Gå til innhold

Wellbutrin og høyt blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Hypertensjon, i noen tilfeller alvorlig og akutt behandlingskrevende, er rapportert hos pasienter med eller uten preeksisterende hypertensjon. Blodtrykk ved behandlingsstart bør registreres, og etterfølgende målinger bør utføres, særlig ved preeksisterende hypertensjon. Seponering bør vurderes ved klinisk signifikant blodtrykksstigning.''

Jeg har aldri før hatt høyt blodtrykk, dette oppsto helt plutselig for ca 1 måned siden. Synes dette var veldig rart. Trykket varierer mellom et undertrykk på oppimot 130 og 105. Er det sannsynlig at det kan ha med wellbutrin å gjøre? Utskriften er tatt fra felleskatalogen.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det svært vanskelig å uttale seg om årsakssammenheng. Sannsynligvis får en ikke et sikkert svar uten å prøve en seponering.

Skrevet

Det svært vanskelig å uttale seg om årsakssammenheng. Sannsynligvis får en ikke et sikkert svar uten å prøve en seponering.

Litt vanskelig dette. Å seponere betyr vel at jeg kanskje blir deprimert igjen og det er det siste jeg ønsker. Samtidig er det ikke bra å gå med hodepine og høytblodtrykk heller. Å medisinere bivirkninger vet jeg ikke helt om jeg liker.

Wellbutrin har jo vært den eneste AD jeg har tålt, vet ikke hva jeg kunne erstatte den med. Tåler ikke SSRI.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Litt vanskelig dette. Å seponere betyr vel at jeg kanskje blir deprimert igjen og det er det siste jeg ønsker. Samtidig er det ikke bra å gå med hodepine og høytblodtrykk heller. Å medisinere bivirkninger vet jeg ikke helt om jeg liker.

Wellbutrin har jo vært den eneste AD jeg har tålt, vet ikke hva jeg kunne erstatte den med. Tåler ikke SSRI.

Har du fått en standard utredning for høyt blodtrykk?

Skrevet

Har du fått en standard utredning for høyt blodtrykk?

Har gått med døgnmålingsapparat av blodtrykket. Der var det ganske mange røde tall, men gjennomsnittsblodtrykket var ikke så høyt. Legen ville sette igang behandling, jeg fikk selo-zok og de tålte jeg ikke. Skal til legen igjen i morgen. Vet ikke om jeg skal nevne dette med wellbutrin, eller skal jeg be om en annen blodtrykksmedisin? Det er jo vanskelig å vite om wellbutrin er synderen, men man vet det vel ikke før den seponeres i alle fall. Dette er jo som å velge mellom pest eller kolera, jeg ønsker verken høyte blodtrykk, eller depresjon. Dvs. depresjon føles på kort sikt hundre ganger verre.

Gjest germimate
Skrevet

Hvis det er ok at jeg skyter inn et annet (for meg relevant) spm om Wellbutrin: Mister medisinen dens virkning om man ikke tar den regelmessig over tid (ustabilitetet over tid)? Kan den miste virkningen helt eller delvis?

I dette tilfellet 150 mg.

Skrevet

Hvis det er ok at jeg skyter inn et annet (for meg relevant) spm om Wellbutrin: Mister medisinen dens virkning om man ikke tar den regelmessig over tid (ustabilitetet over tid)? Kan den miste virkningen helt eller delvis?

I dette tilfellet 150 mg.

Det er viktig at du tar den til omtrent samme klokkeslett hver dag. Hvis du ønsker best mulig effekt. Ta den helst om morgenen.

Gjest germimate
Skrevet

Det er viktig at du tar den til omtrent samme klokkeslett hver dag. Hvis du ønsker best mulig effekt. Ta den helst om morgenen.

ok :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...