Gå til innhold

andelsleilighet og lån

Anbefalte innlegg

Gjest Høstløvet
Skrevet

Takk for svar.

Vet du hvordan det er med kausjonister? Dersom foreldrene mine kan stille som kausjonister for egenkapitalbeløpet, vil jeg da kunne få 100% lån?

Som sagt vet jeg ikke dette konkret, det er mange år siden jeg var aktiv i lånemarkedet, men umiddelbart vil jeg svare ja, under forutsetning av at dine foreldre har økonomisk grunnlag for å stille som kausjonister.

Kontakt banken din og spør om konkrete råd. Ta med salgoppgave over aktuell leilighet samt en total oversikt over dine økonomiske forhold og også økonomien til evt. kausjonister.

Gjest Høstløvet
Skrevet

Takk for svar.

Vet du hvordan det er med kausjonister? Dersom foreldrene mine kan stille som kausjonister for egenkapitalbeløpet, vil jeg da kunne få 100% lån?

Et forslag til deg er å google "førstehjemslån", her kan du finne mye nyttig informasjon.

Husbanken har også forskjellige låneordninger.

http://www.husbanken.no/lan/

Gjest førstegangskjøper
Skrevet

Et forslag til deg er å google "førstehjemslån", her kan du finne mye nyttig informasjon.

Husbanken har også forskjellige låneordninger.

http://www.husbanken.no/lan/

Takk for svar.

Scenario:

Jeg tar opp et lån og vil betale 6000kr i renter+gebyr, og 4000kr i avdrag hver månede (totalt 10.000kr). Så får man 28% igjen på renteutgiftene, slik at i tilfelle her vil jeg få igjen 1680kr, totalt 20160kr per år.

Er dette noe jeg kun får igjen på skatten i juni eller er det sånn at jeg kan betale 1680kr mindre i skatt per måned av inntekten? Altså dersom jeg vanligvis får utbetalt 26000kr etter skatt så vil jeg etter boligkjøp kunne få utbetalt 27680kr?

Skrevet

Takk for svar.

Scenario:

Jeg tar opp et lån og vil betale 6000kr i renter+gebyr, og 4000kr i avdrag hver månede (totalt 10.000kr). Så får man 28% igjen på renteutgiftene, slik at i tilfelle her vil jeg få igjen 1680kr, totalt 20160kr per år.

Er dette noe jeg kun får igjen på skatten i juni eller er det sånn at jeg kan betale 1680kr mindre i skatt per måned av inntekten? Altså dersom jeg vanligvis får utbetalt 26000kr etter skatt så vil jeg etter boligkjøp kunne få utbetalt 27680kr?

Nei, skattelettene på denne måten kommer vel i form av "tilbake på skatten" ja. Såvidt jeg vet.

Gjest førstegangskjøper
Skrevet

Nei, skattelettene på denne måten kommer vel i form av "tilbake på skatten" ja. Såvidt jeg vet.

Er du sikker? Jeg trodde man kun betale mindre i skatt i måneden dersom man eier bolig pga skatteletten på kapitalkostnadene.

Skrevet

Er du sikker? Jeg trodde man kun betale mindre i skatt i måneden dersom man eier bolig pga skatteletten på kapitalkostnadene.

Nei, jeg er ikke sikker. :o)

Gjest Høstløvet
Skrevet

Takk for svar.

Scenario:

Ja, du kan få mindre skattetrekk hver måned, tabelltrekket blir beregnet bl.a. etter hvor mye du betaler i renter.

Du skal bare søke om nytt skattekort og skrive opp hvor mye du skal betale i renter, så blir forskuddstrekket omberegnet i henhold til disse opplysningene.

Caloni Makaroni
Skrevet

Du trenger kun de 500.000 på bordet. Men om du går i banken for å få lån, vil de se på totalpris på leiligheten og vurdere om de ville gitt deg lån på -den- summen, før de gir deg 500.000 til akkurat den leiligheten. For de ser på fellesgjelden som annen gjeld du må betjene, og følgelig gir de ikke deg mer, dersom de tenker at halvannen million i fellesgjeld allerede blir for mye for deg.

Med andre ord - kunne du fått et lån på 2 mill til å kjøpe selveier, så vil du få de 500.000 til å kjøpe en slik leilighet. Men ikke ellers.

Skrevet

joda det kan du. Du kan bestemme skatten helt selv - men oppgjørets time kommer uansett, og endrer du ikke noe nå -får du det igjen på skatten, og skatten din blir antagelivis endret for året etter, slik at du da betaler mindre skatt i måneden.

Gjest førstegangskjøper
Skrevet

Du trenger kun de 500.000 på bordet. Men om du går i banken for å få lån, vil de se på totalpris på leiligheten og vurdere om de ville gitt deg lån på -den- summen, før de gir deg 500.000 til akkurat den leiligheten. For de ser på fellesgjelden som annen gjeld du må betjene, og følgelig gir de ikke deg mer, dersom de tenker at halvannen million i fellesgjeld allerede blir for mye for deg.

Med andre ord - kunne du fått et lån på 2 mill til å kjøpe selveier, så vil du få de 500.000 til å kjøpe en slik leilighet. Men ikke ellers.

Ja alt det er jeg klar over. Og jeg kan betjene et lån på 2.000.000 (noe jeg er ganske sikker på at banken vil være enig i) så det er ikke der problemet ligger. Problemet ligger i dette med egenkapitalen. Om jeg kun trenger egenkapital på innskuddet eller totale summen.

Utifra svarene her så er det tydeligvis bredt uenighet om det, og kanskje ulik praksis fra bank til bank.

Jeg har foreldre som kan stille som kausjonister så da er kanskje det en løsning på problemet, men ville helst unngå det.

Gjest germimate
Skrevet

Ja alt det er jeg klar over. Og jeg kan betjene et lån på 2.000.000 (noe jeg er ganske sikker på at banken vil være enig i) så det er ikke der problemet ligger. Problemet ligger i dette med egenkapitalen. Om jeg kun trenger egenkapital på innskuddet eller totale summen.

Utifra svarene her så er det tydeligvis bredt uenighet om det, og kanskje ulik praksis fra bank til bank.

Jeg har foreldre som kan stille som kausjonister så da er kanskje det en løsning på problemet, men ville helst unngå det.

Min erfaring er, etter kjøp av flere slike leiligheter, at det er på innskuddet - altså på de 500 000,-

Caloni Makaroni
Skrevet

Okay, jeg forsto ikke spørsmålet tidlig på morgenen ;)

Du trenger kun låne penger til innskuddet. 500.000 er det du betaler til den som selger leiligheten, og med leiligheten følger det med en gjeld på 1.5 millioner som du må betjene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...