Gå til innhold

Er dette virkelig så psykotisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg undrer meg ofte over hvorfor enkelte får denne diagnosen, men andre går helt frie og bare blir sett på som litt mer engstelige enn andre.

I min siste psykose var jeg veldig redd for at det hadde skjedd en atomulykke og at vannet var forurenset, derfor så fylte jeg opp det jeg hadde av flasker med vann tilfelle vannet skulle bli mer forurenset. Det som skjedde var at jeg ble innlagt på psykiatrisk avdeling. Men like etter innleggelse så skjer dette: tsunami i japan og atomreaktorer som brenner. Og et personale som sitter å forteller meg at vi i Norge kan føle oss helt trygge, mens jeg sitter å leser i avisen at hvis vi er uheldige så kan forurensningen komme hit!!....Jeg hadde jo grunner til å være redd.

Jeg føler egentlig nå at jeg ikke var psykotisk, at jeg bare var redd og at jeg er en person som tenker at det er bedre å sikre seg best mulig hvis man er redd for noe. Dessuten er det jo tusenvis av folk som lagrer hermetikk på hytta tilfelle det skjer en katastrofe.

Var dette bare "normale" katastrofetanker eller var det egentlig en psykose?.

Jeg skjønner virkelig ikke at det er nødvendig å tvangsmedisinere folk som hamstrer vann. Man bryter jo ikke loven.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres ut som normale karastrofetanker. Min svigerfar har lagret store mengder hermetikk på fjellhytta samt alkohol, for man må kose seg når undergangen kommer. Hver og en kan få hetta når det gjelder vannet innimellom. Vi vet at de av og til må klore det. Det er nok mange i dette land som burde vært innlagt.

Vet ikke helt, men hvis det tar fullstendig overhånd og ødelegger vedkommendes liv så er det kanskje psykotisk?

Skrevet

Jeg synes det høres ut som normale karastrofetanker. Min svigerfar har lagret store mengder hermetikk på fjellhytta samt alkohol, for man må kose seg når undergangen kommer. Hver og en kan få hetta når det gjelder vannet innimellom. Vi vet at de av og til må klore det. Det er nok mange i dette land som burde vært innlagt.

Vet ikke helt, men hvis det tar fullstendig overhånd og ødelegger vedkommendes liv så er det kanskje psykotisk?

Fullstendig overhånd?, det var et skap med vann som mine foreldre oppdaget. Da var jeg plutselig veldig psykotisk. Et skap med vann kan da ikke skade noen. Jeg var riktignok redd for mye annet også, men ikke noe utenomjordisk.

Jeg synes faktisk det er bedre å være redd for noe, enn å være deprimert og suicidal. Man har ihvertfall et sterkt ønske om å leve og ha det bra, og ikke gir blaffen.

Skrevet

Man blir ofte veldig redd når man er psykotisk, tror ikke de tvangsmedisinerer folk som ikke er det. Det er jo veldig strengt det der, og det skal mye til.

Skrevet

Man blir ofte veldig redd når man er psykotisk, tror ikke de tvangsmedisinerer folk som ikke er det. Det er jo veldig strengt det der, og det skal mye til.

men hvis man vil beholde angsten å kjenne at man lever da? , skjønner ikke at det skal være galt. Det må da vel være opp til meg.

Skrevet

men hvis man vil beholde angsten å kjenne at man lever da? , skjønner ikke at det skal være galt. Det må da vel være opp til meg.

Det er iallefall opp til meg, og er det noe jeg ikke savner er det angsten. Hva er det å trakte etter, å være livredd?

Savner andre ting jeg da.

Skrevet

Nå som medisinert tenker jeg bare at de medisinerer meg fordi de tjener pengene sine på det, og det gjør meg deprimert. Skal de da medisinere bort det også synes du?, så mye at jeg hverken greier å stå opp om morgenen eller lese avisene? da, er jeg jo som død. Og det er kanskje bra.

motorPrøysen
Skrevet

Det er nok litt mer enn normale katastrofetanker, men hvis dette var grunnen til at du ble tvangsmedisinert syns jeg det høres rart ut.

Jeg mener å huske at jeg leste om en person i Norge som hadde vært tvangsmedisinert flere ganger og som mislikte dette så sterkt at hun i en frisk periode fikk laget en erklæring sammen med en jurist der hun motsatte seg tvangsmedisinering. Såvidt jeg husker det forhindret dette helesevesenet i å tvangsmedisinere henne. Kanskje dette kan være en løsning for deg? Evt. finne en privatpraktiserende psykiater som har en fleksibel holdning til medisinering som kan følge deg opp?

Skrevet

Nå som medisinert tenker jeg bare at de medisinerer meg fordi de tjener pengene sine på det, og det gjør meg deprimert. Skal de da medisinere bort det også synes du?, så mye at jeg hverken greier å stå opp om morgenen eller lese avisene? da, er jeg jo som død. Og det er kanskje bra.

Synes ingenting jeg og forstår deg veldig godt, har ikke lyst å ta medisiner jeg heller. Er mye jeg savner som jeg gjorde før, men likevel tar jeg medisiner i frykt for å bli dårlig, og når jeg prøver å trappe ned blir jeg dårlig.

Står du på høy dose? Isåfall kanskje du kan minske på den?

Poenget er jo å unngå å bli syk, det er jo et mareritt. Men hadde nok ikke likt det hvis jeg var tvangsmedisinert, det er jo bedre å prøve seg frem selv. Noe jeg synes er rart er at de tvinger deg nå, er du ikke bra nå da?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvordan var din funksjon i denne tiden?

Skrevet

Hvordan var din funksjon i denne tiden?

Jeg var vel ikke så anderledes enn hva jeg er nå. Er uføretrygdet pga epilepsi og det kan jeg ikke gjøre så mye med. Så det å bevise andre at jeg er helt tipp topp form ble jo litt vanskelig. Jeg var mye redd for å få anfall på den tiden, så kan jo være en grunn til at de oppfattet meg som veldig engstelig og dermed også psykotisk.

Gjest Zyprexus
Skrevet

Som NHD prøver å finne ut av er hvordan du er ellers. Klart, om det har bare vært det der som de regnet som psykose så er det tvilsomt om det er psykose. Men du må se på din historie, har du hatt andre sånne tanker/følelser? Sliter du ellers psykisk?

Ikke lett å gi det noe godt svar bare av det lille du skriver der.

Det minner meg litt om programmet "Domsdays preppers" på Discovery, der er det jo også folk som hamstrer i stor skala i påvente av en katastrofe i samfundet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...