Gjest 23til07jatakk Skrevet 30. oktober 2012 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg har slitt med dette gangske mange år og har ikke vært lett overhode å få til noe som helst. Har problemer med å sovne, sover når andre er står opp (5-7) til (15/16). Søvnproblemene kom ganske tidlig i tenårene, roet seg en stund og ble bare verre. Har prøvd diverse medikamenter uten å kunne regulere dette. Fra benzo, antipsykotika, melatonin. Verste er at folk har problemer med å forstå dette og tror det er bare å "ta seg sammen". Hele livet mitt er ødelagt fra før og dette hemmer meg sterkt fra å komme meg videre. Skulle bli sendt til søvnlab, men endte på utredning søvnapne og det fikk jeg ingenting ut av. Medisiner jeg bruker fast er: Cipramil(20mg), Lamictal(200mg x2), Rivotril( 2mg x2) og Seroquel(25mg kveld). Tar jeg ikke Seroquel får jeg ikke sove før 9. Bruker ikke nark, alkohol nyter jeg nesten ikke(en til to ganger i halvåret). Melatonin fungerer, men jeg føler ikke at det gjør noe annet enn at jeg sovner tidligere og bare sover lenger. Har noen av dere kommet dere over dette og hvordan? Har lest mye og vet om lysterapi, men har det effekt når jeg ikke kommer meg opp f.eks 9? Er det verd det klokken 15?! Når jeg ikke kommer meg opp av tre vekkeklokker. Enkelte ganger når noen har vekt meg har jeg vært helt borte(bare babel/vanlig samtale) og lagt meg igjen uten at jeg husket noe. Samme med om noen ringer meg. Har i det siste begynt å gå i søvne, våkner noen ganger at jeg sitter i sengen og sover. Snakk om henvisning til nevrolog, men det vil jo ta måneder. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. oktober 2012 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg vet en del om dette, men er ingen ekspert. Når jeg støter på slike pasienter, henviser jeg dem til mer kompetente personer. Ja, det er håp for deg. Først må du komme deg til en søvnlab. Deretter må du få en vurdering av søvnlabens spesialister. Så må du 100% etterleve den behandling de anbefaler. Dette må du gjøre i flere måneder før du begynner å føle at dette er på riktig vei. Lykke til :-) 0 Siter
EnolaGay Skrevet 31. oktober 2012 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg har skrevet en stor oppgave om dette i sosialpedagogikk, faktisk. :0) Og i den sammenheng snakket med en amerikansk søvnforsker hvis navn jeg ikke i farta kan erindre.. la meg seee... http://www.soevnforeningen.no/page14.php Mary Carscadon heter hun! :0) Ligger mye fra henne på nettet om du vil google selv. Du må først og fremst ha en lege som aksepterer at dette ER problemet du har, og som da er villig til å stå på litt for å få deg over til for eksempel St Olavs. http://www.stolav.no/no/Fagfolk/Forskning-og-utvikling/Nyheter/Deltakere-til-sovnstudie-sokes/ 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. oktober 2012 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg har skrevet en stor oppgave om dette i sosialpedagogikk, faktisk. :0) Og i den sammenheng snakket med en amerikansk søvnforsker hvis navn jeg ikke i farta kan erindre.. la meg seee... http://www.soevnforeningen.no/page14.php Mary Carscadon heter hun! :0) Ligger mye fra henne på nettet om du vil google selv. Du må først og fremst ha en lege som aksepterer at dette ER problemet du har, og som da er villig til å stå på litt for å få deg over til for eksempel St Olavs. http://www.stolav.no/no/Fagfolk/Forskning-og-utvikling/Nyheter/Deltakere-til-sovnstudie-sokes/ Utmerket :-) Her er en link for de som tilhører Helse Vest: http://www.bergensovnsenter.no/ 0 Siter
Gjest N@ttugla meg Skrevet 13. november 2012 Skrevet 13. november 2012 Jeg vet en del om dette, men er ingen ekspert. Når jeg støter på slike pasienter, henviser jeg dem til mer kompetente personer. Ja, det er håp for deg. Først må du komme deg til en søvnlab. Deretter må du få en vurdering av søvnlabens spesialister. Så må du 100% etterleve den behandling de anbefaler. Dette må du gjøre i flere måneder før du begynner å føle at dette er på riktig vei. Lykke til :-) Godt å se at det finnes håp Jeg er fortsatt våken, som ellers på denne tid. "Personlig" har jeg ikke problemer med det, men det å tilpasse seg et klokkestyrt samfunn er ikke enkelt. Det er på denne tid jeg er mest våken, ellers i døgnet er jeg en zoombie. På linken EnolaGay sendte, leser jeg at behandling er Melatonin og lysbehandling. Jeg har ikke hatt god effekt av lengre tids bruk av Melatonin, foreskrevet av lege. Og lysbehandling (kjøpte meg eget lys) fungerer ikke. Jeg sovnet foran lyset, mange ganger. Fikk "oppskrift" på bruken, men det hjalp altså ikke. Like tullete døgnrytme. Hvilket søvnsenter anbefaler du (hvorsomhelst i landet, bare de er flinke), og hvilke andre behandlinger enn dette finnes? Hele slekten min er på denne måten, i flere ledd. Å jobbe nattskift ville passet utmerket, men hvordan da følge opp familien. Finnes det noe behandlingssted som tar imot slike sære tilfeller av forskjøvet søvnfasesyndrom? For behandling over tid. Eller er dette slikt en må ordne selv, når en bare har fått en oppskrift. Er det oppfølging fra søvnsentrene? 0 Siter
Gjest N@ttugla meg Skrevet 13. november 2012 Skrevet 13. november 2012 Hei på deg. Regner med du er våken du også? Ville bare spørre om du har fått noen hjelp, og om du har noen tips å komme med? 0 Siter
Gjest be om søvnlab Skrevet 13. november 2012 Skrevet 13. november 2012 Fortsett å be om henvisning til søvnlab. Og innstill deg på å følge reglene du får, 100% og hele tiden, også ferier og helger. Det kan være tøft for nattmennesker å gå hjem først fra fest, legge seg før kveldsnytt og tvinge seg opp om morgenen også i helger og ferier, men det må til, man faller utrolig fort tilbake bare etter en helg hvor man ikke følger rutinen.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.