Gå til innhold

Tror jeg skjønner det nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Takk :-)

Når jeg treffer deg en gang skal jeg spørre deg om noe.

Jeg skal lage glasserte epler til dessert nå :-) Jeg har aldri lagd det før, men jeg har ikke noe dessert i dag også tenkte jeg at prøver dette nå før Halloween, sånn at vi kan se hvordan det smaker. Jeg mistenker at det smaker like ille som det ser ut, men siden mennesker syns det smaker godt, så håper jeg de faller i smak. Det er smeltet karamell utenpå, med strøssel på :-)

Da er jeg spent på hva du skal spørre meg om :)

Glasserte epler spiste jeg en gang for mange år siden, men det var fryktelig søtt!! Ikke helt min smak, men vet mange liker det :) Prøv også epleskiver drysset med masse kanel. Nyyydelig :)

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

15

• mrxx

2

• stjernestøv

1

• Bella Dotte

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hei!

Jeg er så glad for å ha fått en så god venn som deg :-)

Tusen takk :) Jeg har sansen for deg også :)

Skrevet

'' Det regnes vel like lite som en sykdom som det f.eks. døvhet gjør? Du er bare litt annerledes enn folk flest, akkurat som meg :) Jeg lider heller ikke pga at jeg er døv''

Tusen takk - dette var en bra sammenligning og en enkelt forståelig forklaring. Det å ha Asperger syndrom kjennes ikke som noen sykdom. Jeg føler meg ikke syk. Men jeg er litt annerledes enn mange andre, på noen områder og i noen situasjoner.

Akkurat sånn føler jeg det mht å være døv også :)

Forøvrig ville jeg aldri ønska å bli hørende, for det vet jeg jo ikke hvordan er.... og jeg har så mange fine erfaringer og opplevelser knytta til det å være døv, at jeg aldri ville bytta med noen :)

Gjest Elextra
Skrevet

Hei!

Okey, nå skal jeg gjør som du skriver... mener du jeg ikke etter 3 dager skal be om unnskyldning, for noe jeg delvis ikke forstår, men tenker sikkert er min feil?

Min mann er som du vet, veldig snill, jeg føler jeg har mye å takke han for, derfor prøver jeg nok å møte han, og derfor er det nok også at jeg påtar med skylden, selv om jeg noen ganger ikke helt henger med, men jeg tenker, ja jeg har jo asperger syndrom, og er ikke den mest sensitive osv...

''Okey, nå skal jeg gjør som du skriver... mener du jeg ikke etter 3 dager skal be om unnskyldning, for noe jeg delvis ikke forstår, men tenker sikkert er min feil?''

Jeg tenker at du gjerne kan be om unnskyldning for at du har såret ham, og da be ham forklare hvorfor. Å be om unnskyldning for at du sa noe du mener var helt på sin plass, og som han burde akseptere, blir feil.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Jeg må ta på meg all skyld her i familien, i vertfall etter at jeg fikk diagnosen asperger syndrom, jeg er brutalt ærlig, ufølsom, sitter for mye på mitt rom osv... Det siste gjør jeg mindre og mindre da jeg er redd for anklagene. Jeg vet jo nå at problemet er meg. (dette er delvis mye riktig, da jeg må tilpasse og endre meg, det ser jeg selv, og jeg gjør det)

Men selv om min mann som regel er veldig snill mot meg, forsørger meg og er søt mot meg(det skal du vite), så tåler han så lite av det jeg sier for tiden, og det har jo blitt sånn, asperger syndrom forklarte problemene og min mann syns jeg oppfører meg som en asperger. Da skal jeg snakke med min psykiater og endre atferd, noe jeg gjør.

Men jeg syns feks nå at det er nok, en sånn liten setning også blir han sur og går uten å si hade osv...Min psykiater har av og til sagt at nå får din mann forstå dette. Det har vært godt for meg, at jeg ikke må ta på meg all skyld, det kan bli litt mye iblant.

Men for det meste så tar jeg nok på meg ansvar og skyld dette fordi de forklarer jo ting med mine vansker. Likevel min mann er mest snill, men jeg prøver også å være snill, jeg er også et menneske og jeg orker ikke nå, i vertfall ikke akkrat nå, å si unnskyld, men av erfaring skjer nok det om 3 dager.

''Da skal jeg snakke med min psykiater og endre atferd, noe jeg gjør''

Dette er en form for hersketeknikk som du ikke skal finne deg i.

Skrevet

Tusen takk :) Jeg har sansen for deg også :)

Hei!

Fint :-)

De eplene ble utrolig gode, det var jeg helt uforberedt på, jeg tenkte det kun ser fint ut, men her likte alle dem. Eplene ble helt glasserte, og deilige å ta på, de ble liksom som glass, man kunne banke på de og de var harde :-) De tørket kjempefort, så strøssel ble utfordringen. Jeg tror disse er flotte å lage og pakke inn i celofan til julemarkedet. De ser utrolig flotte ut. Jeg hadde rød konditorfarge i den kokende karamellen, vet ikke, men kanskje gjorde det fargen mer kraftig. Imidlertid blusset det opp, så jeg vet ikke om varmen eliminerte fargen i den kjemiske reaksjonen. Dette var vellykket, og alle ble nok like overrasket som meg av at de i tillegg var gode. :-)

Nå kjøpte jeg veldig pene kulerunde, knallrøde og gode og økologisk epler og det er nok viktig at man kjøper spesielt smakfulle epler.

Hva mener du med epler med kanel, hvordan skal jeg lage det?

Jeg tenkte også jeg skal lage andre ting til Halloween jeg tar i mot gode forslag, det kommer en del barn hit, så jeg tenkte lage cup cakes ulike typer og blodig gele med edderkopper og spøkelser av marengs, men vet du noe mer som passer til halloween som jeg burde ha?

Annonse

Skrevet

''Okey, nå skal jeg gjør som du skriver... mener du jeg ikke etter 3 dager skal be om unnskyldning, for noe jeg delvis ikke forstår, men tenker sikkert er min feil?''

Jeg tenker at du gjerne kan be om unnskyldning for at du har såret ham, og da be ham forklare hvorfor. Å be om unnskyldning for at du sa noe du mener var helt på sin plass, og som han burde akseptere, blir feil.

Hei!

Han kom og bad meg om unnskyldning, jeg sa takk og ikke noe mer.

Han lagde middagen i dag, veldig godt, jeg lagde bare glasserte epler og brettet klær og skriver på min oppgave nå :-) Det er hyggelig her igjen, så nå skal jeg hente likør til han, han liker baylis til kaffe. Den får han ha helt i fred for jeg liker ikke så godt søte drikker, men jeg skal ta meg et glass vin :-)

Ha en fin kveld

Skrevet

''Da skal jeg snakke med min psykiater og endre atferd, noe jeg gjør''

Dette er en form for hersketeknikk som du ikke skal finne deg i.

Hei!

Hvorfor er dette en herketeknikk?

Han bad meg om unnskyldning tidligere, jeg sa takk.

Så sa jeg senere at jeg syns det var pent av han og at jeg ikke forstod sinne i går kveld, han sa noe om at jeg såret han, og jeg svarte ikke, for det kan jo hende jeg gjorde det da, men det var jo ikke min mening. Jeg sa jeg likevel syns det var en kraftig reaksjon på en setning, så forklarte han noe mer, og jeg lot han få siste ordet, for det liker han og jeg misliker å diskutere når det er uten hensikt, så hadde vi sagt hver vårt og da får det holde.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Hvorfor er dette en herketeknikk?

Han bad meg om unnskyldning tidligere, jeg sa takk.

Så sa jeg senere at jeg syns det var pent av han og at jeg ikke forstod sinne i går kveld, han sa noe om at jeg såret han, og jeg svarte ikke, for det kan jo hende jeg gjorde det da, men det var jo ikke min mening. Jeg sa jeg likevel syns det var en kraftig reaksjon på en setning, så forklarte han noe mer, og jeg lot han få siste ordet, for det liker han og jeg misliker å diskutere når det er uten hensikt, så hadde vi sagt hver vårt og da får det holde.

Jo, hvis han hver gang han er såret eller uenig med deg trekker frem aspergerdiagnosen og ber deg prate med psykiateren din, så er det hersketeknikk. Da får du aldri rett i noe pga av diagnosen. Du blir på en måte umyndiggjort og det synes jeg ikke er bra.

Men fint at han ba om unnskyldning nå da :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Hei!

Han kom og bad meg om unnskyldning, jeg sa takk og ikke noe mer.

Han lagde middagen i dag, veldig godt, jeg lagde bare glasserte epler og brettet klær og skriver på min oppgave nå :-) Det er hyggelig her igjen, så nå skal jeg hente likør til han, han liker baylis til kaffe. Den får han ha helt i fred for jeg liker ikke så godt søte drikker, men jeg skal ta meg et glass vin :-)

Ha en fin kveld

:) - så bra det ordnet seg.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Akkurat sånn føler jeg det mht å være døv også :)

Forøvrig ville jeg aldri ønska å bli hørende, for det vet jeg jo ikke hvordan er.... og jeg har så mange fine erfaringer og opplevelser knytta til det å være døv, at jeg aldri ville bytta med noen :)

Det er noe jeg lurer på og håper det er greit at jeg spør. Har du glede av musikk etter at du ble operert eller blir det mest skurring?

Skrevet

Hei!

Fint :-)

De eplene ble utrolig gode, det var jeg helt uforberedt på, jeg tenkte det kun ser fint ut, men her likte alle dem. Eplene ble helt glasserte, og deilige å ta på, de ble liksom som glass, man kunne banke på de og de var harde :-) De tørket kjempefort, så strøssel ble utfordringen. Jeg tror disse er flotte å lage og pakke inn i celofan til julemarkedet. De ser utrolig flotte ut. Jeg hadde rød konditorfarge i den kokende karamellen, vet ikke, men kanskje gjorde det fargen mer kraftig. Imidlertid blusset det opp, så jeg vet ikke om varmen eliminerte fargen i den kjemiske reaksjonen. Dette var vellykket, og alle ble nok like overrasket som meg av at de i tillegg var gode. :-)

Nå kjøpte jeg veldig pene kulerunde, knallrøde og gode og økologisk epler og det er nok viktig at man kjøper spesielt smakfulle epler.

Hva mener du med epler med kanel, hvordan skal jeg lage det?

Jeg tenkte også jeg skal lage andre ting til Halloween jeg tar i mot gode forslag, det kommer en del barn hit, så jeg tenkte lage cup cakes ulike typer og blodig gele med edderkopper og spøkelser av marengs, men vet du noe mer som passer til halloween som jeg burde ha?

Jeg er sikker på du er mye flinkere med halloween enn meg, for jeg kommer til å slite med å huske å ha godterier i hus til spøkelsene ringer på døra :P

Så bra eplene ble gode!! :)

Jeg bare deler vanlige epler enten i skiver eller båter og legger dem utover i ei skål - og strør på masse kanel. Da blir eplene så søte og gode, og enda sunnere. Ungene elsker det fordi det blir så søtt og godt :)

Skrevet

Det er noe jeg lurer på og håper det er greit at jeg spør. Har du glede av musikk etter at du ble operert eller blir det mest skurring?

Klart du kan spørre! Jeg er bare glad folk spør og er nysgjerrig på dette :)

Det er vanskelig for meg å si hvordan jeg hører musikk siden jeg jo ikke vet hvordan musikken høres ut for hørende. Jeg synes iallefall musikk er langt bedre å høre på med CI enn den var med høreapparater, men jeg er ikke "avhengig" av musikk på noen som helst måte ;) Må legge til at jeg har døve venner med CI som sier de ikke kan "leve uten musikk" - og dette kan like gjerne være døve venner som oppfatter langt dårligere tale enn meg med CI på (de har kanskje ikke spesielt godt talespråk heller). Det er derfor vanskelig å si hvorfor vi oppfatter det forskjellig...

Jeg tror jeg har lagt inn denne linken her på DOL før, men vet ikke om du så den? Synes den er veldig fin og den viser også hvordan f.eks. musikk kan høres ut for oss med CI :

Annonse

Gjest hytteliv
Skrevet

Det er vanskelig for meg å si hvordan jeg hører musikk siden jeg jo ikke vet hvordan musikken høres ut for hørende. Jeg synes iallefall musikk er langt bedre å høre på med CI enn den var med høreapparater, men jeg er ikke "avhengig" av musikk på noen som helst måte ;) Må legge til at jeg har døve venner med CI som sier de ikke kan "leve uten musikk" - og dette kan like gjerne være døve venner som oppfatter langt dårligere tale enn meg med CI på (de har kanskje ikke spesielt godt talespråk heller). Det er derfor vanskelig å si hvorfor vi oppfatter det forskjellig...

Jeg tror jeg har lagt inn denne linken her på DOL før, men vet ikke om du så den? Synes den er veldig fin og den viser også hvordan f.eks. musikk kan høres ut for oss med CI :

Synes ikke det hørtes ut som om hun hørte musikk i dete hel tatt, jeg? Hmm... Mulig jeg hører dårlig? ;-)

Skrevet

Synes ikke det hørtes ut som om hun hørte musikk i dete hel tatt, jeg? Hmm... Mulig jeg hører dårlig? ;-)

Hehe, CI neste :P Sjekka du ut i programmet - ca 6 min uti...

Gjest hytteliv
Skrevet

Hehe, CI neste :P Sjekka du ut i programmet - ca 6 min uti...

Ja, jeg hørte hele programmet. Det var mens hun danset? Først viste de hvordan vi hører musikk, og etterpå hvordan hun hørte musikk. Da hørte jeg vitterlig ikke musikk i det hele tatt...

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Interesant. Tusen takk for svar :-)

Ei i klassen til datteren jobber med CI operasjoner. Høres veldig spennende ut.

Skrevet

Ja, jeg hørte hele programmet. Det var mens hun danset? Først viste de hvordan vi hører musikk, og etterpå hvordan hun hørte musikk. Da hørte jeg vitterlig ikke musikk i det hele tatt...

Det stemmer :) Jeg hørte det iallefall :P Hm.... var bra lyd på det tror jeg... mer det at lyden blir annerledes i forhold til normal lyd, men lydnivået blir omtrent det samme.

Skrevet

Interesant. Tusen takk for svar :-)

Ei i klassen til datteren jobber med CI operasjoner. Høres veldig spennende ut.

Ja, det er ganske avanserte og spennende saker :) Jeg har en god venn som assisterer under slike operasjoner, så han har fortalt meg litt :)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ja, det er ganske avanserte og spennende saker :) Jeg har en god venn som assisterer under slike operasjoner, så han har fortalt meg litt :)

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...