Gå til innhold

La bibliotekene hvile i fred


Gjest slubbert

Anbefalte innlegg

Gjest slubbert

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/La-bibliotekene-hvile-i-fred-7026554.html

''Bibliotekene har bidratt godt, men fremtidens lesning krever nye løsninger.

Bibliotekene har vært sivilisatoriske fyrtårn og sentrale i spredningen av kunnskap og opplysning. Da Deichmanske bibliotek åpnet dørene i 1785, kostet en bok en månedslønn. I dag koster en bok en timelønn. I fremtiden, hvem vet, men for 100 kroner i måneden får vi nå tilgang til enorme musikksamlinger på Wimp og Spotify. Tidligere kunne det hende at bøkene ganske enkelt ikke var tilgjengelige der man bodde. Snart vil all litteratur som noen gang er skrevet, være tilgjengelig noen få centimeter unna deg på den dingsen du alltid går rundt med i lommen.

Jeg påsto 17. oktober at bibliotekene vil tape konkurransen om hvem som formidler litteratur best i fremtiden. Det skyldes at de ikke kan låne ut e-bøker gratis (da ville markedet for litteratur forsvinne), og at de ikke kan ta betalt.

Fremtidens lesning krever nye løsninger. Bibliotekene har bidratt godt. Når tiden kommer: La dem hvile i fred.''

Er det slutt på den tiden hvor vi har kunnet leie bøker for en billig penge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Er det slutt på den tiden hvor vi har kunnet leie bøker for en billig penge?''

Det er gratis å bruke bibliotekene i Norge, heldigvis. :o) Og jeg håper inderlig at det vil fortsette å være slik! Besøkstallene stiger og stiger og vi har stadig flere barn på besøk og de vil ha en fysisk bok å bla i og lære å lese i. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slubbert

''Er det slutt på den tiden hvor vi har kunnet leie bøker for en billig penge?''

Det er gratis å bruke bibliotekene i Norge, heldigvis. :o) Og jeg håper inderlig at det vil fortsette å være slik! Besøkstallene stiger og stiger og vi har stadig flere barn på besøk og de vil ha en fysisk bok å bla i og lære å lese i. :o)

Men ebøker er veldig praktisk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ebøker er veldig praktisk da.

E-bøker er superpraktiske og selv leser jeg nødig papirbøker nå. Men mange liker papirbøker, og for barn som skal bli kjent i bøkenes verden tror jeg papirbøker er viktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Er det slutt på den tiden hvor vi har kunnet leie bøker for en billig penge?''

Det er gratis å bruke bibliotekene i Norge, heldigvis. :o) Og jeg håper inderlig at det vil fortsette å være slik! Besøkstallene stiger og stiger og vi har stadig flere barn på besøk og de vil ha en fysisk bok å bla i og lære å lese i. :o)

Biblioteket, har vært en stor del av mitt liv! Og håper det samme gjelder for de fleste.

Akkurat nå har jeg Kindle, fordi jeg foretrekker å lese bøker på engelsk. Mitt bibliotek, har elendig utvalg i bøker på engelsk, dessverre.

Bøker er dyre, hvor ellers skal de med dårlig råd finne flotte bøker? Jo, på biblioteket! Vil aldri legge ned noen av dem, de er kjempeviktige for samfunnet vårt.

Bare "idioter" ser ikke den viktige sammenhengen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig. La bibliotekene få masse penger i stedet, til å utvikle seg selv ifølge behovet på stedet de ligger, med hensyn til bemanning, åpningstider og utstyr. Noen steder vil det være lurt å utvide med en bokkafé-krok, andre steder trengs det en modernisering av boktilbudet. Det er forskjell på biblioteket på Majorstua og bokbåten på Finnmarkskysten.

Det går fint an å putte moderne innhold (som nettilgang og annet som allerede finnes i svært mange filialer) inn i bibliotekets "filosofi". Samfunnet trenger støyfrie møteplasser med gratis adgang til informasjon, fagfolk som kan veilede, lokale, gratis kulturtilbud (som barneteaterforestillingene mange bibliotek har) osv., der alle generasjoner er velkomne.

Bibliotekene er et utmerket utgangspunkt for alt dette. Der sitter det enslige pensjonister og leser aviser vegg i vegg med innvandrerjenter som trenger et sted å lese lekser uten forstyrrende småsøsken. Derfor er det viktig at det ikke er for lang vei, de må være der folk bor.

Bare vent - når bibliotekene har vært nedprioritert lenge nok, kommer et eller annet utvalg til å gå inn for nettopp den typen gratis møteplasser i lokalmiljøet.

Jeg fatter ikke at dette er så vanskelig å forstå for politikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biblioteket, har vært en stor del av mitt liv! Og håper det samme gjelder for de fleste.

Akkurat nå har jeg Kindle, fordi jeg foretrekker å lese bøker på engelsk. Mitt bibliotek, har elendig utvalg i bøker på engelsk, dessverre.

Bøker er dyre, hvor ellers skal de med dårlig råd finne flotte bøker? Jo, på biblioteket! Vil aldri legge ned noen av dem, de er kjempeviktige for samfunnet vårt.

Bare "idioter" ser ikke den viktige sammenhengen...

''Bøker er dyre, hvor ellers skal de med dårlig råd finne flotte bøker? Jo, på biblioteket! Vil aldri legge ned noen av dem, de er kjempeviktige for samfunnet vårt.''

Nemlig! For hvem går det utover dersom vi legges ned? Akkurat - de svakeste, barna som kommer fra familier som ikke har råd til å kjøpe bøker selv og som kanskje er de som trenger oss aller mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slubbert

Biblioteket, har vært en stor del av mitt liv! Og håper det samme gjelder for de fleste.

Akkurat nå har jeg Kindle, fordi jeg foretrekker å lese bøker på engelsk. Mitt bibliotek, har elendig utvalg i bøker på engelsk, dessverre.

Bøker er dyre, hvor ellers skal de med dårlig råd finne flotte bøker? Jo, på biblioteket! Vil aldri legge ned noen av dem, de er kjempeviktige for samfunnet vårt.

Bare "idioter" ser ikke den viktige sammenhengen...

''Bøker er dyre, hvor ellers skal de med dårlig råd finne flotte bøker?''

ebøker er ikke dyre. Det finnes masse helt gratis, eller *veldig* billig (på engelsk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Bøker er dyre, hvor ellers skal de med dårlig råd finne flotte bøker?''

ebøker er ikke dyre. Det finnes masse helt gratis, eller *veldig* billig (på engelsk).

''ebøker er ikke dyre. Det finnes masse helt gratis, eller *veldig* billig (på engelsk).''

1. Slett ikke alle leser engelsk.

2. Ikke alle har den tekniske innsikten som tross alt trengs.

3. Og langt fra alle (kanskje spesielt de med dårlig råd) har råd til å kjøpe seg et nettbrett. Når du knapt har til mat og husleia bruker du rett og slett ikke penger på et nettbrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Bøker er dyre, hvor ellers skal de med dårlig råd finne flotte bøker?''

ebøker er ikke dyre. Det finnes masse helt gratis, eller *veldig* billig (på engelsk).

Bibliotekene har en langt større funksjon enn å bare låne ut bøker gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Bøker er dyre, hvor ellers skal de med dårlig råd finne flotte bøker?''

ebøker er ikke dyre. Det finnes masse helt gratis, eller *veldig* billig (på engelsk).

''ebøker er ikke dyre. Det finnes masse helt gratis, eller *veldig* billig (på engelsk).''

Har Kindle selv, men det er ikke som kan lese engelsk, og da er biblioteket et funn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig. La bibliotekene få masse penger i stedet, til å utvikle seg selv ifølge behovet på stedet de ligger, med hensyn til bemanning, åpningstider og utstyr. Noen steder vil det være lurt å utvide med en bokkafé-krok, andre steder trengs det en modernisering av boktilbudet. Det er forskjell på biblioteket på Majorstua og bokbåten på Finnmarkskysten.

Det går fint an å putte moderne innhold (som nettilgang og annet som allerede finnes i svært mange filialer) inn i bibliotekets "filosofi". Samfunnet trenger støyfrie møteplasser med gratis adgang til informasjon, fagfolk som kan veilede, lokale, gratis kulturtilbud (som barneteaterforestillingene mange bibliotek har) osv., der alle generasjoner er velkomne.

Bibliotekene er et utmerket utgangspunkt for alt dette. Der sitter det enslige pensjonister og leser aviser vegg i vegg med innvandrerjenter som trenger et sted å lese lekser uten forstyrrende småsøsken. Derfor er det viktig at det ikke er for lang vei, de må være der folk bor.

Bare vent - når bibliotekene har vært nedprioritert lenge nok, kommer et eller annet utvalg til å gå inn for nettopp den typen gratis møteplasser i lokalmiljøet.

Jeg fatter ikke at dette er så vanskelig å forstå for politikere.

Halleluja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig. La bibliotekene få masse penger i stedet, til å utvikle seg selv ifølge behovet på stedet de ligger, med hensyn til bemanning, åpningstider og utstyr. Noen steder vil det være lurt å utvide med en bokkafé-krok, andre steder trengs det en modernisering av boktilbudet. Det er forskjell på biblioteket på Majorstua og bokbåten på Finnmarkskysten.

Det går fint an å putte moderne innhold (som nettilgang og annet som allerede finnes i svært mange filialer) inn i bibliotekets "filosofi". Samfunnet trenger støyfrie møteplasser med gratis adgang til informasjon, fagfolk som kan veilede, lokale, gratis kulturtilbud (som barneteaterforestillingene mange bibliotek har) osv., der alle generasjoner er velkomne.

Bibliotekene er et utmerket utgangspunkt for alt dette. Der sitter det enslige pensjonister og leser aviser vegg i vegg med innvandrerjenter som trenger et sted å lese lekser uten forstyrrende småsøsken. Derfor er det viktig at det ikke er for lang vei, de må være der folk bor.

Bare vent - når bibliotekene har vært nedprioritert lenge nok, kommer et eller annet utvalg til å gå inn for nettopp den typen gratis møteplasser i lokalmiljøet.

Jeg fatter ikke at dette er så vanskelig å forstå for politikere.

Veldig bra innlegg, og jeg er helt enig!

Det er en ting i innlegget ditt som ikke stemmer, dessverre: "Samfunnet trenger støyfrie møteplasser" Ja det trenger samfunnet, men biblioteker er dessverre ikke støyfrie lenger. Det var i gode gamle dager. Nå får barn og ungdom lov å snakke høyt, kollokvier sitter og prater høyt, og man får slett ikke mulighet til å sitte i ro og fred å lese.

Jeg har forsøkt å klage på dette noen ganger, men får til svar av betjeningen at det er ikke slik lenger at det skal være stille på biblioteket. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg, og jeg er helt enig!

Det er en ting i innlegget ditt som ikke stemmer, dessverre: "Samfunnet trenger støyfrie møteplasser" Ja det trenger samfunnet, men biblioteker er dessverre ikke støyfrie lenger. Det var i gode gamle dager. Nå får barn og ungdom lov å snakke høyt, kollokvier sitter og prater høyt, og man får slett ikke mulighet til å sitte i ro og fred å lese.

Jeg har forsøkt å klage på dette noen ganger, men får til svar av betjeningen at det er ikke slik lenger at det skal være stille på biblioteket. Sukk.

''Jeg har forsøkt å klage på dette noen ganger, men får til svar av betjeningen at det er ikke slik lenger at det skal være stille på biblioteket. Sukk.''

Vi skulle gjerne hatt plass til et stille-rom også, men lokalene våre er dessverre ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Veldig bra innlegg, og jeg er helt enig!

Det er en ting i innlegget ditt som ikke stemmer, dessverre: "Samfunnet trenger støyfrie møteplasser" Ja det trenger samfunnet, men biblioteker er dessverre ikke støyfrie lenger. Det var i gode gamle dager. Nå får barn og ungdom lov å snakke høyt, kollokvier sitter og prater høyt, og man får slett ikke mulighet til å sitte i ro og fred å lese.

Jeg har forsøkt å klage på dette noen ganger, men får til svar av betjeningen at det er ikke slik lenger at det skal være stille på biblioteket. Sukk.

''Jeg har forsøkt å klage på dette noen ganger, men får til svar av betjeningen at det er ikke slik lenger at det skal være stille på biblioteket. Sukk.''

Synes det er herlig med lyd og støy på biblioteket. Det betyr at flere har glede av dem!

Hvorfor tar du ikke bøkene hjem eller er det for mye bråk der også? Jeg elsker å lese bøkene hjemme:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har forsøkt å klage på dette noen ganger, men får til svar av betjeningen at det er ikke slik lenger at det skal være stille på biblioteket. Sukk.''

Vi skulle gjerne hatt plass til et stille-rom også, men lokalene våre er dessverre ikke slik.

Hvorfor kan man ikke heller gjeninnføre at det skal være stille på bibliotekene? Det går vel greit om man bare hvisker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...