Gjest Nickløsheletida Skrevet 18. oktober 2012 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg Har Alltid Rom For Å Være Kritisk Mot Deg, nhd. ''Jeg Har Alltid Rom For Å Være Kritisk Mot Deg, nhd'' Var det bevisst at du startet alle ord med stor bokstav og brukte liten bokstav i nhd? 0 Siter
serenity777 Skrevet 18. oktober 2012 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg er kritisk til det lave straffenivået her tillands. Jeg forakter forbrytere som skylder på oppvekst o.l, som grunn til att de er kriminelle. Det er slik i vårt samfunn att de kriminelle fremstiller seg selv som offere, og får strafferabatt, gode soningsforhold o.l, mens offrene må leve i usikkerhet og med voldsalarm. 0 Siter
tonie Skrevet 18. oktober 2012 Skrevet 18. oktober 2012 ''Jeg Har Alltid Rom For Å Være Kritisk Mot Deg, nhd'' Var det bevisst at du startet alle ord med stor bokstav og brukte liten bokstav i nhd? Det der tror jeg var en slik typisk ren tilfeldighet:) 0 Siter
Gjest Nickløsheletida Skrevet 18. oktober 2012 Skrevet 18. oktober 2012 Det der tror jeg var en slik typisk ren tilfeldighet:) Ironi? He he, det var kanskje ikke en tilfeldighet, men jeg skjønte ikke helt poenget. 0 Siter
Gjest Cinnamongirl Skrevet 18. oktober 2012 Skrevet 18. oktober 2012 Altfor mange henleggelser i overgrepssaker og altfor lave dommer... Pluss altfor dårlig etterforskning. 0 Siter
Gjest mine meninger! Skrevet 18. oktober 2012 Skrevet 18. oktober 2012 Helsevesenet Som i mange tilfeller jatter med folk og sykeliggjør folk Ikke stiller krav til folk og backer dem opp, men holder dem i offer-rolla Lite krav til fremdrift og kvalitet - folk går årevis i terapi uten å bli bedre! Altfor mye papiararbeid løses av overkvalifisert fagfolk som burde brukt tida på pasienter Alfor mye bruk av medisiner Legemiddelavhengighet/rus tas i liten grad tak i og påføres mange pasienter av ukloke leger Rettsvesenet: Altfor lave straffer for sedelighetsforbrytelser og vold. For treg saksgang NAV Altfor lav bemanning til å gjøre en god jobb for den enkelte Altfor mye saksbehandling og for lite tid til menneskene Altfor mye papiararbeid løses av overkvalifisert fagfolk som burde brukt tida på brukere Rådgivende lege-ordningen er utdatert - maktperson uten kjennskap til bruker, uten juridisk kompetanse og uten spesialistutdannelse på området bør ikke tillegges så mye makt som vedkommende faktisk gjør Altformye penger brukes på tiltak i skjermede virksomheter - MYE mer innsats og penger burde rettes mot arbeidsmarkedet Skolesystemet Favoriserer jentene, og middelklassen Det tas ikke tak i at gutter i altfor stor grad faller ut fra vgs Mer praktisk tilnærming må til for flere Mer kreativtet i tilbudet på skolen så ungdom ikke havner i NAV Nødvendig med bedre samarbeid med helsevesen og tilpassede tilbud for ungdom med helse- og sosiale problemer! Barnevernet Fosterhjemsbarn bør i større grad få mulighet til kontinuitet og trygghet i omsorgen framfor at foreldrenes rett til gjenopptak av omsorgssaker stadig skal opp og gi barnet utrygghet Foreldrevernet er for sterkt 0 Siter
Rhea Silvia Skrevet 18. oktober 2012 Skrevet 18. oktober 2012 Ja, har jeg det? Jeg opplever hver dag at jeg bor i et land som stort sett fungerer veldig bra i forhold til andre land. At det er mye jeg slipper å bekymre meg over, som venner og kollegaer i andre land må ta innover seg hver dag. Men jeg skulle ønske -. at barn og unge fikk den hjelpen de trenger, NÅR de trenger den. Jeg vet jeg gjør en forskjell når jeg driter i dokumentasjonskravene jeg drukner i og bruker den ekstra timen på han eller hun som trenger det, akkurat NÅ. Men veldig ofte sliter de med problemer jeg faktisk ikke har kompetanse til å løse. Og da er det frustrerende med ventelister.... ... jeg skulle ønske at man sluttet med vente og se holdningen i norsk skole: Tidlig innsats når det gjelder spesifikke og generelle lærevansker... Gi de som trenger det hjelpemidler og opplegg som gjør at de kan følge vanlig progresjon. Det er for seint å reparere på vgs! ... styrk norskopplæringen for språklige minoriteter. Enten det gjelder barn eller voksne. ... og la de eldre få skikkelig god mat og gjerne et glass vin og god sjokolade. 0 Siter
Gjest svik svik svik Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg ble seksuelt misbrukt i psykiatrien og politiet trodde ikke meg, de tok ikke engang et skikkelig avhør av overgriperen. Advokaten min sa at politiet ikke var profesjonelle nok. Jeg derimot måtte sitte i avhør i mange, mange timer. Heldigvis trodde Helsetilsynet meg, og det er positivt. NAV har vært til tider vanskelige å forholde seg til, da det kan komme en del nedlatende kommentarer og holdninger. Men stort sett gode å ha... Psykiatrien etter overgrepet har tatt veldig godt vare på meg, og det er jeg veldig fornøyd med. Men jeg fikk ikke erstatning fra Norsk pasientskade, fordi de mente jeg BURDE visst om skaden tidligere (Jeg slet nok med min ambivalens og visste ikke om noe erstatningsmulighet): Det virker som om at de som sitter og vurderer saker i NPE er ukvalifiserte "konsulenter", som ikke har helsefaglig erfaring. (Det er flere i fagmiljøet som har sagt dette). Ikke vet jeg. Jeg er misfornøyd med politiet til de grader. Jeg ble ikke tatt på alvor, og jeg fikk ikke noen oppreisning. Men jeg vet det er flere aviser som er interessert i å trykke min historie. Tenker likevel på konsekvenser og om det er så lurt. 0 Siter
Dorthe Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 [quote name=Shira )' timestamp='1350590198' post='4826150] ''Dessuten synes jeg at når man er innlagt på sykehus eller sykehjem at folk skal få nok mat.'' På endel sykehus er det nå laget buffet, da får en rikelig med mat, så mye du vil ha. Det er en bedring, håper det brer rundt seg. Ja, heldigvis. Jeg skjønner ikke at de tror folk skal bli friske hvis de ikke får nok og ordentlig mat. Er vi kommet dit de er i USA hvor pårørende må stille med mat fordi maten er uspiselig på sykehus. 0 Siter
sant å si Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 La hundre blomster blomstre, la hundre tankeskoler strides? ;-) 0 Siter
huuff Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 Problemene med frafall i vgs - særlig yrkesfag. Sistnevnte bør ha mer praksis og mindre/mer tilpasset teori. Ellers øke rådgiverressurs og kontaktlærerressurs mtp oppfølging, oppfølging, oppfølging! 0 Siter
Gjest HHP58 Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 Er alle gale mennesker egentlig psyke,eller finnes noen leger som leter etter sykdom der det ikke finnes? Kan dyp og langvarigf sorg føre til så dyp depresjon at legene tar feil av diagnosen? Kan noen ha PTSD i stedenfor Bipolar eller depressiv sykdom? Lurer ofte på om ett enebarn som etter en skillsmisse og 10 års kamp blir bipolar og mister sine foreldre og blir suicudal egentlig har en helt annen psykdom? Kan "friske" i skjeldne tilfeller bli syke av for store belastninger over for lang tid? Lurer på om jeg har arvet tanken om at materialisme er viktigere enn familie og venner? Hadde jeg bestemt hadde jeg fremdeles bodd på Askøy.Kanskje i oljeindustrien? Mor sin familie er mye mer sympatisk enn far sin,samme hvor kristne de påstår å være. Hadde flyttet til Hordaland om ikke mine barn bodde i Ski og Nesodden.Drømmer om å få tilbake kontakten. Meget slitsomt med mørketida,55 års dag og jula.Ensomheten bør ikke dyrkes alene.Da vokser den seg så stor at den kan ta liv. 0 Siter
Liljana Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 Er alle gale mennesker egentlig psyke,eller finnes noen leger som leter etter sykdom der det ikke finnes? Kan dyp og langvarigf sorg føre til så dyp depresjon at legene tar feil av diagnosen? Kan noen ha PTSD i stedenfor Bipolar eller depressiv sykdom? Lurer ofte på om ett enebarn som etter en skillsmisse og 10 års kamp blir bipolar og mister sine foreldre og blir suicudal egentlig har en helt annen psykdom? Kan "friske" i skjeldne tilfeller bli syke av for store belastninger over for lang tid? Lurer på om jeg har arvet tanken om at materialisme er viktigere enn familie og venner? Hadde jeg bestemt hadde jeg fremdeles bodd på Askøy.Kanskje i oljeindustrien? Mor sin familie er mye mer sympatisk enn far sin,samme hvor kristne de påstår å være. Hadde flyttet til Hordaland om ikke mine barn bodde i Ski og Nesodden.Drømmer om å få tilbake kontakten. Meget slitsomt med mørketida,55 års dag og jula.Ensomheten bør ikke dyrkes alene.Da vokser den seg så stor at den kan ta liv. ''Kan "friske" i skjeldne tilfeller bli syke av for store belastninger over for lang tid?'' Ja, depresjon kan bli utløst av langvarige belastninger. Dessuten skrives sjeldne uten k. Ha en god kveld! 0 Siter
Angustia Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 Problemene med frafall i vgs - særlig yrkesfag. Sistnevnte bør ha mer praksis og mindre/mer tilpasset teori. Ellers øke rådgiverressurs og kontaktlærerressurs mtp oppfølging, oppfølging, oppfølging! Støttes! Vi bør ha økt fokus på (les ressurser til) rådgivere i ungdomsskole og vgs, Oppfølgingstjenesten og Opplæringskontorene, samt styrka samarbeid med NAV i en tidlig fase. "Drop outs" i vgs er et økende problem / utfordring som absolutt bør tas på alvor. 0 Siter
Gjest Kulturist Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 JA! Jeg synes det er helt sykt - i ordets rette forstand - at vi som nasjon skal være så aksepterende ovenfor kulturer og folkeslag som ikke aksepterer, respekterer eller innretter seg etter vår kultur og verdier som gjester i vårt land, og heller ikke aksepterer eller respekterer f.eks. kvinners rettigheter. Det kan da umulig komme noe godt utav å skulle være så "snill" mot resten av verden, ikke er det nødvendigvis særlig snilt heller, til syvende og sist, da det ikke stimulerer utvikling og modning. Jeg blir også skremt av at det ikke lenger er "lov" å si slikt, og at store deler av venstresiden begynner å fortone seg som en massepsykose ("Rasist!"). Det er synd at partier som ellers forfekter gode verdier mange kan identifisere seg med skal være så gjennomsyret av dette. Jeg blir skremt og provosert over at vi ikke heller tar bedre vare på de eldre. Jeg blir irritert over at befolkningen ikke i større grad blir stimulert til å ta vare på seg selv og forme sitt eget liv, og at det er fritt frem for så mange å spise/klage seg inn i elendigheten, og så få penger av NAV. Jeg er bekymret over at "motbølgen" synes å være en overopptatthet med oversunn livsstil og fokus på en selv i form av blogging, kropp og lavkarbo-detaljer, heller enn en sunn balanse. 0 Siter
Gjest Fryser Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 Mener du kritikkverdig? Noe er så kritikkverdig at det kan bli kritisk. Jeg vil kritisere BUP som noen ganger ikke behandler barn/unge med påvist alvorlig psykisk sykdom, men overlater problemene deres til foreldrene, andre uten faglig kompetanse, og seg selv. Slikt kan bli veldig kritisk! Jeg lurer på hvorfor det synes lettere for en voksen å få psykolog-hjelp enn det gjør for et barn/ungdom under 18 år. 1. Er det mangel på ressurser? (For få ansatte og for lite kompetanse) 2. Er anoreksi og depresjonsproblematikk hos BUP "lavstatus" slik at det ikke er så mange som _gidder_ å ta på seg oppgaven å behandle disse stakkars barna? AD/HD synes f.eks. å være langt mer interessant for dem... Dette synes jeg er kritisk og kritikkverdig, og kritikken av BUP er svært så fortjent! Kjenner ei jente på 13 som for 2 år siden ble avvist av BUP (ble ikke vurdert verdig nok til å bli tatt inn til behandling). Hun sliter blant annet med store depresjoner som kommer og går. (Mor og mormor har bipolar lidelse, så hun har nok dessverre arvet sykdommen). Fikk nylig vite at hun for ikke så lenge siden hadde gått ned til jernbanelinja i den hensikt å kaste seg foran toget. Dette snikleste moren i hennes dagbok forleden. Og så får hun ikke hjelp??? Hva FAEN er dette for noe jævla TULL??? 0 Siter
Gjest Forbannetpsykpasient Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 JA, jeg har noe kritisk å komme med! Helsevesenet burde skjerpe seg i forhold til behandling av barn og unge og voksne med alvorlige psykiske lidelser. På vårt sykehus har vi hatt flere selvmord på akuttavdeling pga personalets og legens dårlige vurdering av pasienten. Pasienten som skulle ha blitt overvåket 24 t i døgnet pga suicidalitetfare blir overlatt til seg selv med tilsyn en til to ganger i timen. Folk som derimot er bare lettere deprimert får fotfølging i flere dager/uker! Selv har jeg blitt behandlet dårlig, både på BUP og Voksen psyk. Jeg slet med psykotiske symptomer og var alvorlig suicidal. Jeg ble overlatt til meg selv og det var familien som måtte passe meg døgnet rundt. Dem måtte gjemme alle tabletter og moren min lå våken døgnet rundt for å passe på at jeg ikke gjorde meg noe dumt, og dette fordi psykiatrien ikke kunne passe på meg. På voksen psyk ble jeg dopet ned med sprøyter og tabletter og gudene vet hva. Jeg fikk aldri en blodprøve for å se hvor mye av medisinene jeg hadde i blodet til sammen. Da jeg endelig fikk tatt en blodprøve flere måneder og år etter jeg startet med behandling viste det seg at medisinene var i ferd med å drepe meg! Hva i h*lvete får helsvesenet til å dope ned pasientene til de personlig havner i koma og senere begravet i en mørk grav? Er helsevesenet gått så langt at de planlegger å drepe pasientene sine for å minske antall innlagte? Jeg synes heller at staten burde bruke mer penger på å bygge flere sykehus og dps i stedet for å legge ned. Dette landet får bare flere og flere psykisk syke, men dette landet som er et av de rikeste landene i verden har ikke penger til å opprettholde avdelingene. I stedet velger dem å legge pasientene i korridorer! Har Norge plutselig blitt fattig? Eller sitter staten og bruker pengene som vi betaler til dem og bruker dem på egne fasiliteter? Her på sykehuset har dem til og med stengt en avdeling i 4 måneder pga mangel på sykepleiere. Sykehuset er stappfullt og veldig syke pasienter blir enten sendt hjem eller på DPS. Selvmordstallene bare øker og øker og vi er på vei inn i en selvmordsbølge. Dette er fordi helsevesenet er så selvopptatte at dem ikke tar seg tid til å behandle alvorlig syke mennesker. Jeg har selv vært og er psykiatrisk pasient og vet selv hvordan sykehuset behandler oss. Jeg har selv opplevd og sett alvorlig psyke pasienter på skjermet avdeling som åpenbart trenger hjelp, og det personalet gjør er å sitte enten på kontoret eller i stuen å drikke litervis med kaffe. Med den jobben dem utfører burde dem ikke fått lønn i det hele tatt. Jeg husker en gang jeg var veldig syk og gikk fram og tilbake i gangene og var i min egen verden. Personalet gjorde ingenting for å roe meg ned, det dem gjorde var å hive i seg enda mer kaffe. Dem gadd ikke en gang å lette på ræva og se etter meg en gang. Jeg synes at staten burde bruke mer penger på å skaffe kvalifisert personal, for eksempel hjelpepleiere, sykepleiere, psyk. sykepleier og enda flere leger. Med de få legene vi har må pasientene vente opp til en uke for å få en samtale med legen. Dette ender ofte opp med at utskrivningsklare pasienter blir stengt inne fordi legen ikke har tid til å skrive dem ut. Jeg skjenner jeg blir forbannet pga dette. Er det noen som er enig? Burde helsvesenet blitt bedre? Ha en god helg forresten:) 0 Siter
tonie Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 Ironi? He he, det var kanskje ikke en tilfeldighet, men jeg skjønte ikke helt poenget. Det var iron. Jeg tror nok cathlin gjorde det helt bevisst, men det er jo sånn de to flørter, så jeg tror ikke vi skal ta det for seriøst. De elsker hverandre på en merkelig måte, punktum finale;) 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 20. oktober 2012 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg har ikke noe skikkelig kritisk å komme med, men jeg var en gang i kontakt med Nav i en jobbsøk-periode etter at jeg hadde blitt overtallig på jobben. La meg si det sånn, jeg er SVÆRT takknemlig for at jeg slipper å ha noe mer med Nav å gjøre!!!! Følte meg misfortstått, mistenkeliggjort, forhåndsdømt og oversett i møte med dem. Ble behandlet som et kasus i stedet for å bli sett på som et selvstendig individ. Det var helt fryktelig! Jeg var arbeidsvillig, lette etter jobb, og var slett ikke interessert i å gå ledig lenger enn jeg måtte, men det trodde de opplagt ikke noe på. Hvis jeg hadde vært syk i tillegg, er jeg sikker på at Nav kunne knekt meg på null komma niks! Jeg håper jeg aldri mer får behov for å ha noe med Nav å gjøre igjen!!! 0 Siter
Gjest forbannax3 Skrevet 20. oktober 2012 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg er svært kritisk til alle som fortsetter å støtte den berømte ordføreren, og som mener at ei jente på 13 år er helt eller delvis skyld i overgrepene den stakkars, kjempesnille mannen er tiltalt for. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.