Gå til innhold

NHD: Neste AD på lista?

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni
Skrevet

Har nå fått bekreftet at jeg aldri mer kan gå på verken SSRI eller SNRI pga utvikling av epilepsiliknende anfall ved bruk av både Fontex og Wellbutrin. Da jeg fortsatt har meget svake tilfeller av disse anfallene, 1 måned etter sep. av Wellbutrin, er det ikke fullt avklart om anfallene alene skyldes medikamenter, eller om det er en epilepsisykdom under utvikling, som har blitt forverret av medikamentenes krampeterskelnedsettende effekt.

Har blitt satt på Lamictal, og skulle evaluere hvordan det virker. Jeg merker nå at det ikke er nok i forhold til depresjonen.

Jeg har i tillegg til SSRI/SNRI prøvd Surmontil, sistnevnte har vært uten effekt.

Hva er neste valg?

Er i kontakt med fastlege for tiden, men han har sagt at han ikke har nok greie på psykofarmaka utover de vanligste, og at om jeg nå trenger noe annet må jeg til psykiater. Der er det jo en del ventetid, så det hadde vært greit å få et forslag fra deg å legge frem for fastlegen min.

Videoannonse
Annonse
Gjest Labolina
Skrevet

Har du tatt EEG? MR? Vært hos nevrolog?

Ved slike problemstilinger synes jeg det bør være et godt samarbeid mellom psykiater+nevrolog+fastlege. Det er min personlige erfaring i alle fall.

MAO-hemmer som Aurorix?

Skrevet

''Har blitt satt på Lamictal, og skulle evaluere hvordan det virker. Jeg merker nå at det ikke er nok i forhold til depresjonen.''

Er du sikker på at du er oppe i høy nok dose til å kunne vurdere effekten?

Caloni Makaroni
Skrevet

Har du tatt EEG? MR? Vært hos nevrolog?

Ved slike problemstilinger synes jeg det bør være et godt samarbeid mellom psykiater+nevrolog+fastlege. Det er min personlige erfaring i alle fall.

MAO-hemmer som Aurorix?

Har hatt Aurorix litt i tankene, ettersom det er en helt annen type medisin igjen.

Jeg var på MR i april, den var uten funn. Fastlegen vil ta en til for å se om det er endringer, ettersom mye har skjedd siden da. Har vært på EEG mens jeg gikk på Fontex - den hadde funn. Trappet ned Fontex, og tok EEG - uten funn. Men så forverret skjelvingene seg igjen også uten medisiner. Fastlegen sier vi likså godt kan vente med EEG, for når jeg har disse anfallene så er det klart at det er "noe som skjer" i hjernen, men EEG vil ikke fortelle noe om årsaken i seg selv.

Caloni Makaroni
Skrevet

''Har blitt satt på Lamictal, og skulle evaluere hvordan det virker. Jeg merker nå at det ikke er nok i forhold til depresjonen.''

Er du sikker på at du er oppe i høy nok dose til å kunne vurdere effekten?

Nei, jeg er egentlig ikke det...Altså, jeg er ikke oppe i 300 som jeg skal opp til. Jeg er bare oppe i 150 mg.

Men tidligere (for flere år siden), så gikk jeg på Lamictal og Fontex sammen. Jeg sluttet med Fontex og fortsatte på Lamictal, for å se om jeg klarte meg uten SSRI. Men da merket jeg depresjonen igjen, til tross for at jeg da var stabil på 300 mg.

Så i forhold til tidligere erfaringer, så er ikke 300 mg Lamictal alene godt nok. Nå er det mest fokus på at jeg skal ha Lamictal som antiepileptika, selv om det også er/var håp om at jeg skulle ha tilstrekkelig stemningsstabiliserende effekt.

Skrevet

Nei, jeg er egentlig ikke det...Altså, jeg er ikke oppe i 300 som jeg skal opp til. Jeg er bare oppe i 150 mg.

Men tidligere (for flere år siden), så gikk jeg på Lamictal og Fontex sammen. Jeg sluttet med Fontex og fortsatte på Lamictal, for å se om jeg klarte meg uten SSRI. Men da merket jeg depresjonen igjen, til tross for at jeg da var stabil på 300 mg.

Så i forhold til tidligere erfaringer, så er ikke 300 mg Lamictal alene godt nok. Nå er det mest fokus på at jeg skal ha Lamictal som antiepileptika, selv om det også er/var håp om at jeg skulle ha tilstrekkelig stemningsstabiliserende effekt.

Det blir vel viktitg at dere tar serumkonsentrasjonsmålinger som et ledd i det å fastsette optimal dose, mange bruker vesentlig mer enn 300 mg.

Caloni Makaroni
Skrevet

Det blir vel viktitg at dere tar serumkonsentrasjonsmålinger som et ledd i det å fastsette optimal dose, mange bruker vesentlig mer enn 300 mg.

Sist lå jeg optimalt i serumkonsentrasjon på 300 mg. Tok serumspeil da jeg lå på 75 mg nå, og jeg lå riktig i forhold til doseringen.

Regner med at det er rundt 300 som blir det riktige for meg denne gangen også, har sikkert ikke forandretm meg så mye på 6-7 år.

Takk for svar, forresten! :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Aurorix og Remeron er to gode alternativer.

Skrevet

Sist lå jeg optimalt i serumkonsentrasjon på 300 mg. Tok serumspeil da jeg lå på 75 mg nå, og jeg lå riktig i forhold til doseringen.

Regner med at det er rundt 300 som blir det riktige for meg denne gangen også, har sikkert ikke forandretm meg så mye på 6-7 år.

Takk for svar, forresten! :)

Håper du finner en god løsning - og at du ikke vil bli plaget med epileptiske anfall :-)

Caloni Makaroni
Skrevet

Aurorix og Remeron er to gode alternativer.

OK, tusen takk for svar! Da skal jeg foreslå Aurorix, for Remeron skremmer meg litt med tanke på at den er versting i vektoppgang. Men skal ha dem begge i tankene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...