bibben Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 Er det virkelig slik at det er mange kreative mennesker blant dem med psykiske lidelser? Stemmer det? Jeg leste at det blant bipolare var mange kunstnere/kreative personer. Hvordan er det med andre psykiske lidelser? Er det slik at det også innen andre diagnoser er en større forekomst av kunstnere enn i befolkningen ellers? Hvordan er det med schizofrene? Selv har jeg følt et totalt fall hva kreativitet angår. I løpet av de siste ca. 10-15 årene har jeg gått å være veldig kreativ til å ikke få til noen ting. Fra å kunne leve av kreativiteten til å bli på det nærmeste arbeidsudyktig. Slik opplever jeg det. Er det slik at personer med psykoselidelser bare blir late og treige i tenkningen og mister sin indre motor fullstendig? Hva kan gjøres for å gjenvinne seg selv igjen? Hva skal til for å komme tilbake til et visst nivå av virkelyst og virkekraft? Denne tilstanden er bare jeg-fremmed og som en eneste stor uvirkelighet. Hva kan gjøres? 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 19. oktober 2012 Skrevet 19. oktober 2012 "Er det virkelig slik at det er mange kreative mennesker blant dem med psykiske lidelser? Stemmer det?" Det veit jeg ikke, men det er etter hvert mye forsking som viser at det er mange mennesker med psykiske lidelser blant dem som er kreative, i alle fall blant kunstnere. Det var før mye fokus på sammenhengen mellom depresjon/bipolar og kreativitet. I den siste tida har man også sett en sammenheng mellom schizotype tilstander/tendenser og kreativitet. Tesen er at de som har trekkene ofte har noe av dem, men ikke sykdommen fullt ut (som kan gjøre det vanskelig for dem å produsere noe særlig). Det er likevel flere eksempler på kunstnere som har hatt schizofreni. Gunvor Hofmo er et eksempel. http://tidsskriftet.no/article/804874 Jeg har lest dikt av henne som først ble utgitt etter at hun var død. Disse skrev hun antagelig mens hun var psykotisk. Jeg syns disse diktene er fantastiske, kanskje noe av det beste hun har gjort. Du sier du føler deg lite kreativ nå. Da tenker jeg med en gang at antipsykotika kan være synderen om du tar det. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 20. oktober 2012 Skrevet 20. oktober 2012 Når jeg ikke tar medisiner er jeg kreativ, kan tegne og male og skriver mye også dikt. Da elsker jeg også å høre musikk. Med medisiner mister jeg det, føler meg og lat og har lite initiativ. Fantasien og kreativiteten er borte, og jeg savner det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.