Gondor Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Hvis du hadde hatt valget mellom å prøve mindfullness, fysisk aktivitet, positiv tenkning, ignorering av tanker og andre metoder eller bruke ap mot tankekjør og andre plager, hva hadde du gjort? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 1. Jeg ville prøvd alt dette sammen med AP. 2. Når plagene (tankekjøret) hadde vært borte i to mnd, ville jeg redusert AP med ca 20% samtidig som at jeg fortsatte med de andre tiltakene. 3. Hvis det etter 4-6 mnd etter redusering ikke hadde kommet til forverring, ville jeg redusert med ytterligere 20 %. 4. Slik ville jeg fortsatt til jeg var nede på 20% av opprinnelig dose. 5. Hvis det fortsatt var like bra 2 år etter siste reduksjon, ville jeg prøvd seponering. 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 1. Jeg ville prøvd alt dette sammen med AP. 2. Når plagene (tankekjøret) hadde vært borte i to mnd, ville jeg redusert AP med ca 20% samtidig som at jeg fortsatte med de andre tiltakene. 3. Hvis det etter 4-6 mnd etter redusering ikke hadde kommet til forverring, ville jeg redusert med ytterligere 20 %. 4. Slik ville jeg fortsatt til jeg var nede på 20% av opprinnelig dose. 5. Hvis det fortsatt var like bra 2 år etter siste reduksjon, ville jeg prøvd seponering. ''5. Hvis det fortsatt var like bra 2 år etter siste reduksjon, ville jeg prøvd seponering.'' Ville du gjort dette uansett diagnose, eller snakker du her om en spesiell diagnose? Bipolare får jo ofte høre at de må bruke medisiner livet ut f.eks. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 ''5. Hvis det fortsatt var like bra 2 år etter siste reduksjon, ville jeg prøvd seponering.'' Ville du gjort dette uansett diagnose, eller snakker du her om en spesiell diagnose? Bipolare får jo ofte høre at de må bruke medisiner livet ut f.eks. Nei, ikke hvis diagnosen er schizofreni eller BP. Her forsto jeg at utganspunktet var det svært uspesifikke "tankekjør". 0 Siter
Gondor Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter Skrevet 29. oktober 2012 1. Jeg ville prøvd alt dette sammen med AP. 2. Når plagene (tankekjøret) hadde vært borte i to mnd, ville jeg redusert AP med ca 20% samtidig som at jeg fortsatte med de andre tiltakene. 3. Hvis det etter 4-6 mnd etter redusering ikke hadde kommet til forverring, ville jeg redusert med ytterligere 20 %. 4. Slik ville jeg fortsatt til jeg var nede på 20% av opprinnelig dose. 5. Hvis det fortsatt var like bra 2 år etter siste reduksjon, ville jeg prøvd seponering. Takk utfyllende svar. 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Nei, ikke hvis diagnosen er schizofreni eller BP. Her forsto jeg at utganspunktet var det svært uspesifikke "tankekjør". Jeg tror at tankekjør er noe som følger med bipolare lidelser i forskjellige faser. Positivt når en er oppe og negativt om man er nede. Har opplevd veldig mye tankekjør når jeg er deprimert f.eks. Da kverner det gjerne en plate i hodet hele tiden som omhandler veldig mye negativt. 0 Siter
Gjest germimate Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg tror at tankekjør er noe som følger med bipolare lidelser i forskjellige faser. Positivt når en er oppe og negativt om man er nede. Har opplevd veldig mye tankekjør når jeg er deprimert f.eks. Da kverner det gjerne en plate i hodet hele tiden som omhandler veldig mye negativt. Interessant. sånn opplever jeg det og. 0 Siter
Gondor Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter Skrevet 29. oktober 2012 Nei, ikke hvis diagnosen er schizofreni eller BP. Her forsto jeg at utganspunktet var det svært uspesifikke "tankekjør". Jeg har bp 2. Er det en såpass mild form for sykdommen at jeg kan gjøre som du sier? Sist gang reduserte jeg så raskt at jeg ble sittende å stirre i veggen med århundrets tankekjør. Psykiateren min sier jeg kan redusere fra 8 g fluanxol til 6 mg noen dager for så å legge meg på 4 mg. Er dette helt på tryne? Håper du tar deg tid til å svare på dette. Dette er svært viktig for meg. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg har bp 2. Er det en såpass mild form for sykdommen at jeg kan gjøre som du sier? Sist gang reduserte jeg så raskt at jeg ble sittende å stirre i veggen med århundrets tankekjør. Psykiateren min sier jeg kan redusere fra 8 g fluanxol til 6 mg noen dager for så å legge meg på 4 mg. Er dette helt på tryne? Håper du tar deg tid til å svare på dette. Dette er svært viktig for meg. Kan du ikke komme tilbake til spørsmålet når du evt er i mål med pkt 5 om 4-6 år? 0 Siter
Gondor Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter Skrevet 29. oktober 2012 Kan du ikke komme tilbake til spørsmålet når du evt er i mål med pkt 5 om 4-6 år? I get it. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.