Gå til innhold

Pinlig å forsove seg!

Anbefalte innlegg

Gjest Mammasøvn
Skrevet

I alle år har jeg hatt problemer med å forsove meg, dette går helt tilbake til oppveksten, da mine foreldre stadig forsovet seg. Dette går nok på både arv og miljø - ingen unnskyldning men en del av en forklaring. På to uker har mine barn, de er store, kommet for sent på skolen 3 ganger, over en time for sent. Det er pinlig. Og går selvsagt på meg som mamma, selv om mine barn sover like tungt. Noen ganger har jeg holdt meg våken natten igjennom, for å få dem tidsnok avgårde til skolen. Det er vanskelig å stå opp til normal tid hele året, men noen perioder er verst. Som nå, mørket henger som et søvndyssende slør. Trøtt nærmest konstant, og sover mer enn ellers. (ikke deprimert). Har lurt på å legge hele familien inn på en søvnklinikk, men det blir dyrt. Ikke vet jeg om det går an heller. Kan noen gi meg råd?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Kan noen gi meg råd?''

Det kommer an på hvor problemet ligger? Hvis ikke du hører klokka, har de bråkete vekkerklokker på Enklere liv.

De har også en vekkerklokke hvor du legger en liten dings under hodeputa, slik at hodeputa hopper når klokka ringer.

Skrevet

Om du får tak i en vekkerklokke som lager et sant rabalder og setter den så langt unna sengen at du må ut av sengen for å slå den av - vil ikke det hjelpe? Hva med en sånn klokke som sakte slår på lyset? Sett vekkerklokka på et blikkfat og legg et blikkfat oppå den igjen - det må du da våkne av?!

Skrevet

''Kan noen gi meg råd?''

Det kommer an på hvor problemet ligger? Hvis ikke du hører klokka, har de bråkete vekkerklokker på Enklere liv.

De har også en vekkerklokke hvor du legger en liten dings under hodeputa, slik at hodeputa hopper når klokka ringer.

- og så har de vekkerklokker som visstnok bråker helt forferdelig og som hopper ned fra nattbordet og ruller bortover gulvet slik at du MÅ stå opp. Kanskje noe for dere?

Gjest noen tgipz
Skrevet

Kanskje dere skulle hatt en sånn en?

http://gave-tips.no/produkt/philips-wake-light

Så må dere prøve å leve regelmessig, da vil kroppen innstille seg på en dagsrytme.

Faste måltider, faste leggetider.

Ikke se tv siste to timer før legge tid, ikke legg deg senere enn kl 22 (barna må legges før - hvor gamle er de?),

ikke spis etter kl 20, spis ALLTID frokost til et fast klokkeslett, også i helgene,

da vil magen etterhvert vekke deg.... :) Den blir nemlig automatisk sulten til visse tider når den har blitt vant til å få påfyll til de tidene.

Om du ikke har problemer med sengevæting, kan det være en ide å drikke et glass vann før leggetid, da vil du våkne av at du får trang til å late vannet.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

- og så har de vekkerklokker som visstnok bråker helt forferdelig og som hopper ned fra nattbordet og ruller bortover gulvet slik at du MÅ stå opp. Kanskje noe for dere?

''Kanskje noe for dere?''

Denne skulle sikkert til trådstarter, men jeg vurderte en slik til sønnen min, men endte opp med en annen en :-)

Skrevet

Det finnes terror-vekkeklokker, slik caprice beskriver nedenfor. Men det er ikke bare du som skal ha den, kjøp én til hvert av barna som er store nok til å ta ansvaret selv.

Mye billigere enn søvnklinikk ;-)

Og så må man selvfølgelig se på klokka om kvelden også. Dessverre.

Skrevet

Det finnes terror-vekkeklokker, slik caprice beskriver nedenfor. Men det er ikke bare du som skal ha den, kjøp én til hvert av barna som er store nok til å ta ansvaret selv.

Mye billigere enn søvnklinikk ;-)

Og så må man selvfølgelig se på klokka om kvelden også. Dessverre.

''Og så må man selvfølgelig se på klokka om kvelden også. Dessverre.''

Det poenget virker å være vanskelig tilgjengelig selv for ungdom med svært gode matteferdigheter...

Skrevet

''Og så må man selvfølgelig se på klokka om kvelden også. Dessverre.''

Det poenget virker å være vanskelig tilgjengelig selv for ungdom med svært gode matteferdigheter...

Hysj - jeg vet om voksne også som kan ha problemer med liv og lære når det gjelder akkurat det å legge seg om kvelden...

Skrevet

Hysj - jeg vet om voksne også som kan ha problemer med liv og lære når det gjelder akkurat det å legge seg om kvelden...

''Hysj - jeg vet om voksne også som kan ha problemer med liv og lære når det gjelder akkurat det å legge seg om kvelden...''

Du trengte vel ikke å påpeke akkurat dette da - nå som jeg var så godt i gang med moraliserende tenkning rundt ungdom!

Vi voksne har da ikke problemer med liv og lære - det er bare det at vi driver med så _veldig_ viktige ting sent på kvelden. Veldig viktige!

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Hysj - jeg vet om voksne også som kan ha problemer med liv og lære når det gjelder akkurat det å legge seg om kvelden...''

Du trengte vel ikke å påpeke akkurat dette da - nå som jeg var så godt i gang med moraliserende tenkning rundt ungdom!

Vi voksne har da ikke problemer med liv og lære - det er bare det at vi driver med så _veldig_ viktige ting sent på kvelden. Veldig viktige!

'' det er bare det at vi driver med så _veldig_ viktige ting sent på kvelden. Veldig viktige!''

Ja, jeg vet akkurat hva du tenker på og er selvfølgelig helt enig med deg ;-)

Skrevet

Du har helt rett, fint at du minte meg på det ;-)

Skrevet

''Kanskje noe for dere?''

Denne skulle sikkert til trådstarter, men jeg vurderte en slik til sønnen min, men endte opp med en annen en :-)

Min våkner ikke lenger av sin, men jeg våkner på den andre enden av leiligheten.

Skrevet

'' det er bare det at vi driver med så _veldig_ viktige ting sent på kvelden. Veldig viktige!''

Ja, jeg vet akkurat hva du tenker på og er selvfølgelig helt enig med deg ;-)

''Ja, jeg vet akkurat hva du tenker på og er selvfølgelig helt enig med deg ;-)''

Haha :-))

Skrevet

Synes du burde forsøke antidepressiva. Da vil du se lysere på hverdagen.

Gjest Mammasøvn
Skrevet

Synes du burde forsøke antidepressiva. Da vil du se lysere på hverdagen.

Fikk du med deg at jeg ikke er deprimert? Det er _søvnproblemer_ jeg sliter med. Ellers takk for innspill.

Skrevet

Fikk du med deg at jeg ikke er deprimert? Det er _søvnproblemer_ jeg sliter med. Ellers takk for innspill.

Men problemer med å komme seg opp kan være depresjon, da man ikke gleder seg til dagen.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Fikk du med deg at jeg ikke er deprimert? Det er _søvnproblemer_ jeg sliter med. Ellers takk for innspill''

Men du har fått mange andre tips i tråden eller var de ikke nyttige?

Gjest Mammasøvn
Skrevet

Men problemer med å komme seg opp kan være depresjon, da man ikke gleder seg til dagen.

Er enig i at det kan være slik hos de som ikke ser gleder i hverdagen. Derimot er ikke dét problemet. Jeg gleder meg til hver eneste dag, og har til og med forsovet meg til sydenreise....

Skrevet

Jeg har også skikkelig problemer om morgenen, er ekstremt B-menneske, og om morgenen er det eneste som er attraktivt å krabbe lenger under dyne og sove mer.

Jeg har heldigvis en ektemann som er litt våknere enn meg om morgenen, så han insisterer på at jeg skal våkne.

Triks jeg har brukt er: klokkeradio som slår seg på en time før jeg må opp, vekkerklokke oppå klesskapet, vekkerklokka på mobilen med både vibrasjon og lyd, en app som heter "Sleep cycle" som vekker meg når jeg sover lettest.

av alle triksene er det den utålmodige ektemannen som funker best.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...