Gjest poncho Skrevet 24. oktober 2012 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg har blitt frisk. Sist jeg var hos behandleren fikk jeg høre, uansett hvilke symptomer jeg nevnte, at dette skjer også med friske mennesker. Fikk også tre valg, et av dem var å slutte med AP. Virket som det var dette han trodde mest på, ble spurt om jeg ikke skulle gjøre dette to ganger. Så da er det vel bare å slutte og tenke tanken "frisk" uansett hvilke plager jeg har? Det heter visst kognitiv terapi, eller noe sånt. Så hvis alle sammen tenker at man er frisk, så ER man frisk. Gi blaffen i alle symptomer, det er bare følesler og de er ikke farlige, kun ubehagelige. Og litt ubehag det tåler jo de fleste. Kanskje er det jeg som har være pinglete, jeg burde tålt alle de plagene jeg har hatt og ikke søkt hjelp i det hele tatt? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 24. oktober 2012 Skrevet 24. oktober 2012 Noen behandlere sykeligjør alt mens andre igjen mener alt er normalt, kommer an på hvem du spør. Jeg og er "frisk" nå, med medisiner. Noen behandlere er for medisiner, andre er imot. Det beste er å høre på seg selv, og det er jo du som vet hvordan du har det. 0 Siter
Gondor Skrevet 24. oktober 2012 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg er nysgjerrig: hva var diagnosen din? 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 24. oktober 2012 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg er nysgjerrig: hva var diagnosen din? Bipolar 2, diabetes, varige personlighetesforstyrrelser etter traumer. Har litt diabetes og litt blodtrykk, men dette er ikke psykisk. 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 24. oktober 2012 Skrevet 24. oktober 2012 Noen behandlere sykeligjør alt mens andre igjen mener alt er normalt, kommer an på hvem du spør. Jeg og er "frisk" nå, med medisiner. Noen behandlere er for medisiner, andre er imot. Det beste er å høre på seg selv, og det er jo du som vet hvordan du har det. Problemet mitt er at jeg er veldig ambivalent, når jeg blir stillt ovenfor slike valg, greier jeg ikke å se det som er riktig. Kanskje er det riktig å slutte med AP? Kanskje ikke... noen må fortelle meg hva jeg skal gjøre og det med klare bokstaver. Blir vel ei råd sikkert. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 24. oktober 2012 Skrevet 24. oktober 2012 Problemet mitt er at jeg er veldig ambivalent, når jeg blir stillt ovenfor slike valg, greier jeg ikke å se det som er riktig. Kanskje er det riktig å slutte med AP? Kanskje ikke... noen må fortelle meg hva jeg skal gjøre og det med klare bokstaver. Blir vel ei råd sikkert. Det forstår jeg godt, en kan bli lei av behandlere som ikke skjønner bæret! Drittfolk! 0 Siter
Gondor Skrevet 24. oktober 2012 Skrevet 24. oktober 2012 Bipolar 2, diabetes, varige personlighetesforstyrrelser etter traumer. Har litt diabetes og litt blodtrykk, men dette er ikke psykisk. Så modig du er! Hva gjør du hvis du ikke takler det? Hvis plagene blir så sterke at du mister alle kreftene og all kontroll? 0 Siter
XbellaX Skrevet 24. oktober 2012 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg vet ikke hvordan du og din behandler tolker ordet "frisk". Du har kroniske og alvorlige sykdommer du trenger medisiner for. En blir ikke frisk av BP, som jeg erindrer vagt at du har, men en kan leve tilnærmet normalt om en tar sine forhåndsregler og har riktig medisinering. 0 Siter
XbellaX Skrevet 24. oktober 2012 Skrevet 24. oktober 2012 Problemet mitt er at jeg er veldig ambivalent, når jeg blir stillt ovenfor slike valg, greier jeg ikke å se det som er riktig. Kanskje er det riktig å slutte med AP? Kanskje ikke... noen må fortelle meg hva jeg skal gjøre og det med klare bokstaver. Blir vel ei råd sikkert. ''Problemet mitt er at jeg er veldig ambivalent, når jeg blir stillt ovenfor slike valg, greier jeg ikke å se det som er riktig.'' Det synes jeg ikke er rart. Det er ikke alltid den syke selv vet hva som er mest riktig å gjøre videre. For å kunne ta valg må en og kjenne konsekvensene for de ulike alternativene, en må ha mye bakgrunnsinfo og også inneha evnen til å se fremover. Som pasient blir man automatisk sneversynt, en trenger at behandleren, som ser alt utenfra, gir sine kommentarer. ''Kanskje er det riktig å slutte med AP? Kanskje ikke... noen må fortelle meg hva jeg skal gjøre og det med klare bokstaver''. Jeg er usikker på om jeg tolker deg riktig men jeg forsøker likevel. Hvorfor skal dette være opp til deg? Spør din behandler om å gi deg en konkret anbefalning på hva du skal gjøre videre i forhold til AP. Dette er helsen og livet ditt, det er ikke valg man skal ta lett på. Jeg er selvsagt enig at det å TA selve medisinen (dersom det blir legens anbefalning) blir opp til deg, men jeg tolker det slik at din behandler lar det bli opp til deg. Når jeg betaler for en tjeneste ønsker jeg at den fagpersonen skal gi meg konkrete råd på hva han/hun mener er det beste valget, om det er i forhold til medisiner, om det gjelder reparasjon av bilen, eller forsikring på hus. Jeg vil ha et konkret råd fra en fagperson, - men hvorvidt jeg ønsker å følge dette rådet eller ikke er noe annet. 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 25. oktober 2012 Skrevet 25. oktober 2012 Så modig du er! Hva gjør du hvis du ikke takler det? Hvis plagene blir så sterke at du mister alle kreftene og all kontroll? Etter all den undervisningen jeg har hatt med kognitiv terapi og lært å praktisere dette, bør jeg jo greie dette selv. Kanskje hvis jeg tar problemene i starten, så kan det gå bra. Det er jo bra noen har tro på at jeg kan klare det. 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 25. oktober 2012 Skrevet 25. oktober 2012 Det forstår jeg godt, en kan bli lei av behandlere som ikke skjønner bæret! Drittfolk! Behandlerne mine er meget greie, det var bare det at siste "møte" satte i sving et "takras" av tanker. Vil jo ikke gå på medisiner som ikke er nødvendige. 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 25. oktober 2012 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg vet ikke hvordan du og din behandler tolker ordet "frisk". Du har kroniske og alvorlige sykdommer du trenger medisiner for. En blir ikke frisk av BP, som jeg erindrer vagt at du har, men en kan leve tilnærmet normalt om en tar sine forhåndsregler og har riktig medisinering. Det var sånn jeg opprinnelig tenkte, nå ble jeg usikker på hva jeg skal gjøre videre. Kanskje er jeg istand til å takle livet uten AP hvis jeg prøver? Da tenker jeg veldig sakte nedtrapping. 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 25. oktober 2012 Skrevet 25. oktober 2012 ''Problemet mitt er at jeg er veldig ambivalent, når jeg blir stillt ovenfor slike valg, greier jeg ikke å se det som er riktig.'' Det synes jeg ikke er rart. Det er ikke alltid den syke selv vet hva som er mest riktig å gjøre videre. For å kunne ta valg må en og kjenne konsekvensene for de ulike alternativene, en må ha mye bakgrunnsinfo og også inneha evnen til å se fremover. Som pasient blir man automatisk sneversynt, en trenger at behandleren, som ser alt utenfra, gir sine kommentarer. ''Kanskje er det riktig å slutte med AP? Kanskje ikke... noen må fortelle meg hva jeg skal gjøre og det med klare bokstaver''. Jeg er usikker på om jeg tolker deg riktig men jeg forsøker likevel. Hvorfor skal dette være opp til deg? Spør din behandler om å gi deg en konkret anbefalning på hva du skal gjøre videre i forhold til AP. Dette er helsen og livet ditt, det er ikke valg man skal ta lett på. Jeg er selvsagt enig at det å TA selve medisinen (dersom det blir legens anbefalning) blir opp til deg, men jeg tolker det slik at din behandler lar det bli opp til deg. Når jeg betaler for en tjeneste ønsker jeg at den fagpersonen skal gi meg konkrete råd på hva han/hun mener er det beste valget, om det er i forhold til medisiner, om det gjelder reparasjon av bilen, eller forsikring på hus. Jeg vil ha et konkret råd fra en fagperson, - men hvorvidt jeg ønsker å følge dette rådet eller ikke er noe annet. Har klaget min "nød" til behandler så jeg får en ny time. Jeg føler det ikke helt bra å gjøre dette på egenhånd, jeg stoler ikke nok på meg selv til at jeg kan medisinere meg selv. Det kan lett gå galt, jeg vil jo holde meg så frisk som jeg er nå. Det er vel også sannsynlig at medsinene spiller en viktig rolle når det gjelder å holde seg frisk. Men tanken har likevel kommet: Kan jeg greie meg uten AP? Det hadde jo vært veldig bra å slippe bivirkninger og en medisin mindre. Bruker jo et hav av medisiner fra før. Kan bli skremt av mindre. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 25. oktober 2012 Skrevet 25. oktober 2012 Behandlerne mine er meget greie, det var bare det at siste "møte" satte i sving et "takras" av tanker. Vil jo ikke gå på medisiner som ikke er nødvendige. Det er jo fint hvis du kan klare deg uten ap da...lykke :-) 0 Siter
Gjest germimate Skrevet 25. oktober 2012 Skrevet 25. oktober 2012 Har klaget min "nød" til behandler så jeg får en ny time. Jeg føler det ikke helt bra å gjøre dette på egenhånd, jeg stoler ikke nok på meg selv til at jeg kan medisinere meg selv. Det kan lett gå galt, jeg vil jo holde meg så frisk som jeg er nå. Det er vel også sannsynlig at medsinene spiller en viktig rolle når det gjelder å holde seg frisk. Men tanken har likevel kommet: Kan jeg greie meg uten AP? Det hadde jo vært veldig bra å slippe bivirkninger og en medisin mindre. Bruker jo et hav av medisiner fra før. Kan bli skremt av mindre. Bra du har fått time for vurdering 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.