Gå til innhold

ANGST NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er inne i en periode med forhåpendrlig forverret angst. NÅ har jeg valget mellom to onder:

1. Ta mere benzo og face angsten. Klarer ikke gå ut uten. Men er redd jeg blir avheningig av mere.Snakk om 5 mg mere valium.

2. Holde med hjemme å slappe av på min vanlige dose å håpe at angsten gir seg.Vanlig dose 1 mg xanor og 10mg valium.

Har hatt perioder før som har vart 7-8 uker hvor jeg har vært så svimmel og hatt så sosial angst at jeg ikke har vært ute i det hele tatt. I disse periodene har ikke benzo hjulpet meg i det hele tatt... så har bare vært inne- Og så har det gitt seg omtrent like fort som det har kommet. Du svarte meg en gang at denne svimmelheten-hodepinen var noe som kunne følge angst.

Hva vil du råde meg til NHD?

Videoannonse
Annonse
Gjest vanskelig det der
Skrevet

Jeg er så absolutt ikke NHD, men det å konsumere store mengder benzo vil aldri hjelpe deg. Til slutt får du angst og depresjoner av å gå på benzo, og det blir en dårlig sirkel. Den muligheten du har til å bli frisk, er å kutte ut benzo og gå i terapi. Høres hardt ut, men det var min vei. Skal ikke påstå hva som er rett for deg, men benzo slik du bruker det, er som å koste problemene under senga, og så dukker de opp som store troll i neste omgang.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg må understreke at det er ditt liv, og at du må bruke det slik du vil, men når du spør meg, må svaret bli slik:

Angst er kun ubehag. Det er ikke farlig. Angst har makten over deg så lenge du lar den ha det.

Det du skriver at du ikke makter/klarer, det ville du ha maktet om det var viktig nok for deg. Du hadde gått ut om det var nødvendig for å redde en venn i nød.

Hvis din erfaring er at etter perioder med benzoøking klarer du alltid å komme raskt tilbake til utgangspunktet, er det sikkert ikke så farlig. Hvis din erfaring er at forbruket, sett over år, har en økende tendens, bør du helt klart avstå fra økning.

Skrevet

Har du noen gang grepet tak i angsten din, prøvd kognitiv terapi f.eks?

Skrevet

Hei.

Kan bare snakke for meg selv, jeg sliter også med angst.

Med meg er det også perioder hvor angsten er verre enn ellers, og andre perioder med mindre angst.

Når den er verre bruker jeg mer Stesolid enn ellers og når den er mindre bruker jeg mindre av det (logisk nok).

Jeg er uenig med NHD i holdningen "Man kan hvis man vil eller må". NEI! Man greier det bare ikke! Det er jo det som gjør oss psyke.

Men en ting til. Kan jeg spørre hvorfor du bruker både Xanor og Valium? Begge er jo medisiner mot angst, men holder det ikke bare med den ene av de to?

Skrevet

Har du noen gang grepet tak i angsten din, prøvd kognitiv terapi f.eks?

Ja gått i terapi i 3 år, kognitiv 1 år

Skrevet

Hei.

Kan bare snakke for meg selv, jeg sliter også med angst.

Med meg er det også perioder hvor angsten er verre enn ellers, og andre perioder med mindre angst.

Når den er verre bruker jeg mer Stesolid enn ellers og når den er mindre bruker jeg mindre av det (logisk nok).

Jeg er uenig med NHD i holdningen "Man kan hvis man vil eller må". NEI! Man greier det bare ikke! Det er jo det som gjør oss psyke.

Men en ting til. Kan jeg spørre hvorfor du bruker både Xanor og Valium? Begge er jo medisiner mot angst, men holder det ikke bare med den ene av de to?

Har brukt valium i veldig mange år, så effekten er sterkt redusert. Fikk xanor da jeg var innlagt på grunn av ssri abstinenser. Tok det jeg fikk. Fant ut at de hjalp bedre, og fått tilbud om 3mg depot og kutte valium. Jeg turde ikke slutte med min venn valium som også sitter lenger i kroppen slik at jeg slipper dagsdose abstinenser. xanor har kortere halveringstid. Tar ikke xanor depot.

Det har fungert for meg med disse to. Men nå er jeg ille. Er også i en vanskelig situasjon. Er blitt alene etter 24 års ektesdkap, og har aldri vært aleine før. Gikk bra i to mnd men nå er i en veldig ensomhetsfase og en sorg prosess.

Skrevet

Har brukt valium i veldig mange år, så effekten er sterkt redusert. Fikk xanor da jeg var innlagt på grunn av ssri abstinenser. Tok det jeg fikk. Fant ut at de hjalp bedre, og fått tilbud om 3mg depot og kutte valium. Jeg turde ikke slutte med min venn valium som også sitter lenger i kroppen slik at jeg slipper dagsdose abstinenser. xanor har kortere halveringstid. Tar ikke xanor depot.

Det har fungert for meg med disse to. Men nå er jeg ille. Er også i en vanskelig situasjon. Er blitt alene etter 24 års ektesdkap, og har aldri vært aleine før. Gikk bra i to mnd men nå er i en veldig ensomhetsfase og en sorg prosess.

Har to voksne barn, men de bor langt unna, så ser dem for sjelden. Men har mye tlf kontakt da. Men hadde ønsket de bodde nærmere.

Skrevet

Har to voksne barn, men de bor langt unna, så ser dem for sjelden. Men har mye tlf kontakt da. Men hadde ønsket de bodde nærmere.

Hvor lange er dine forverrede perioder Remlow? og hvor mye bruker du? fast og i forverrede perioder?

Skrevet

Ja gått i terapi i 3 år, kognitiv 1 år

Synes du at du hadde noen utbytte av denne terapien? Jeg synes jeg har lært mye. I tillegg har jeg lest og satt meg mye inn i mindfullness. Det har også hjulpet meg mye.

Noen ganger kommer man sikker uansett ikke utenom medisiner. Ikke noe nederlag det, bare det virker :-)

Skrevet

Hvor lange er dine forverrede perioder Remlow? og hvor mye bruker du? fast og i forverrede perioder?

De verre periodene kan vare alt fra en uke til et par måneder.

Bruker Stesolid regelmessig, men ikke faste doser. Jeg tar ved behov. Bruker sånn ca 0 til 4 tabletter daglig. Har en boks med 100 stk ca 6-7 uker hvertfall. (Det står "1-2 tabletter ved behov" på eitiketten)

Jeg har brukt Stesolid i 15 år, og jeg syns fortsatt de hjelper bra.

Har slitt med angst og depresjoner siden begynnelsen av 20-årene, og nå nærmer jeg meg 40, så det er vel ikke en ting jeg ikke har prøvd av behandlingsmetoder og medisiner snart.

Du er jo i en vanskelig livssituasjon. Skilsmisse, mindre kontakt med barna og sånn. Og etter å ha vært gift så lenge må det være vanskelig å være alene. Det er kanskje alt dette som er årsaken?

Selv om det er en stund siden, så har jeg hørt at reaksjonen kan komme lenge etterpå.

Skrevet

Bruker Stesolid regelmessig, men ikke faste doser. Jeg tar ved behov. Bruker sånn ca 0 til 4 tabletter daglig. Har en boks med 100 stk ca 6-7 uker hvertfall. (Det står "1-2 tabletter ved behov" på eitiketten)

Har slitt med angst og depresjoner siden begynnelsen av 20-årene, og nå nærmer jeg meg 40, så det er vel ikke en ting jeg ikke har prøvd av behandlingsmetoder og medisiner snart.

Du er jo i en vanskelig livssituasjon. Skilsmisse, mindre kontakt med barna og sånn. Og etter å ha vært gift så lenge må det være vanskelig å være alene. Det er kanskje alt dette som er årsaken?

Selv om det er en stund siden, så har jeg hørt at reaksjonen kan komme lenge etterpå.

Syns forresten at det var merkelig av NHD å beskrive angst som "kun ubehag".

Hodepine er ubehag. Angst er et mareritt.

Gjest slubbert
Skrevet

Syns forresten at det var merkelig av NHD å beskrive angst som "kun ubehag".

Hodepine er ubehag. Angst er et mareritt.

''Syns forresten at det var merkelig av NHD å beskrive angst som "kun ubehag". Hodepine er ubehag. Angst er et mareritt.''

Helt enig. Skjønner at han aldri har lidd av panikkangst...

Skrevet

ja, det er såvisst mer enn ubehag. nå har forverrelsen min vart i 4 uker--- så håper det går rette veien snart-. Har vært melom mye det siste året-- ja. Og det kan så absolutt være grunnen. Håper bare det går tilbake til normalen. Har slitt de siste 20 årene jeg og.Lenger og forresten. Så prøvd mye. Også altetrnativt. Men det som har hjulpet meg er benzo preparater.

ssri blei katastrofalt desverre. Mange får hjelp av dem.

Skrevet

ja, det er såvisst mer enn ubehag. nå har forverrelsen min vart i 4 uker--- så håper det går rette veien snart-. Har vært melom mye det siste året-- ja. Og det kan så absolutt være grunnen. Håper bare det går tilbake til normalen. Har slitt de siste 20 årene jeg og.Lenger og forresten. Så prøvd mye. Også altetrnativt. Men det som har hjulpet meg er benzo preparater.

ssri blei katastrofalt desverre. Mange får hjelp av dem.

Kanskje du kan ta 5 mg Valium ekstra en stund, og se om det hjelper?

Det er Stesolid 5 mg jeg bruker (og det skal visst være det samme som Valium i følge apoteket), så det hender jo jeg tar ekstra i tøffere perioder. Men legen har gitt meg streng beskjed om at jeg aldri, ALDRI, må ta mer enn 20 mg i løpet av én dag (altså 4 tabletter). Er angsten på sitt verste må jeg ta to tabletter (10 mg) for at det skal hjelpe. Men som oftest greier det seg med 5 mg.

Står du på faste doser, eller ved behov?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...