stjernestøv Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter Skrevet 25. oktober 2012 Det er kjipt å ha det slik. Det er skremmende å ikke høre, ja til og med føle seg "innestengt" i sin egen verden, i sitt eget hode. Når jeg har forklart en tilstand preget av ikke å høre hva andre sier rundt meg, så er det blitt forklart nettopp med stress slik du skriver. At fokus er på andre ting i situasjonen. Problemet med ikke høre og å være tilstede er da at en heller ikke husker noe fra situasjonen. Når denne avstanden mellom meg og omgivelsene er på det mest omfattende, så opplever jeg dissosiasjon. Kanskje er det slik for deg også? Hva som kan hjelpe er å forsøke å forholde seg til konkrete ting i situasjonen. Være fokusert på sanselige faktorer. Jeg ble nettopp minnet om dette med "Mindfulness" som var så voldsomt i vinden en periode. Kanskje det kan være til hjelp? Ha en god dag ) Er din terskel for stress lav? Det er min, hvis jeg skal gjøre flere ting på en dag er det stress. F.eks gå til lege + besøke folk og ha besøk. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter Skrevet 25. oktober 2012 Hei! Ja det kan være at man er så sliten at man "faller helt ut", som regel skjer det for meg foran TV. Jeg ser nyheter, men hører ingenting, da er jeg helt borte, sitter bare og ser på flimringen og fargene og slapper av. Det går greit når er alene, men min mann syns det er merkelig. Men det skjer når jeg er sliten tror jeg. Det har også skjedd i lyskryss, jeg har hengt meg opp i bremselys og andre lys og så blir borte. Kan og "falle helt ut" når jeg ser på tv, men da tror iallefall mine omgivelser at jeg ser på tv, og jeg kan slappe av. Flyte bort på en måte. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 25. oktober 2012 Skrevet 25. oktober 2012 Hei! Ja det kan være at man er så sliten at man "faller helt ut", som regel skjer det for meg foran TV. Jeg ser nyheter, men hører ingenting, da er jeg helt borte, sitter bare og ser på flimringen og fargene og slapper av. Det går greit når er alene, men min mann syns det er merkelig. Men det skjer når jeg er sliten tror jeg. Det har også skjedd i lyskryss, jeg har hengt meg opp i bremselys og andre lys og så blir borte. Jeg må nok si at jeg stiler et stort spørsmålstegn med tanke på at du har sertifikat/kjører bil når du beskriver dette med lysene og ikke minst at du i trafikken faller bort. 0 Siter
bibben Skrevet 25. oktober 2012 Skrevet 25. oktober 2012 Er din terskel for stress lav? Det er min, hvis jeg skal gjøre flere ting på en dag er det stress. F.eks gå til lege + besøke folk og ha besøk. Ja, jeg har en lav terskel for det å holde ut stress. Noen ganger tåler jeg ikke noen form for bakgrunnstøy hvis jeg skal følge med i en samtale eller lese. Jeg behersker multi-tasking ekstremt dårlig. Eksempelvis synes jeg det er vanskelig å snakke i telefon og utføre andre oppgaver samtidig. Noen er jo råe på det! Tidligere har jeg vært i svært krevende situasjoner og taklet et enormt press, men så smalt det til og jeg ble dårlig. Siden har jeg blitt veldig skjør og tåler stress i hemmende grad. Dette er årsaken til at jeg ikke kan yte fullt ut i arbeidslivet. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. oktober 2012 Skrevet 25. oktober 2012 Kanskje du har for mye av din oppmerksomhet rettet innover mot deg selv? Det fører ofte til konsentrasjonsproblemer. 0 Siter
Gjest germimate Skrevet 25. oktober 2012 Skrevet 25. oktober 2012 Kanskje du har for mye av din oppmerksomhet rettet innover mot deg selv? Det fører ofte til konsentrasjonsproblemer. Hva med dissosiasjon, som bibben beskriver? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter Skrevet 25. oktober 2012 Kanskje du har for mye av din oppmerksomhet rettet innover mot deg selv? Det fører ofte til konsentrasjonsproblemer. Det er mulig det, får jo inn så mange tanker i hodet for tia. Mister kanskje fokus på det som er utenfor meg. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter Skrevet 25. oktober 2012 Ja, jeg har en lav terskel for det å holde ut stress. Noen ganger tåler jeg ikke noen form for bakgrunnstøy hvis jeg skal følge med i en samtale eller lese. Jeg behersker multi-tasking ekstremt dårlig. Eksempelvis synes jeg det er vanskelig å snakke i telefon og utføre andre oppgaver samtidig. Noen er jo råe på det! Tidligere har jeg vært i svært krevende situasjoner og taklet et enormt press, men så smalt det til og jeg ble dårlig. Siden har jeg blitt veldig skjør og tåler stress i hemmende grad. Dette er årsaken til at jeg ikke kan yte fullt ut i arbeidslivet. En må vel høre på kroppen og psyken når det blir for mye, ellers kan det jo ende galt. 0 Siter
bibben Skrevet 25. oktober 2012 Skrevet 25. oktober 2012 En må vel høre på kroppen og psyken når det blir for mye, ellers kan det jo ende galt. Det er veldig sant! Hvis ikke risikerer man at det får permanente og kostbare konsekvenser så som arbeidsuførhet. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter Skrevet 25. oktober 2012 Det er veldig sant! Hvis ikke risikerer man at det får permanente og kostbare konsekvenser så som arbeidsuførhet. Hadde ikke klart å jobbe jeg, da hadde jeg blitt syk tror jeg. Har i grunn nok med å stelle hus og hjem, så lenge jeg klarer det er jeg glad. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.