katta456 Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg har fått time hos psykolog neste uke grunnet angst, depresjon og litt andre ting... Dere som har gått eller går til psykolog, hva kan man forvente på første time? Jeg er litt nervøs av meg og liker å vite hva jeg går til 0 Siter
Gjest Ladytron Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Forskjellige psykologer har gjerne ulike stiler, men jeg vil tro at aktuelle temaer vil være å fortelle litt om deg selv, fortelle om sykdommen(e), fortelle om det vanskelige, fortelle om hva du vil forandre... Psykologer er som oftest flinke til å styre samtalen og stille spørsmål, det kommer nok til å gå helt fint 0 Siter
Nøtteskall Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg har vært innom mange behandlere opp igjennom, og min erfaring er at det å gå til terapi er veldig forskjellig ut fra terapeuten man får. Jeg har opplevd mye rart. Jeg har opplevd at den terapeuten jeg syntes var dårlig mens jeg gikk der, har jeg kommet fram til at egentlig var veldig klok etter jeg ble voksen. Håper du finner en som macher deg. Jeg syntes det hjalp meg veldig å sette opp en plan sammen med terapeuten om hva jeg ønsket å ta opp osv. Dette funket veldig bra. Noen ønsker å få gått igjennom barndom og oppveks, mens andre ønsker å ha fokuset framover, det finnes vel ikke noe rett og galt. Lykke til :-). 0 Siter
bibben Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg har hatt "første time" hos forskjellige psykologer/psykiatere. Det har alltid gått veldig greit, og behandleren har stillt en del spørsmål vedrørende historisk bakgrunn (familie/sivil status/barn/jobb...litt sånne ting), symptomer og hvordan situasjonen er for deg her og nå. Det går raskere enn du tror å bli varm i trøya...tror nå jeg! Det man som pasient kan gjøre er å tenke godt igjennom hva det er som er kjerneproblemene og presentere disse så godt som mulig. Ikke la det bli opp til behandleren å gjette seg frem til det du allerede vet. Det har jeg selv bommet på og kastet bort en del tid på. Du vil antagelig få en del ulike svar i denne tråden, da det jo er en betydelig forskjell på om du kommer til behandleren med et samlivsproblem kontra en psykoselidelse. Jeg antar videre at mye avhenger av hvorhvidt terapeuten er psykodynamisk orientert eller driver med kognitiv terapi. Jeg tenker at det ikke er grunn til å grue seg, selvom det er naturlig å være spent. Jeg ønsker deg all lykke til og håper at dere fort finner tonen og at terapien blir god for deg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.