Gå til innhold

Kloakklukt fra sluk på nytt bad

Anbefalte innlegg

Gjest Uneolene

Bor i blokk (borettslag) og total renoverte badet mitt i vår. Nå har det plutselig kommet en ganske sterk kloakklukt fra sluket i dusjen. Lukten varierer hvor sterk den er i løpet av døgnet, men noen ganger er den så sterk at den kjennes i hele leiligheten.

Jeg har sjekket om det er graps i sluket i dusjen, samt i vannlåsen under vasken, men disse er rene.

Noen som vet hva dette kan skyldes? Mistenker at dette ikke nødvendigvis kommer fra min leilighet, men lengre nede i rørsystemet. Mulig det kan ha noe med lufttrykket å gjøre, da lukten varierer etter hvordan ventilasjonen i leiligheten går i løpet av døgnet?

Lukten minner forøvrig litt om den lukten som kan oppstå når rørerene har stått tørre en stund, men jeg dusjer og bruker vasken hver dag, så dette er heller ikke årsaken til lukten.

Hvem ville dere kontaktet først, rørlegger i borettslaget eller rørlegger fra firmaet som renoverte badet mitt i april? Er det noe jeg kan gjøre selv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385072-kloakklukt-fra-sluk-p%C3%A5-nytt-bad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uneolene

Kanskje styret siden det er et borettslag og slik jeg har oppfattet det en felles oppussing. Så får de kontakter den de synes passer best. Høres jo ut som om det er en reklamasjon/garanti.

Takk for svar!

Jeg pusset opp uavhengig av borettslaget. Og brukte et annet firma enn borettslaget sitt. Men tror som sagt ikke problemet ligger i rørene på badet mitt, så tror jeg vil kontakte styre i borettslaget som du sier, i første omgang.

Gjest celudmilla

Både min mor og jeg bor i blokk. Vi har begge to det samme problemet som deg til tider. Hvis vannlåsen går tørr, er det spesielt ille. Jeg tror ikke det kommer fra leiligheten din jeg heller, jeg tror det er et problem i enkelte blokker og har med røropplegget å gjøre. Jeg har snakket med både borettslag og rørlegger og fått til svar at det er lite å gjøre med.

Glad jeg snart skal flytte i hus.

Gjest Uneolene

Både min mor og jeg bor i blokk. Vi har begge to det samme problemet som deg til tider. Hvis vannlåsen går tørr, er det spesielt ille. Jeg tror ikke det kommer fra leiligheten din jeg heller, jeg tror det er et problem i enkelte blokker og har med røropplegget å gjøre. Jeg har snakket med både borettslag og rørlegger og fått til svar at det er lite å gjøre med.

Glad jeg snart skal flytte i hus.

Hvor ofte skjedde det og hvor lenge varte det om gangen?

Fikk du ikke konkret svar på hva det skyldes?

Kan jo ikke bo i en leilighet som lukter kloakk. Får jo ikk esolgt heller da. Dette må det jo gå an å gjøre noe med!

Gjest celudmilla

Hvor ofte skjedde det og hvor lenge varte det om gangen?

Fikk du ikke konkret svar på hva det skyldes?

Kan jo ikke bo i en leilighet som lukter kloakk. Får jo ikk esolgt heller da. Dette må det jo gå an å gjøre noe med!

Det varer noen dager av gangen. Hos meg kommer det meste av lukten fra der slangen til vaskemaskinen er koblet i veggen. I de periodene dette står på passer jeg på å helle vann i røret der slangen ligger for at det skal ligge vann der og hindre lukt.

Dette er et problem i blokk dessverre. Lukten kommer i fra kloakknettet. Er en stund siden jeg var plaget her, tror det er verst på våren her. Har kjent det samme hos moren min flere ganger.

Har du funnet ut i hvor lukten trenger inn? Er det i vask, sluk osv?

Det som kan gjøres er vel å rense og skifte dårlig fungerende vannlåser.

Annonse

Gjest Uneolene

Det varer noen dager av gangen. Hos meg kommer det meste av lukten fra der slangen til vaskemaskinen er koblet i veggen. I de periodene dette står på passer jeg på å helle vann i røret der slangen ligger for at det skal ligge vann der og hindre lukt.

Dette er et problem i blokk dessverre. Lukten kommer i fra kloakknettet. Er en stund siden jeg var plaget her, tror det er verst på våren her. Har kjent det samme hos moren min flere ganger.

Har du funnet ut i hvor lukten trenger inn? Er det i vask, sluk osv?

Det som kan gjøres er vel å rense og skifte dårlig fungerende vannlåser.

Det kommer som sagt fra sluken i dusjen. Har sjekket at den er helt fri for graps og synes jo det skulle være rart at det har noe å gjøre med rørene hos meg siden jeg totalrenoverte badet i vår. Lukten kom ganske plutselig en kveld og har vært på og av i snart en uke. Lukten avtar etter at jeg har dusjet, men tror egentlig bare vannet/såpen kamuflerer lukten for lukten er tilbake etter en liten stund.

Det er av og til så gale at det er ubehagelig å være i leiligheten og mister jo totalt matlysten!

Har problemer med å tro at vi bare må akseptere det og tror vi kan kreve at borettslaget tar tak i dette. Det går jo på det felles rørsystemet!

Gjest celudmilla

Det kommer som sagt fra sluken i dusjen. Har sjekket at den er helt fri for graps og synes jo det skulle være rart at det har noe å gjøre med rørene hos meg siden jeg totalrenoverte badet i vår. Lukten kom ganske plutselig en kveld og har vært på og av i snart en uke. Lukten avtar etter at jeg har dusjet, men tror egentlig bare vannet/såpen kamuflerer lukten for lukten er tilbake etter en liten stund.

Det er av og til så gale at det er ubehagelig å være i leiligheten og mister jo totalt matlysten!

Har problemer med å tro at vi bare må akseptere det og tror vi kan kreve at borettslaget tar tak i dette. Det går jo på det felles rørsystemet!

Jeg ville ha sjekket vannlåsen, det er når den tørker ut at lukten kommer. Høres ut som om den ikke fungerer som den skal.

Gjest Uneolene

Jeg ville ha sjekket vannlåsen, det er når den tørker ut at lukten kommer. Høres ut som om den ikke fungerer som den skal.

Takk, du hadde rett!

Sjekket vannlåsen i sluken i dusjen nærmere. Hørte en svak ulelyd og flyttet litt på lokket til vannlåsen. Dermed forsvant ulelyden og sakte men sikkert også kloakklukten :-)

Takke være deg unngikk jeg rørlegger for en filleting ;)

Gjest celudmilla

Takk, du hadde rett!

Sjekket vannlåsen i sluken i dusjen nærmere. Hørte en svak ulelyd og flyttet litt på lokket til vannlåsen. Dermed forsvant ulelyden og sakte men sikkert også kloakklukten :-)

Takke være deg unngikk jeg rørlegger for en filleting ;)

Det var hyggelig å kunne være til hjelp. Jeg har slitt med det samme her, men som sagt på et annet sted. Jeg lærte at det første som bør sjekkes er vannlåsen :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...