Gå til innhold

NHD- Forståelig at mannen min får nok??

Anbefalte innlegg

Gjest bladkiosken
Skrevet

Er ei kvinne som har slitt i maaange år med psykisk lidelse. Bipolar, PTSD og litt mer.. Har vært sammen med mannen min i snart 23 år..

Han er snill som dagen er lang og har funnet seg i sikkert alt for mye.. Jeg er hjemmeværende og har ikke vært i jobb på mange år..

Går til psykiater og bruker medisiner.. Lurer litt på om jeg også har emosjonelt ustabil personlihetsforstyrrelse.. Plages med irritabelhet og til tider sterk sinne.. Kommer nok stadig med kritiske bemerkninger til min mann.. Jeg føler meg som husmor som gjør alt i hjemmet..

Har null interesse for sex..

Mannen min virker mer og mer uinteressert i meg.. Han elsker jobben sin og er der mye og lenge.. Han prater mye om ei dame på jobben og planlegger flere jobbreiser med henne. (Med overnatting.) Har ikke konkret mistanke, men jeg begynner å lure..

Er det forståelig at mannen min "får nok"?? Jeg er trist og føler meg hjelpesløs... Vi har barn sammen og jeg er vanvittig avhengig av mannen min psykisk og økonomisk..

Hjelp?!

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, jeg synes det er meget forståelig.

Et forhold er å ta og gi. Hva gir du?

Skrevet

Jeg synes det er ufattelig at han har holdt ut i så mange år som han har gjort det........ Er mest frista til å si at du bør la ham gå......

Gjest hilsen ei som også er psyk og samboer
Skrevet

Ikke godt å si hvor mye han hygger seg i jobbsammenheng... Men det er veldig forståelig om han tilbringer mye tid der om det gir han et pusterom fra en slitsom hjemmesituasjon. I utgangspunktet er det positivt og kanskje en av de viktigste faktorene som gjør at han _tross alt_ holder ut å leve i et vanskelig samliv.

Hva kan DU gjøre for at DERE skal få det hyggeligere sammen?

Kan du komme deg mer ut i aktivtet enten ved frivillig arbeid, hobbyer, sosiale sammenhenger eller ved deltidsarbeid? Kan hende det hadde hjulpet på din selvtillit og psyke og dermed på din væremåte og dine tanker. Kan hende du er blitt litt småsur og paranoid av å gå hjemme? :P

Skrevet

Jeg synes det er ufattelig at han har holdt ut i så mange år som han har gjort det........ Er mest frista til å si at du bør la ham gå......

Dette kan være slik hun selv ser det akkurat nå uten at det helt stemmer med virkeligheten. Når en er deprimert kan en føle skyld for mye (alt) og tro at en er en udugelig tosk som bare har og gjør feil i alt...

Sannheten er nok mer nyansert.

Skrevet

Leste du ikke at hun blant annet gir ham et rent og ryddig hjem? Som hjemmeværende lager hun helt sikkert også middag til ham og hun tar også vare på barna hans.

Skrevet

Leste du ikke at hun blant annet gir ham et rent og ryddig hjem? Som hjemmeværende lager hun helt sikkert også middag til ham og hun tar også vare på barna hans.

Om han ønsker en hushjelp, kan han nok til og med finne en som har godt humør.

Skrevet

Dette kan være slik hun selv ser det akkurat nå uten at det helt stemmer med virkeligheten. Når en er deprimert kan en føle skyld for mye (alt) og tro at en er en udugelig tosk som bare har og gjør feil i alt...

Sannheten er nok mer nyansert.

Jada, jeg er klar over det.... men mitt syn er nok farget av at jeg kjenner tre ofre for bipolare....Tre mennesker som virkelig sliter i livet etter å ha delt mange år av sitt liv med ektefeller som har vært bipolare.

Jeg sier ikke her at alle bipolare gjør livet surt for den/de de bor sammen med, men i ts tilfelle høres det ut som mannen kan ha slitt og sliter....

Skrevet

Å være sammen med en som kjefter, smeller og er irritabel, som er helt uinteressert i sex, og som ikke bidrar stort til familieøkonomien høres ikke ut som noe jeg hadde hatt lyst til. Du får ta deg sammen noe veldig, prøve å være litt hyggelig mot din mann, og håpe det ikke er for sent.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jada, jeg er klar over det.... men mitt syn er nok farget av at jeg kjenner tre ofre for bipolare....Tre mennesker som virkelig sliter i livet etter å ha delt mange år av sitt liv med ektefeller som har vært bipolare.

Jeg sier ikke her at alle bipolare gjør livet surt for den/de de bor sammen med, men i ts tilfelle høres det ut som mannen kan ha slitt og sliter....

Jeg synes ikke det er riktig å skylde på diagnosen. Det er dette som er problemet*.

''Plages med irritabelhet og til tider sterk sinne.. Kommer nok stadig med kritiske bemerkninger til min mann.''

Jeg kjenner også ei som er Bipolar,(min kollega) en veldig varm person som ikke vet hva godt hun skal gjøre for folk. Har aldri møtt noen som er så omsorgsfull og opptatt av andre mennekser som henne. Jeg hadde ikke skjønt at hun var Bipolar om ikke hun hadde sagt det. Men hun sier det er medisine som holder henne frisk.

Trådstarter bør sørge for å få litt hygge og glede inn i livet sitt, så hun ikke føler at livet blir bare hus og hjem, tror jeg.

Skrevet

Jeg synes ikke det er riktig å skylde på diagnosen. Det er dette som er problemet*.

''Plages med irritabelhet og til tider sterk sinne.. Kommer nok stadig med kritiske bemerkninger til min mann.''

Jeg kjenner også ei som er Bipolar,(min kollega) en veldig varm person som ikke vet hva godt hun skal gjøre for folk. Har aldri møtt noen som er så omsorgsfull og opptatt av andre mennekser som henne. Jeg hadde ikke skjønt at hun var Bipolar om ikke hun hadde sagt det. Men hun sier det er medisine som holder henne frisk.

Trådstarter bør sørge for å få litt hygge og glede inn i livet sitt, så hun ikke føler at livet blir bare hus og hjem, tror jeg.

Helt enig med deg. Det er ikke den bipolare sykdommen som gjør dette.

Skrevet

Ja, jeg ser den... Bopolaritet har også ulike grader. Nå sier ts selv at hun oppfører seg dårlig mot sin mann, så derfor ble mitt svar slik...

Skrevet

Hei!

Du bør tenke på hva Togli skriver.

Hvis din mann er så snill så bør du la han få et godt liv med noen som også gir noe til han.

Jeg har selv mine egne begrensinger, om min mann hadde funnet noen, hadde det vært forståelig, jeg ville elsket han like mye.

Å elske noen, betyr også å se deres behov, sette deres behov foran ens egne, prioritere å velge slik at den man elsker får det godt, og iblant også på ens egen bekostning.

Noen ganger bør man slippe hverandre mer, om man virkelig, virkelig elsker hverandre, å elske betyr og medfører at man vil det menneske man elsker skal ha det godt inni seg, at savn kan bli møtt og behov dekket.

Å utnytte noen fordi de forsørger en, eller sørger for trygghet og behag er egoisme og ikke kjærlighet.

Så må man gjøre et valg, og finne ut om man elsker eller utnytter.

Fordi jeg elsker min man, slipper jeg han helt, slik jeg vil være fri, er han fri, å holde på hverandre, eller få kjærligheten mellom oss til å vare er en prosess som innbefatter tillit, forandring, lære av feil, gi, ikke kreve, være ærlig, se den andre, se den andres behov.

Uansett hva det blir og er med min mann og meg så vil jeg elske han, uansett for den han er, han har sine savn, fordi jeg tar dem på alvor, kan jeg ikke vite hva velger, men jeg vet jeg respekterer de valg han må ta.

Gjest bladkiosken
Skrevet

Synes jeg har gitt temmelig mye opp gjennom åra, selv om det ikke akkurat har blitt så mye de siste 5-10 (?) åra..

Legitimerer det at mannen min skal begynne å tiltrekkes og flørte med an annen mens han er gift med meg...??

Jeg kan ikke f.eks tvinge meg selv til sex med han når jeg absolutt ikke har lyst..

Skrevet

Synes jeg har gitt temmelig mye opp gjennom åra, selv om det ikke akkurat har blitt så mye de siste 5-10 (?) åra..

Legitimerer det at mannen min skal begynne å tiltrekkes og flørte med an annen mens han er gift med meg...??

Jeg kan ikke f.eks tvinge meg selv til sex med han når jeg absolutt ikke har lyst..

Jeg synes ikke det er noe rart om mannen din går fra deg. Du må vise at du elsker han, hvordan gjør du det?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Legitimerer det at mannen min skal begynne å tiltrekkes og flørte med an annen mens han er gift med meg...??

Jeg kan ikke f.eks tvinge meg selv til sex med han når jeg absolutt ikke har lyst''

Ingen kan tvinges til sex, men kan noen tvinges til å leve uten sex?

Jeg er ikke for utroskap altså, men i noen tilfeller er det forståelig. I ditt tilfelle er det det synes jeg, hvis ikke du innser at du må jobbe med deg selv.

Skrevet

Synes du det er rart om mannen din ser etter andre kvinner om alt han møter hjemme er kjeft, kritikk og null nærhet og sex? Et rent og pent hjem er fint å ha, men det hjelper lite dersom partneren er et hespetre.

Enten må du begynne å jobbe med deg selv for å bli litt blidere mot mannen din eller så må du muligens innse at ekteskapet ditt snart vil være over.

Skrevet

Overnatting med kvinnelig kollega.. Beklager men jeg tipper du er altfor sent ute.

Skrevet

Jeg hadde aldri orket å være gift med noe slikt, -og jeg er klar over at det høres brutalt ut. Det er ikke diagnosene som er problemet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...