Gå til innhold

Når folk bare øser sin frustrasjon ut på andre

Anbefalte innlegg

Gjest germimate
Skrevet

Vi har kunder på jobben som ser ut til å bare måtte øse sine frustrasjoner ut over oss som jobber der.

Hva kan vi gjøre?

Vi har så langt ikke tatt igjen/gjort noe/sagt noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til en viss grad må man regne med slike ting når man jobber i et serviceyrke (jeg gjør det selv), men ikke hva som helst selvfølgelig. Hva går disse frustrasjonene ut på da?

Gjest germimate
Skrevet

Til en viss grad må man regne med slike ting når man jobber i et serviceyrke (jeg gjør det selv), men ikke hva som helst selvfølgelig. Hva går disse frustrasjonene ut på da?

De går ut på prisnivå, når tekniske ting ikke fungerer, kø. Vi har t.o.m fått kastet noe etter oss.

Det er noe som heter at kunden alltid har rett, og for min del har dette vært en suveren måte å lære meg å ikke ta det personlig. Men hvor går grensen for når vi skal si fra? Hvor går grensen hos dere, og hva gjør dere?

Vi føler ofte at kunder lar sin dårlige dag gå utover oss. Er det sånn hos dere også?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

De går ut på prisnivå, når tekniske ting ikke fungerer, kø. Vi har t.o.m fått kastet noe etter oss.

Det er noe som heter at kunden alltid har rett, og for min del har dette vært en suveren måte å lære meg å ikke ta det personlig. Men hvor går grensen for når vi skal si fra? Hvor går grensen hos dere, og hva gjør dere?

Vi føler ofte at kunder lar sin dårlige dag gå utover oss. Er det sånn hos dere også?

''Men hvor går grensen for når vi skal si fra?''

Når dere får ting kastet etter dere.

Skrevet

Trusler, seksuell trakkasering, fysisk utagering og vold.

mvh

Gjest germimate
Skrevet

Trusler, seksuell trakkasering, fysisk utagering og vold.

mvh

Ok. Takk :)

Skrevet

Kan være lurt å legge bort tanken om rettferdig og heller tenke strategisk lurt.

Folk demper seg ofte om de føler seg hørt og tatt på alvor. Og motsatt øker konfliktnivået om de føler seg avfeid.

Ved klager på varer/tjenester/service kan det være lurt å gjenta det kunden sier: Det går ikke an å slå av TV-en med fjernkontrollen? Du har ventet i 20 minutter på å få hjelp?

Er det en berettiget klage, gir du kunden rett så langt du kan uten å skape falske forhåpninger: Det hadde ikke jeg heller vært fornøyd med. Slik skal det ikke være så det må vi få gjort noe med.

Vær på kundes parti; Jeg skulle fryktelig gjerne hjulpet deg, men dette er det leverandøren som avgjør.

I stedet for å legge ut om hvor lite innflytelse man har over noe, kan man sympatisere med klagen og si at man skal bringe den videre.

Kan du få kunden til å sette seg for å diskutere saken, blir alt ofte mye bedre.

Gratis kaffe mens man venter er sterkt undervurdert mange steder.

Noen kunder er yrkeskverrulanter. De var dødelig fornærmet på den forrige som ekspederte dem og kommer til å bli like fornærmet på deg og den neste uheldige de støter på. Da gjelder det som du sier å ikke ta det personlig og for øvrig padle rundt som best man kan.

mvh

Skrevet

Ok. Takk :)

Må tilføye:

Om folk sto å brølte til meg, hadde jeg kanskje bed dem dempe seg. Eller snakket veldig lavt tilbake.

mvh

Skrevet

''De går ut på prisnivå, når tekniske ting ikke fungerer, kø. Vi har t.o.m fått kastet noe etter oss.''

At folk blir frustrerte skjønner jeg, men at de kaster ting etter dere skal jo ikke forekomme! Det må dere slå hardt ned på mener jeg.

''Men hvor går grensen for når vi skal si fra? Hvor går grensen hos dere, og hva gjør dere?''

Dersom jeg føler at en kunde går langt utover mine grenser så ber jeg vedkommende ta saken til den øverste sjefen rett og slett. :o) Det har ikke hendt ofte de 20 årene jeg har jobbet i dette systemet for å si det sånn.

''Vi føler ofte at kunder lar sin dårlige dag gå utover oss. Er det sånn hos dere også?''

Åja, noen er kronisk sure og gretne og jeg fikk nylig flåkjeft for noe som de aller fleste godtar med et smil. Jeg tror jeg svarte noe sånt som "Men sånn er det og du kan jo låne de andre" og så gikk jeg fra vedkommende. *hehe* Om noen er usedvanlig sure så prøver jeg å være tilsvarende overblid og det funker som regel. :o)

Gjest germimate
Skrevet

''De går ut på prisnivå, når tekniske ting ikke fungerer, kø. Vi har t.o.m fått kastet noe etter oss.''

At folk blir frustrerte skjønner jeg, men at de kaster ting etter dere skal jo ikke forekomme! Det må dere slå hardt ned på mener jeg.

''Men hvor går grensen for når vi skal si fra? Hvor går grensen hos dere, og hva gjør dere?''

Dersom jeg føler at en kunde går langt utover mine grenser så ber jeg vedkommende ta saken til den øverste sjefen rett og slett. :o) Det har ikke hendt ofte de 20 årene jeg har jobbet i dette systemet for å si det sånn.

''Vi føler ofte at kunder lar sin dårlige dag gå utover oss. Er det sånn hos dere også?''

Åja, noen er kronisk sure og gretne og jeg fikk nylig flåkjeft for noe som de aller fleste godtar med et smil. Jeg tror jeg svarte noe sånt som "Men sånn er det og du kan jo låne de andre" og så gikk jeg fra vedkommende. *hehe* Om noen er usedvanlig sure så prøver jeg å være tilsvarende overblid og det funker som regel. :o)

Noen ganger har jeg lyst til å si at kunden kan gå til konkurrenten hvis det er så ille. Har du gjort det noen gang, eller blir det å provosere?

Ellers gjør vi som deg. Men da vi fikk kastet noe etter oss fikk vi nok. Vi sa ikke noe, vi var "sjokkert". :)

Skrevet

Noen ganger har jeg lyst til å si at kunden kan gå til konkurrenten hvis det er så ille. Har du gjort det noen gang, eller blir det å provosere?

Ellers gjør vi som deg. Men da vi fikk kastet noe etter oss fikk vi nok. Vi sa ikke noe, vi var "sjokkert". :)

Nå er det i grunnen ingen konkurrenter hos oss, men noen går jo til andre avdelinger da (bibliotek) om de føler seg urettmessig behandlet eller er veldig misfornøyde med noe.

Gjest germimate
Skrevet

Nå er det i grunnen ingen konkurrenter hos oss, men noen går jo til andre avdelinger da (bibliotek) om de føler seg urettmessig behandlet eller er veldig misfornøyde med noe.

Det hadde vært bedre om vi faktisk oppfører oss slik at det er grunn til å være sur og frustrert, for da kunne vi gjort noe med det. Men det er ikke mye vi får gjort når det ikke er oss dom jobber der sin feil. Kø er vel på sett og vis vår feil da, men det er ikke lett når det er det er søndag og vi jobber så effektivt som vi kan og t.o.m er mange på jobb.

Men som sagt, man blir herdet, og personlig har jeg hatt nytte av det.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Noen ganger har jeg lyst til å si at kunden kan gå til konkurrenten hvis det er så ille. Har du gjort det noen gang, eller blir det å provosere?''

Da tenker jeg sjefen din blir fornøyd. Det kan du selvsagt ikke gjøre.

Gjest germimate
Skrevet

''Noen ganger har jeg lyst til å si at kunden kan gå til konkurrenten hvis det er så ille. Har du gjort det noen gang, eller blir det å provosere?''

Da tenker jeg sjefen din blir fornøyd. Det kan du selvsagt ikke gjøre.

Det er derfor jeg ikke gjør det.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det er derfor jeg ikke gjør det.

Jeg skjønner ikke hvorfor du lurte på det, for det er så opplagt at sånt gjør man ikke.

Men jeg synes Pielill gir deg mange gode råd som du kan lese nøye.

Gjest kundebehandling
Skrevet

På hvilken måte tenker du at dette har noe med psykiatri å gjøre?

Gjest germimate
Skrevet

På hvilken måte tenker du at dette har noe med psykiatri å gjøre?

Fordi det har begynt å gå på min psyke løs...

Gjest kundebehandling
Skrevet

Fordi det har begynt å gå på min psyke løs...

Ville trodd det var mer relevant å spørre på åpent forum da dette vel er et generelt spørsmål om kundebehandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...