Sør Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Nei, ingen flere innleggelser på meg. Har vett til å begynne igjen hvis jeg blir syk. ''Nei, ingen flere innleggelser på meg. Har vett til å begynne igjen hvis jeg blir syk. – stjernestøv'' Men hvorfor har du ikke da vett til bare å fortsette, uten å påføre hjernen din en slik belastning som du gjør ved å leke med medisiner? Du er tydeligvis friskere nå enn da du ikke tok medisiner. Da bør du, rimelig åpenbart, fortsette med medisiner, med mindre du faktisk ønsker å bli syk igjen? Med vennlig hilsen 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter Skrevet 29. oktober 2012 ''Nei, ingen flere innleggelser på meg. Har vett til å begynne igjen hvis jeg blir syk. – stjernestøv'' Men hvorfor har du ikke da vett til bare å fortsette, uten å påføre hjernen din en slik belastning som du gjør ved å leke med medisiner? Du er tydeligvis friskere nå enn da du ikke tok medisiner. Da bør du, rimelig åpenbart, fortsette med medisiner, med mindre du faktisk ønsker å bli syk igjen? Med vennlig hilsen Nei, ønsker ikke å være syk, og det er ikke sikkert jeg blir syk. Har lyst å prøve å klare meg uten, kanskje jeg til og med kan få grine litt. Kanskje jeg kan bli veldig veldig glad, savner det. Tror ikke du hadde likt å ta ap, du kan jo prøve å se hvordan du blir av det. Ikke tro jeg savner å være syk, det er et sant Helvete. Hater angst og å ligge uten å klare noe. 0 Siter
Sør Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Nei, ønsker ikke å være syk, og det er ikke sikkert jeg blir syk. Har lyst å prøve å klare meg uten, kanskje jeg til og med kan få grine litt. Kanskje jeg kan bli veldig veldig glad, savner det. Tror ikke du hadde likt å ta ap, du kan jo prøve å se hvordan du blir av det. Ikke tro jeg savner å være syk, det er et sant Helvete. Hater angst og å ligge uten å klare noe. Men nå er det jo engang slik at du har den diagnosen du har, og da blir du syk uten medisiner. Det er bare sånn det er. Det er ren skjær ønsketenking og fri fantasi å tro noe annet. Hvis du har diabetes type 1 så må du ta insulin. Hver dag. Slutter du så blir du syk. Tar du for lite så blir du blind og må amputere tær. Tar du for mye, eller tar du ikke noe, så havner du i koma. Selvsagt bør du jobbe sammen med behandleren din for å justere medisindosen, og det er verd å bruke tid på slik at du ikke tar mer enn det du trenger, men det er noe du bør gjør i samarbeid med behandleren din. Å eksperimentere med slikt alene er uforsvarlig, og vil med stor sannsynlighet føre til at du igjen blir syk. Det er ikke verd det. Med vennlig hilsen 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter Skrevet 29. oktober 2012 Men nå er det jo engang slik at du har den diagnosen du har, og da blir du syk uten medisiner. Det er bare sånn det er. Det er ren skjær ønsketenking og fri fantasi å tro noe annet. Hvis du har diabetes type 1 så må du ta insulin. Hver dag. Slutter du så blir du syk. Tar du for lite så blir du blind og må amputere tær. Tar du for mye, eller tar du ikke noe, så havner du i koma. Selvsagt bør du jobbe sammen med behandleren din for å justere medisindosen, og det er verd å bruke tid på slik at du ikke tar mer enn det du trenger, men det er noe du bør gjør i samarbeid med behandleren din. Å eksperimentere med slikt alene er uforsvarlig, og vil med stor sannsynlighet føre til at du igjen blir syk. Det er ikke verd det. Med vennlig hilsen ''Å eksperimentere med slikt alene er uforsvarlig,'' Er det mer forsvarlig å eksperimentere med behandleren, hun bryr seg vel ikke om hva jeg driver med. Å ta minst mulig høres lurt ut, får prøve det først. Har ikke ønske om å bli syk, bare klare meg uten medisiner. Og en gang gjorde jeg det en lengre periode, vil ha det slik igjen. 0 Siter
Sør Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 ''Å eksperimentere med slikt alene er uforsvarlig,'' Er det mer forsvarlig å eksperimentere med behandleren, hun bryr seg vel ikke om hva jeg driver med. Å ta minst mulig høres lurt ut, får prøve det først. Har ikke ønske om å bli syk, bare klare meg uten medisiner. Og en gang gjorde jeg det en lengre periode, vil ha det slik igjen. ''Er det mer forsvarlig å eksperimentere med behandleren, hun bryr seg vel ikke om hva jeg driver med.'' Det er jeg ganske sikker på at hun gjør, forutsatt at du samarbeider med henne. Dersom du insisterer på å være selvdestruktiv så er det selvsagt mulig at hun gir opp. '' Å ta minst mulig høres lurt ut, får prøve det først. Har ikke ønske om å bli syk, bare klare meg uten medisiner. Og en gang gjorde jeg det en lengre periode, vil ha det slik igjen. – stjernestøv'' Ser du ikke hvor motstridende det du skriver er? ''Har ikke ønske om å bli syk, bare klare meg uten medisiner. '' Du blir jo syk uten medisiner. Slutter du med medisiner så ønsker du å bli syk. Vær ærlig. Du har til og med forsøkt tidligere uten medisiner, og du ble syk. Gjør du det igjen vil resultatet bli det samme. Og dette vet du. Med vennlig hilsen 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter Skrevet 29. oktober 2012 Men nå er det jo engang slik at du har den diagnosen du har, og da blir du syk uten medisiner. Det er bare sånn det er. Det er ren skjær ønsketenking og fri fantasi å tro noe annet. Hvis du har diabetes type 1 så må du ta insulin. Hver dag. Slutter du så blir du syk. Tar du for lite så blir du blind og må amputere tær. Tar du for mye, eller tar du ikke noe, så havner du i koma. Selvsagt bør du jobbe sammen med behandleren din for å justere medisindosen, og det er verd å bruke tid på slik at du ikke tar mer enn det du trenger, men det er noe du bør gjør i samarbeid med behandleren din. Å eksperimentere med slikt alene er uforsvarlig, og vil med stor sannsynlighet føre til at du igjen blir syk. Det er ikke verd det. Med vennlig hilsen Men takk for at du vil meg vel sør :-) Men jeg tror ikke det når inn til meg, så det er ikke vits å skrive mer. De kan bare slette denne dumme tråden. 0 Siter
Sør Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Men takk for at du vil meg vel sør :-) Men jeg tror ikke det når inn til meg, så det er ikke vits å skrive mer. De kan bare slette denne dumme tråden. ''Men takk for at du vil meg vel sør :-) Men jeg tror ikke det når inn til meg, så det er ikke vits å skrive mer. De kan bare slette denne dumme tråden. – stjernestøv'' Det var du som startet tråden. Da bør du også tåle å lese svar som ikke er som du ønsker. Grunnen til at du skriver det ikke når inn er nettopp fordi det ikke passer inn med det du ønsker. Du vil ikke innse. Du ønsker å leve på en fantasi, selv om du også vet at det fører til at du blir syk igjen. Fornektelse, kalles det. Med vennlig hilsen 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 ''Men takk for at du vil meg vel sør :-) Men jeg tror ikke det når inn til meg, så det er ikke vits å skrive mer. De kan bare slette denne dumme tråden. – stjernestøv'' Det var du som startet tråden. Da bør du også tåle å lese svar som ikke er som du ønsker. Grunnen til at du skriver det ikke når inn er nettopp fordi det ikke passer inn med det du ønsker. Du vil ikke innse. Du ønsker å leve på en fantasi, selv om du også vet at det fører til at du blir syk igjen. Fornektelse, kalles det. Med vennlig hilsen Hei! Ja det er ulogisk og ufornuftig, akkurat som den der healingen som 50 % av Norges befolkning tror på i følge en avis. De samme bruker naturvitenskapelig medisin, når de bare blir syke nok, jeg syns det er rart det der. At man bruker pengene sine på healing betyr at man virkelig tror på det, så kanskje stjernestøv virkelig tror at ikke trenger medisin, fins mange vrangforestillinger- 0 Siter
Gjest quyint Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 ''Men takk for at du vil meg vel sør :-) Men jeg tror ikke det når inn til meg, så det er ikke vits å skrive mer. De kan bare slette denne dumme tråden. – stjernestøv'' Det var du som startet tråden. Da bør du også tåle å lese svar som ikke er som du ønsker. Grunnen til at du skriver det ikke når inn er nettopp fordi det ikke passer inn med det du ønsker. Du vil ikke innse. Du ønsker å leve på en fantasi, selv om du også vet at det fører til at du blir syk igjen. Fornektelse, kalles det. Med vennlig hilsen Du begynner å bli litt "drøy" nå synes jeg. 0 Siter
XbellaX Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Du begynner å bli litt "drøy" nå synes jeg. Det er ikke drøyt det Sør skriver, det er fakta. Når man ber om innspill og/eller råd må en og tåle å få svar, og det tror jeg oppriktig også stjernestøv gjør -selv om svarene kanskje ikke helt "passer inn" i hennes virkelighet eller er slik hun skulle ønske de var. Sannheten kan være både rå og grusom i blant. 0 Siter
Sør Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Du begynner å bli litt "drøy" nå synes jeg. ''Du begynner å bli litt "drøy" nå synes jeg. – quyint'' Dette er ikke drøyt på noen måte. Det er de kalde, harde fakta. Er man syk, og slutter man med medisiner, så blir man sykere. Man kan like det eller la være, men slik er det. "Dessverre." Det hjelper akkurat null å lulle seg inn i en illusjon og fantasi om at "denne gangen går det fint uten medisiner". Det gjør det ikke. Det eneste man oppnår er å skade hjernen, bli syk, og trolig innlagt. Og stjernestøv vet utmerket godt at jeg skriver det og tenker på hennes eget beste. Faktisk ville det vært direkte slemt av meg å skrive "Jada, slutt med medisinene. Det går nok bra." Med vennlig hilsen 0 Siter
Lillemus Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Du begynner å bli litt "drøy" nå synes jeg. Det er ikke drøyt i det hele tatt. Dette er ikke første gangen vi ser her inne at noen går på medisiner, føler seg friske, tenker at "Men jeg er jo frisk og trenger ikke medisiner lenger!" og slutter. Og etter en tid er det på'n igjen. Gang på gang på gang. Dette gjelder ikke bare trådstarter her, men flere ulike nick gjennom årene. 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 ''Å eksperimentere med slikt alene er uforsvarlig,'' Er det mer forsvarlig å eksperimentere med behandleren, hun bryr seg vel ikke om hva jeg driver med. Å ta minst mulig høres lurt ut, får prøve det først. Har ikke ønske om å bli syk, bare klare meg uten medisiner. Og en gang gjorde jeg det en lengre periode, vil ha det slik igjen. Kanskje lurt å ha som mål å klare seg på lavest mulig dose AP? Betviler du diagnosen du har? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter Skrevet 29. oktober 2012 Kanskje lurt å ha som mål å klare seg på lavest mulig dose AP? Betviler du diagnosen du har? Tviler på diagnosen ja, det er en alvorlig diagnose som jeg helst ikke vil ha. Har tatt halv dose i kveld av begge deler, har blitt skremt av ting jeg har lest her i dag. Og jeg er redd for å miste kontrollen. 0 Siter
Sør Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Tviler på diagnosen ja, det er en alvorlig diagnose som jeg helst ikke vil ha. Har tatt halv dose i kveld av begge deler, har blitt skremt av ting jeg har lest her i dag. Og jeg er redd for å miste kontrollen. ''Tviler på diagnosen ja, det er en alvorlig diagnose som jeg helst ikke vil ha. Har tatt halv dose i kveld av begge deler, har blitt skremt av ting jeg har lest her i dag. Og jeg er redd for å miste kontrollen. – stjernestøv'' Men dette handler om å forholde seg til realitetene, stjernestøv. INGEN ønsker en diagnose. Folk med diabetes type 1 "vil helst ikke ha" den diagnosen, og ønsker langt mindre å sette mange sprøyter hver dag. Likevel gjør de fleste det, fordi alternativet er MYE verre. Og hva med de som ikke tar (nok) insulin? De blir blinde, nyrene deres slutter å virke, de må amputere tær, og de faller i koma og noen dør. Du tviler på diagnosen fordi du ikke "liker" den. At man ikke liker diagnosen betyr ikke at den er feil, stjernestøv. Og hvis du vil beholde kontrollen så tar du tablettene dine slik du skal, og så bestiller du time hos behandler for å høre med henne om det er forsvarlig å redusere litt under hennes overoppsyn. IKKE lek med dette alene. Det er medisiner, de er nødvendige. Med vennlig hilsen 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter Skrevet 29. oktober 2012 ''Tviler på diagnosen ja, det er en alvorlig diagnose som jeg helst ikke vil ha. Har tatt halv dose i kveld av begge deler, har blitt skremt av ting jeg har lest her i dag. Og jeg er redd for å miste kontrollen. – stjernestøv'' Men dette handler om å forholde seg til realitetene, stjernestøv. INGEN ønsker en diagnose. Folk med diabetes type 1 "vil helst ikke ha" den diagnosen, og ønsker langt mindre å sette mange sprøyter hver dag. Likevel gjør de fleste det, fordi alternativet er MYE verre. Og hva med de som ikke tar (nok) insulin? De blir blinde, nyrene deres slutter å virke, de må amputere tær, og de faller i koma og noen dør. Du tviler på diagnosen fordi du ikke "liker" den. At man ikke liker diagnosen betyr ikke at den er feil, stjernestøv. Og hvis du vil beholde kontrollen så tar du tablettene dine slik du skal, og så bestiller du time hos behandler for å høre med henne om det er forsvarlig å redusere litt under hennes overoppsyn. IKKE lek med dette alene. Det er medisiner, de er nødvendige. Med vennlig hilsen ''IKKE lek med dette alene'' Minner meg om det en "healer" sa til meg for noen år siden "ikke lek med dette, det er ikke noen lek, les ukeblader istedenfor bøkene du leser, konsentrer deg om barna". Det var da jeg var "borte", hun sa man må være sterk for å holde på med alternative ting. Jeg mistet bakke kontakten. Da var jeg syk, det ser jeg nå. Har aldri vært så syk i ettertid, selv om folk har sett på meg som syk. Har mer kontroll nå, det er sant. Skal fortelle behandleren min på onsdag at jeg har halvert, tror det er greit. Jeg vet ikke helt hva jeg vil, være frisk...ikke syk. Du må ikke tro jeg vil være syk. 0 Siter
Gjest i samme båt? Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Tviler på diagnosen ja, det er en alvorlig diagnose som jeg helst ikke vil ha. Har tatt halv dose i kveld av begge deler, har blitt skremt av ting jeg har lest her i dag. Og jeg er redd for å miste kontrollen. Vil du fortelle hvilken diagnose det er? Er det schizofreni? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter Skrevet 29. oktober 2012 Vil du fortelle hvilken diagnose det er? Er det schizofreni? Ja, og hver gang jeg ser det ordet stikker det inni meg. Har du det? 0 Siter
Sør Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 ''IKKE lek med dette alene'' Minner meg om det en "healer" sa til meg for noen år siden "ikke lek med dette, det er ikke noen lek, les ukeblader istedenfor bøkene du leser, konsentrer deg om barna". Det var da jeg var "borte", hun sa man må være sterk for å holde på med alternative ting. Jeg mistet bakke kontakten. Da var jeg syk, det ser jeg nå. Har aldri vært så syk i ettertid, selv om folk har sett på meg som syk. Har mer kontroll nå, det er sant. Skal fortelle behandleren min på onsdag at jeg har halvert, tror det er greit. Jeg vet ikke helt hva jeg vil, være frisk...ikke syk. Du må ikke tro jeg vil være syk. ''Skal fortelle behandleren min på onsdag at jeg har halvert, tror det er greit. Jeg vet ikke helt hva jeg vil, være frisk...ikke syk. Du må ikke tro jeg vil være syk. – stjernestøv'' Men du er syk, og vil være det med mindre du tar nok medisiner. Ikke "halve dosen du skal ta", men den dosen som er nødvendig for å holde sykdommen i sjakk, og symptomene borte. Slutt å se på medisiner som "fienden". Medisinene er din VENN. Det er de som gjør at du kan beholde kontrollen, at du ikke blir innlagt, at du kan leve et mye mer normalt liv. Kan du finne en måte å tenke på medisinene som noe positivt? Som noe som hjelper deg? (For det er jo det de gjør.) Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest i samme båt? Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Ja, og hver gang jeg ser det ordet stikker det inni meg. Har du det? Ja. Det rykker også til innvendig hos meg hver gang jeg relateres til denne diagnosen. Det er liksom helt uvirkelig. Det er ikke mitt liv. En misforståelse. Noe som ikke har med meg å gjøre. Jeg er en annen person, som ikke har schizofreni. Jeg kan kjenne igjen ambivalensen i forhold til bruk av medisiner. Frem og tilbake, frem og tilbake... Jeg er redd for hva det gjør med meg, men som NHD skriver så gjør det mye med deg hvis man ikke tar medisiner også. Uten at jeg har helt oversikten, for det har jeg generelt ikke på noe område, så ser det ut til at de fleste med psykoselidelser her på dol blir realt dårligere når de hopper av medisineringen. Jeg synes schizofreni er en stigmatiserende diagnose som skremmer folk. Når andre mennesker snakker om schizofrene så er det _alltid_ i negative vendinger. Jeg har ikke turt å oute min diagnose til min nærmeste familie. Noen vet imidlertid at det er noe med en psykoselidelse, men at det er schizofreni kommer jeg aldri til å si! Aldri! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.