Gå til innhold

fordøyelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 62 år og har i hele mitt voksne liv vært plaget med stor gassdannelse i tarmene og svært vond lukt av avføringen. Det er så ille at jeg ikke kan dele hotellrom eller toalett med andre. Jeg greier knapt å oppholde meg på doet selv mens jeg skyller ned og vasker hender. Jeg har ikke spesielt sterk luktesans, så det er ikke overømfindtlighet som er problemet. Hos allmennpraktiserende leger har jeg aldri fått noen forklaring eller råd. Har prøvd ut laktosefri kost og blitt undersøkt for søliaki, men har ingen symptomer på lidelser i den retning. Har fått sjekket avføringsprøver flere ganger uten at det er gjort spesielle funn. Spiser normalt og sunt, men magen reagerer på nær sagt all slags mat med oppblåsthet. Holder meg helt unna enkelte næringsstoffer som f.eks druer, øl og svært fete kaker som wienerbrød o.l. Jeg mosjonerer mye og er i god fysisk form. Jeg er kommet til at det er bakteriefloraen i magesekk/tarmer det er noe "galt" med og lurer på om det finnes noe legemiddel som kan regulere dette. Har prøvd lectinect uten resultat. Kan nevne en pussighet: For noen år siden var jeg ei uke i London. Denne uka var jeg helt symptomfri og avføringen luktet ikke i det hele tatt. Spiste vanlig, om enn noe uregelmessig, slik det kan bli på ferier. Jeg ville blitt himlaglad for svar og særlig hvis jeg kunne få et råd eller to. Dette høres kanskje bagatellmessig ut, men det utgjør faktisk et hinder for meg i livsutfoldelsen og fører til at jeg må stå over en del sosialt fellesskap.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Korn og hvete spesielt. Prøv å kutt det ut noen dager og se. Jeg blir oppblåst som en ballong og fiser ustanselig om jeg spiser mye brød.

Gjest et forslag
Skrevet

Kanskje du har en overfølsom mage som ikke tåler så mye fiber. Du kan prøve å kutte ut grønnsaker og frukt og grove brød/knekkebrød i en periode på minst 2/3 uker. Det er mulig du reagerer på gjær og/eller melk også. Du kan jo gjeninnføre litt grønt etter denne perioden. Spiste du mye loff i england?

Gjest luftslott
Skrevet

Kanskje du har en overfølsom mage som ikke tåler så mye fiber. Du kan prøve å kutte ut grønnsaker og frukt og grove brød/knekkebrød i en periode på minst 2/3 uker. Det er mulig du reagerer på gjær og/eller melk også. Du kan jo gjeninnføre litt grønt etter denne perioden. Spiste du mye loff i england?

Dette er et veldig godt råd, forskning har vist at mange med irritabel tarm rett og slett reagerer på fiber og grove karbohydrater som f.eks. rotgrønnsaker. Også greit å styre unna det man vet øker gassproduksjonen, som kål, bønner og erter. Pass også på kunstige søtningsstoffer som aspartam.

Biola/Cultura er en god måte å balansere tarmfloraen, kutt ned på/unngå sukker og gjær. Spis fint surdeigsbrød om du må ha brød, altså uten gjær og med lite fiber.

Pass på å drikke nok vann og ta deg god tid når du skal spise, man sluker mye luft når man spiser fort! Magen trives også bedre med flere små måltider enn få store:-)

Skrevet

Korn og hvete spesielt. Prøv å kutt det ut noen dager og se. Jeg blir oppblåst som en ballong og fiser ustanselig om jeg spiser mye brød.

Takk for svar, Lillemus! Ja, kjenner at brødskiver skaper uro og gassproduksjon. men hva i all verden skal en leve av uten brød og kornprodukter? Har du noen tips til meg, så blir jeg veldigtakknemlig. Beste hilsen fra Rita/Ritus

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg skjønner hva du mener, men ser ikke hva jeg skal leve av hvis jeg kutter ut kornprodukter, frukt og grønnsaker. Kanskje du har tips om dette eller kan henvise til noe litteratur som kan gi råd? I London gikk det på loff hele veien, sandwicher og toast. Vi spiste også kjøttretter med vanlig tilbehør.

Beste hilsen Rita/Ritus

Gjest luftslott
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg skjønner hva du mener, men ser ikke hva jeg skal leve av hvis jeg kutter ut kornprodukter, frukt og grønnsaker. Kanskje du har tips om dette eller kan henvise til noe litteratur som kan gi råd? I London gikk det på loff hele veien, sandwicher og toast. Vi spiste også kjøttretter med vanlig tilbehør.

Beste hilsen Rita/Ritus

Spiser du grovere brød når du er hjemme i Norge, så kan det lønne seg å prøve et par uker med brød uten så mye fiber. Fint surdeigsbrød er bra fordi det ikke inneholder gjær!

http://www.forskning.no/artikler/2011/august/295541

Skrevet

Takk for svar, Lillemus! Ja, kjenner at brødskiver skaper uro og gassproduksjon. men hva i all verden skal en leve av uten brød og kornprodukter? Har du noen tips til meg, så blir jeg veldigtakknemlig. Beste hilsen fra Rita/Ritus

Egg, kjøtt, fisk, fugl, frukt (i moderate mengder), grønnsaker, ost, melkeprodukter, div. frø...

Her har du noen tips:

http://lchf-bloggen.blogspot.no/

http://lenabeatrice.net/

http://beekey81.livejournal.com/

http://mariesmatmisjon.blogspot.no/

Se også litt til Fedon Lindberg, han har masse fine oppskrift og et fornuftig kostholdsforslag synes jeg. :o) Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...