente 22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han har to alvorlig syke barn / barn med sykdommer som vil kreve mye oppfølging i årene fremover så vil jeg råde deg til å tenke deg svært, svært godt om før du inngår et forhold til ham.

En ting er å ta vare på egne, syke barn, det kan være tungt nok, å skulle ta vare på andres syke barn vil jeg tro raskt vil føles som en ekstra merbelastning for et forhold. Du vil også få eksen hans veldig nært, hele tiden, på grunn av barnas sykdom (antagelig), synes du det høres greit ut?

Skrevet

Hvis han bærer på arvelige sykdommer, er det en mulighet for at dine barn med ham også arver disse. Det er ikke slik at dine gener er sterkere enn hans. Dere gir 50% hver av arve gener til barn dere evt. måtte få sammen.

Skrevet

Det finnes ikke noe generelt svar på dette. Det kommer helt an på hva slags sykdommer det gjelder og hva slags gener barnas far har bidratt med. Hvis begge barna har de _samme_ sykdommene, virker det mer sannsynlig at det er noe arvelig enn om det dreier seg om helt forskjellige lidelser. Men det blir bare spekulasjoner.

Det går ikke an å vurdere om en person generelt har "sterkere" gener enn den andre. For noen sykdommer kjenner vi ganske godt til hvordan de går i arv, for andre er det mindre forutsigbart.

Gutter er litt mer utsatt for å bli rammet av arvelige lidelser enn jenter.

Hepatitt C er ikke arvelig. Du kan lese mer om hepatitt her (trykk på den blå Hepatitt C-overskriften når du har lest innledningen):

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/hepatitt.php

Jeg synes du skal tenke grundig over hvordan det vil være å leve sammen med en som har såpass mye bagasje, ikke bare på eventuelle felles barn, før du blir en del av disse barnas hverdagsliv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...