Madelenemie Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 Hei! Jeg er så glad nå :-) Psykologene der på Telemark sykehus, var så hyggelige, jeg er glad for at vi gjennomførte denne utredningen. Enda bedre at psykologen ikke ville bare bruke de skjemaene som de bruker på SSBU, han ville heller ha eksempler og danne seg et eget bilde. Den andre psykologen var søt og hyggelig og min datter er så glad for de lekte på et rom, hun har forklart meg nå hvor lette testene var og om historien hun måtte lage med bilder om flyvende frosker, det var ikke lett som hun sa, men rart, for frosker flyr jo ikke. Jeg svarte henne at det var da rare bilder. Psykologen vi var hos stilte meg noen spørsmål og det var som om han helt viste hvordan jeg føler det, til og med hva jeg ser i filmer viste han? Jeg liker sånne mennesker som forstår hvordan det er å ha autisme på en sånn måte at jeg lurer på om de har det selv. Men det hadde han ikke. Han sa til og med dette til meg før jeg dro," Jeg har satt spesielt pris på å møte en mor med asperger syndrom" da smilte jeg til han, men jeg fant ingen ord å si. Nå vet jeg og føler meg helt trygg på at enten det blir diagnose eller ikke, så kan ikke mitt barn få noen bedre utredning noe sted. Min mann var også imponert. Jeg er lettet og glad. ja selv om han sa at å være så mye dyr som min datter tyder på et problem, men kan vi snu dette til å bli dyrlege var det vist bra og de fleste jenter med asperger elsker dyr og de er dyr også. Snurre rundt var også helt i orden, det kunne også brukes til noe :-) Jeg lærte også hva særinteresser er i dag, jeg spurte han, og han sa at det er sære interesser, som en del pasienter de har som er opphengt i lydene når man spyler ned i toalettet og samler all slik informasjon eller de som fotograferer lyskryss og samler og organiserer dette. Til det siste hadde jeg noe å tilføye da jeg både tar bilde av avkjøringer, samt syns det er frustrerende at de bytter ut lyskryss med rundkjøringer. Han sa da at dette var et stort tema vi ikke kunne diskutere i dag, jeg ble så opptatt av lyskryssene for det er noe jeg har mange meninger om. Men nå vet jeg hva særinteresser er, og da har verken jeg eller barna det, for det er ikkefunksjonelle interesser som er intense og avvikende. Slikt et positivt syn som han hadde på asperger syndrom, sine pasienter og meg så ble jeg bare glad og tenkte "det er akkurat det som er så fint med mennesker". Han føyer seg inn i rekken av 99 % hyggelige mennesker. Han så så mange fordeler ved å ha asperger syndrom at jeg følte meg nokså priviligert. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 Så bra at det ble en positiv erfaring :-) 0 Siter
Gjest GA Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 så flott! Deilig å bli møtt med forståelse og respekt i helsevesenet :-) 0 Siter
Angustia Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 Så god lesning, nå blei jeg glad på dine vegne :-) 0 Siter
Gjest Nickløsheletida Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 Så flott at det ble en bra opplevelse :-) 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 Så bra å høre! Dette var virkelig gode nyheter. Din lille datter er etter min oppfatning en riktig liten asperger - fortellingen om de lette testene vs de vanskelige froskene bare forsterker min oppfatning! Jeg likte å høre at dere har blitt møtt på en vennlig og profesjonell måte! Det er akkurat sånn fagfolk skal være. Og jeg måtte le når du fortalte om lyskryssene, at noen aspergere kan få en særinteresse for feks lyskryss, men du har såvisst ikke noen særinteresser, i samme åndedrag som du forteller at utreder måtte stoppe deg fra å legge mer ut om lyskryss...! Fatter du hvor søt du er?? :-) 0 Siter
frosken Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 Så godt å høre at dere fikk en god opplevelse:-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Skrevet 19. oktober 2012 Så bra å høre! Dette var virkelig gode nyheter. Din lille datter er etter min oppfatning en riktig liten asperger - fortellingen om de lette testene vs de vanskelige froskene bare forsterker min oppfatning! Jeg likte å høre at dere har blitt møtt på en vennlig og profesjonell måte! Det er akkurat sånn fagfolk skal være. Og jeg måtte le når du fortalte om lyskryssene, at noen aspergere kan få en særinteresse for feks lyskryss, men du har såvisst ikke noen særinteresser, i samme åndedrag som du forteller at utreder måtte stoppe deg fra å legge mer ut om lyskryss...! Fatter du hvor søt du er?? :-) Hei! Jeg vet ikke hvor søt jeg er, men dr, min psykiater sier det, det er vennlig, hun tilføyer noe annet hyggelig også, smart. Men jeg ble virkelig positiv til psykologer i dag :-) Den mannen var helt etter mitt hjerte, han så da så mye ned i bordet eller gulvet at jeg fikk nok av tid til å se på han, det likte jeg. han hadde blå genser, litt tykk mage, og han minnet meg rett og slett om julenissen. Jeg klarte ikke bestemme meg for noe å spise, så min mann ordnet det, jeg sa det til psykologen at pga av bråket i kafeen og at jeg hadde så mye å tenke på, samt at jeg måtte bestemme meg så fort, da han skulle betale så klarte jeg ikke finne på noe. Han forstod til og med det :-) Jeg gleder meg til jeg skal til han igjen, kanskje jeg skal kjøpe noe til han siden han var så snill. Jeg kan sende det i posten. Men skjønner du nå hva særinteresser er? feks spyle ned i toalettet og lytte til lyden :-) da lo jeg, jeg lo og sa "ja sånt har ikke vi" jeg mente da barna og jeg. Jeg nevnte deg forresten, jeg nevnte deg som den som tror min datter har asperger, ja siden jeg ikke helt ser det slik selv, men psykoligen syns min datter er litt for mye dyr, og snurrer litt for mye rundt og klatrer litt for fort opp på fanget og vandrer avgårde med fremmede. Han sa det var hyggelig, men han sa, hun tror bare godt om alle. (det var noe sånt, om du skjønner) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Skrevet 19. oktober 2012 Så godt å høre at dere fikk en god opplevelse:-) Hei! Ja men er det ikke utrolig at et menneske som ikke selv har autisme fortalte meg hva jeg sannsynligvis legger merke til i film. Han hadde helt rett, men han snakket stadig vekk til min mann og sa da "vi som ikke har autisme" så han hadde ikke selv autisme, men han kunne veldig mye om det. Nå kan jeg være helt trygg på at min datter får den beste utredning og mye bedre enn den i Oslo. 0 Siter
Gjest Nickløsheletida Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 Hei! Jeg vet ikke hvor søt jeg er, men dr, min psykiater sier det, det er vennlig, hun tilføyer noe annet hyggelig også, smart. Men jeg ble virkelig positiv til psykologer i dag :-) Den mannen var helt etter mitt hjerte, han så da så mye ned i bordet eller gulvet at jeg fikk nok av tid til å se på han, det likte jeg. han hadde blå genser, litt tykk mage, og han minnet meg rett og slett om julenissen. Jeg klarte ikke bestemme meg for noe å spise, så min mann ordnet det, jeg sa det til psykologen at pga av bråket i kafeen og at jeg hadde så mye å tenke på, samt at jeg måtte bestemme meg så fort, da han skulle betale så klarte jeg ikke finne på noe. Han forstod til og med det :-) Jeg gleder meg til jeg skal til han igjen, kanskje jeg skal kjøpe noe til han siden han var så snill. Jeg kan sende det i posten. Men skjønner du nå hva særinteresser er? feks spyle ned i toalettet og lytte til lyden :-) da lo jeg, jeg lo og sa "ja sånt har ikke vi" jeg mente da barna og jeg. Jeg nevnte deg forresten, jeg nevnte deg som den som tror min datter har asperger, ja siden jeg ikke helt ser det slik selv, men psykoligen syns min datter er litt for mye dyr, og snurrer litt for mye rundt og klatrer litt for fort opp på fanget og vandrer avgårde med fremmede. Han sa det var hyggelig, men han sa, hun tror bare godt om alle. (det var noe sånt, om du skjønner) ''Den mannen var helt etter mitt hjerte'' ''han minnet meg rett og slett om julenissen'' *LOL* 0 Siter
Madelenemie Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Skrevet 19. oktober 2012 Så flott at det ble en bra opplevelse :-) Hei! Takk :-) Jeg er sliten nå, men glad, så jeg skal skrive mer til deg i morgen 0 Siter
Madelenemie Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Skrevet 19. oktober 2012 Så god lesning, nå blei jeg glad på dine vegne :-) Hei! Takk :-) Veldig trøtt nå, nå skal se nytt på nytt. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Skrevet 19. oktober 2012 så flott! Deilig å bli møtt med forståelse og respekt i helsevesenet :-) Hei! ja :-) Jeg skulle ønske hele helsevesenet var min familie, de er jo så snille alle sammen. 0 Siter
frosken Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 Hei! Ja men er det ikke utrolig at et menneske som ikke selv har autisme fortalte meg hva jeg sannsynligvis legger merke til i film. Han hadde helt rett, men han snakket stadig vekk til min mann og sa da "vi som ikke har autisme" så han hadde ikke selv autisme, men han kunne veldig mye om det. Nå kan jeg være helt trygg på at min datter får den beste utredning og mye bedre enn den i Oslo. ''Ja men er det ikke utrolig at et menneske som ikke selv har autisme fortalte meg hva jeg sannsynligvis legger merke til i film.'' Høres ut som om dere har truffet på en fagperson som er ordenlig engasjert og interessert i å forstå mest mulig av hva det å leve med asperger innebærer :-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Skrevet 19. oktober 2012 Så bra at det ble en positiv erfaring :-) Hei! Takk :-) 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 ''Den mannen var helt etter mitt hjerte'' ''han minnet meg rett og slett om julenissen'' *LOL* Hehe, jeg lol-et, jeg også! 0 Siter
Gjest Nickløsheletida Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 Hehe, jeg lol-et, jeg også! ;-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 20. oktober 2012 Forfatter Skrevet 20. oktober 2012 ''Ja men er det ikke utrolig at et menneske som ikke selv har autisme fortalte meg hva jeg sannsynligvis legger merke til i film.'' Høres ut som om dere har truffet på en fagperson som er ordenlig engasjert og interessert i å forstå mest mulig av hva det å leve med asperger innebærer :-) Hei! Ja jeg tror det, for han snakket om at de hadde en eller flere menn som kom til dem og snakket om hvordan det er å ha asperger syndrom, om særinteresser, som å lytte til toalettnedspylinger og fotografere lyskryss. Jeg følte meg veldig normal, selv om jeg har orienteringsproblemer i nye omgivelser og ikke forstår hvor jeg skal starte liksom. Det var psykologen som sa til meg, "ja du har orienteringsproblemer " jeg svarte, "Ja men bare på nye steder, steder jeg ikke er kjent, og jeg klarer ikke så fort da å tenke ut mat jeg kan spise" min mann ordner med sånt og jeg er glad for det, vanligvis klarer jeg meg bra/bedre, det er bare på nye steder jeg virker og er forvirret og lett blir sittende å se. Ja han så ingen begrensninger hva angår feks jobbmuligheter denne psykologen, men han syns vi strever forferdelig med lydsensitivitet, han sa alle hans pasienter sliter med det, og neste diagnosemanual kommer dette inn sa han. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.