Gå til innhold

andelsleilighet og lån

Anbefalte innlegg

Gjest førstegangskjøper
Skrevet

Dersom man skal kjøpe en andelsleilighet som koster Kr500.000, og fellesgjelden er på Kr1.500.000, altså slik at totalprisen er Kr2.000.000, hvordan blir det i forhold til lån i banken? Trenger man bare låne 500.000kr? Det må vel bety at det er mye enklere å få lån i banken dersom man kjøper andelsleilighet? For man skal vel bare ut med 500.000 som engangssum?

Jeg har nemlig ikke så mye egenkapital, så jeg har ikke ha råd til å kjøpe en selveierleilgihet til Kr2.000.000 der jeg vil trenge 400.000kr (20%) som egenkapital. Men hvis jeg kjøper andelsleiligheten jeg referer til overfor her, så vil jeg bare trenge en egenkapital på kr100.000 og det har jeg.

Har jeg forstått det riktig eller er jeg på bærtur nå?

Skrevet

Andelsleilighet til 500.000,-???? Antagelig har den skyhøye fellesutgifter hver mnd for en knøttliten leilighet? Høres mistenkelig lite ut...

Fellesgjelden bakes inn i husleia / fellesutgiftene ja, mener jeg.

Gjest germimate
Skrevet

Det er som Lillemus skriver (har bodd i br.l i snart 20 år selv).

Skrevet

Med så høy fellesgjeld, vil jeg tro leiligheten er ganske ny? Da har borettslaget høy gjeld, derfor høy fellesgjeld pr. andelseier.

Du må ta opp lån på hele greia, ikke bare på 500.000.

Skrevet

Med så høy fellesgjeld, vil jeg tro leiligheten er ganske ny? Da har borettslaget høy gjeld, derfor høy fellesgjeld pr. andelseier.

''Du må ta opp lån på hele greia, ikke bare på 500.000.''

Må man det? Jeg gjorde da ikke det da jeg kjøpte noen av mine borettslagsleiligheter, heldigvis med adskillig lavere fellesgjeld enn hos trådstarter. Hos meg er det innbakt i fellesutgiftenen / husleia - er det ikke derfor nye borettslag og borettslag med lave innskudd gjerne har skyhøye fellesutgifter da?

Gjest germimate
Skrevet

Jeg kjøpte and.leil i år. Betalte 1,3 mill i innskudd og har en fellesfjeld på ca 200 000,-. Vi lånte ikke 1,5 mill av banken, kun 1,3. Fellesgjelden betaler vi via den månedlige husleien (i husleien inngår også fordikring, vedlikehold, strøm på fellesområder, kabeltv osv). Vi betaler for øvrig 4000,- i husleie hver mnd

Skrevet

Da regner jeg med at de månedlige fellesutgiftene på denne leiligehten er 8-10.000? Det må jo også kunne betjenes. Men jeg tror ikke du må ta opp noe lån på 1,5 million som noen antyder, men du må sikkert bevise at du har en inntekt som kan betjene utgiftene man har til borettslaget??

Skrevet

naboblokka her koster 750.000 har en fellesgjeld på 1,7.

Det er fult mulig å betale bare 750.000, men da blir fellesutgiftene på over 8000 i måneden.

Jo mer du betaler av fellesgjelden jo lavere blir de mnd fellesutgiftene.

Hvis hele summen på 2,45 mill blir betalt er fellesutgiftene i mnd på 2.800 i mnd.

Det er litt forskjellig regler for forskjellig borettslag, du må nesten sjekke ut hvordan det er der du ønsker å kjøpe.

Skrevet

''Du må ta opp lån på hele greia''

Nei, det må man ikke!

Skrevet

Andelsleilighet til 500.000,-???? Antagelig har den skyhøye fellesutgifter hver mnd for en knøttliten leilighet? Høres mistenkelig lite ut...

''Antagelig har den skyhøye fellesutgifter hver mnd for en knøttliten leilighet?''

Det behøver ikke å være liten av den grunn. Det kommer an på hva man ellers får for 2 mill i samme område.

Gjest Høstløvet
Skrevet

''

Du må ta opp lån på hele greia, ikke bare på 500.000.''

Nei, borettslaget har allerede kr. 1.500.000 i fellesgjeld, det er bare egenkapitalen som andelshaver trenger å betale ved kjøp. Fellesgjelden nedbetales gjennom husleie til borettslaget.

Skrevet

mange sånne rundt her jeg bor - helt vanlige leiligheter.

Skrevet

''Du må ta opp lån på hele greia, ikke bare på 500.000.''

Må man det? Jeg gjorde da ikke det da jeg kjøpte noen av mine borettslagsleiligheter, heldigvis med adskillig lavere fellesgjeld enn hos trådstarter. Hos meg er det innbakt i fellesutgiftenen / husleia - er det ikke derfor nye borettslag og borettslag med lave innskudd gjerne har skyhøye fellesutgifter da?

Det er jeg som roter. Du har helt rett.

Skrevet

Jeg kjøpte and.leil i år. Betalte 1,3 mill i innskudd og har en fellesfjeld på ca 200 000,-. Vi lånte ikke 1,5 mill av banken, kun 1,3. Fellesgjelden betaler vi via den månedlige husleien (i husleien inngår også fordikring, vedlikehold, strøm på fellesområder, kabeltv osv). Vi betaler for øvrig 4000,- i husleie hver mnd

Jeg som har rota. :-(

Skrevet

''Du må ta opp lån på hele greia''

Nei, det må man ikke!

Jeg som har surra og rota. Beklager det.

Skrevet

''

Nei, borettslaget har allerede kr. 1.500.000 i fellesgjeld, det er bare egenkapitalen som andelshaver trenger å betale ved kjøp. Fellesgjelden nedbetales gjennom husleie til borettslaget.

Du har helt rett. Skjønner ikke helt hva jeg tenkte på.

Skrevet

Jeg har svart helt feil lengre nede i tråden. Har svart de andre og beklaget. Skjønner ikke hva jeg tenkte på. Beklager!

Gjest førstegangskjøper
Skrevet

''

Men i tilfelle jeg nevner (uavhengig av om det er et lurt kjøp eller ikke), vil det si at jeg trenger kr100.000 eller kr400.000 i egenkapital?

Gjest Høstløvet
Skrevet

Men i tilfelle jeg nevner (uavhengig av om det er et lurt kjøp eller ikke), vil det si at jeg trenger kr100.000 eller kr400.000 i egenkapital?

Det kan jeg ikke svare på, du må spørre i banken din. Men jeg vet at noen banker er mer restriktive med å gi lån til egenkapitalen ved kjøp av borettslagsleiligheter med høy fellesgjeld.

Banken gjør en samlet vurdering av din økonomi for å se om du har inntekt til å betjene både husleie og lån. Det er viktig å se på hvilke totale bokostnader du vil få.

Gjest førstegangskjøper
Skrevet

Det kan jeg ikke svare på, du må spørre i banken din. Men jeg vet at noen banker er mer restriktive med å gi lån til egenkapitalen ved kjøp av borettslagsleiligheter med høy fellesgjeld.

Banken gjør en samlet vurdering av din økonomi for å se om du har inntekt til å betjene både husleie og lån. Det er viktig å se på hvilke totale bokostnader du vil få.

Takk for svar.

Vet du hvordan det er med kausjonister? Dersom foreldrene mine kan stille som kausjonister for egenkapitalbeløpet, vil jeg da kunne få 100% lån?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...