bibben Skrevet 24. oktober 2012 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg registrerte at du i går anbefalte Abilify til et menneske som hadde vansker med søvnen. Jeg trodde Abilify var et typisk aktiverende AP (mer uro/angst, dårlig søvn...) eller er det bare meg som føler det slik? Overgangen fra Zyprexa til Abilify over natten var som å havne i en fysisk og psykisk "eksplosjon". Hele kroppen og hodet gikk i vranglås der appetitt, fordøyesle, søvn, kroppstempratur og alt gikk på tverke. Dette kan ikke anbefales til noen. Dette har heldigvis roet seg en hel del, men dette med søvnen er påfallende. Jeg sover langt dårligere på Abilify enn på de andre AP'ene jeg har stått på. Hva er din erfaring fra din praksis? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. oktober 2012 Skrevet 24. oktober 2012 Vi vurderte ulikt hva som var hovedproblemet her. Min anbefaling tok utganspunkt i at psykoselidelsen er det primære. Derfor de ulike AP. Noen bruker Abilify mot psykosen og evt et tillegg av Truxal fo rå hjelpe på søvnen. Så til ditt andre spørsmål: Jeg har som prinsipp her på DOL at jeg gir anbefalinger i tråd med internasjonale retningslinjer. Jeg er såpass ydmyk at jeg ikke setter min egen kompetanse høyere enn et kollegium av verdens fremste spesialister. Når du spør om min erfaring, er svaret enkelt. Min kliniske erfaring gjør at jeg aldri setter noen må Abilify, men jeg tar det bort hos mange - i hovedsak grunnet utilstrekkelig virking. 0 Siter
bibben Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter Skrevet 24. oktober 2012 Vi vurderte ulikt hva som var hovedproblemet her. Min anbefaling tok utganspunkt i at psykoselidelsen er det primære. Derfor de ulike AP. Noen bruker Abilify mot psykosen og evt et tillegg av Truxal fo rå hjelpe på søvnen. Så til ditt andre spørsmål: Jeg har som prinsipp her på DOL at jeg gir anbefalinger i tråd med internasjonale retningslinjer. Jeg er såpass ydmyk at jeg ikke setter min egen kompetanse høyere enn et kollegium av verdens fremste spesialister. Når du spør om min erfaring, er svaret enkelt. Min kliniske erfaring gjør at jeg aldri setter noen må Abilify, men jeg tar det bort hos mange - i hovedsak grunnet utilstrekkelig virking. Tusen takk for fyldig svar. Det var interessant. Du har altså ingen tro på Abilify. Jeg ble fra en dag til en annen satt fra 15 mg Zyprexa til 15 mg Abilify. Det ble et jævlig kaos... Jeg har kommet meg til hektene nå men har kommet til at jeg må spe på med Zyprexa om kvelden for å sove. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.