marlenexxx27 Skrevet 31. oktober 2012 Skrevet 31. oktober 2012 Mitt inntrykk av behandling av rus og eller personlighetsforstyrrelse er at det ofte dreier seg om at pasienten klager over det som gis. F.eks. hvis de får tilbud om å være med på en ukentlig aktivitet, så er de mest fokusert på at psykiatritjenesten ikke har anledning å kjøre dem dit. Hvis de får en ny madrass fordi de har sølt kaffe i den de hadde, så er de mest fokusert på at madrassen er for hard. Hvis de får subutex, vil de ha subuxone. Hvis de vil legges inn på en intitusjon men får tilbud om en annen, så sier de gjerne at da er det ikke mulig å slutte å ruse seg likevel. Og så, når en gjeng helsepersonell har holdt på ei stund, med skifte av medisin, skifte av madrass, individuell plan osv, osv, osv., så er behandlinga ferdig. Og resultatet? Vanskelig å se... Hva synes du om det? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. oktober 2012 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg kunne ikke ha vært mer enig. Jeg har aldri opplevd at noen har sagt at ansvaret er deres og at det først og fremst er opp til dem selv. Jeg er derfor skeptisk til økte penger til rusbehandling før en har tatt tak i nettopp det du nevner. Kan vi finne effekter av alle millionene vi pøser inn i behandling? 0 Siter
Gjest forberedt Skrevet 31. oktober 2012 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg kunne ikke ha vært mer enig. Jeg har aldri opplevd at noen har sagt at ansvaret er deres og at det først og fremst er opp til dem selv. Jeg er derfor skeptisk til økte penger til rusbehandling før en har tatt tak i nettopp det du nevner. Kan vi finne effekter av alle millionene vi pøser inn i behandling? Så dumt du ikke har snakket med meg om det, da. Eller snakker du bare om rus, eller også om PF som det står i Emne? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. oktober 2012 Skrevet 31. oktober 2012 Så dumt du ikke har snakket med meg om det, da. Eller snakker du bare om rus, eller også om PF som det står i Emne? Jeg snakker om de med alvorlig rusmisbruk med eller uten pf. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 31. oktober 2012 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg kunne ikke ha vært mer enig. Jeg har aldri opplevd at noen har sagt at ansvaret er deres og at det først og fremst er opp til dem selv. Jeg er derfor skeptisk til økte penger til rusbehandling før en har tatt tak i nettopp det du nevner. Kan vi finne effekter av alle millionene vi pøser inn i behandling? Hei! Det var det jeg mente noe om i den andre tråden også. At man må feks selv ta et ansvar for å få det bra/bedre, det betyr ikke se så mye tilbake på fortiden, ta den bestemmelsen selv, at fra nå gjør jeg slike ting som gir meg et godt liv. Det er jo ikke så vanskelig, men det forutsetter at man tar et egenansvar. 0 Siter
Gjest Forberedt Skrevet 31. oktober 2012 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg snakker om de med alvorlig rusmisbruk med eller uten pf. Takk. Det var en viktig presisering ettersom trådstarter snakker om rus og/eller personlighetsforstyrrelser. 0 Siter
adhemar Skrevet 31. oktober 2012 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg har litt ambivalent forhold til rusbehandlig. En av mine beste kamerater fra tenårene havnet på plata i oslo, og vi har jo sett effekten på nært hold, for familie og venner. Uansett. Han havnet på en institusjon som var veldig vanskelig å komme inn på, som var en blanding av terapi, avrusning og skoleopplæring. Det var slik at om man ikke holdt en avtale var man ut, hvis man rusa seg en eneste gang var man ut. På en side en siling av kun de høyest motiverte, på den andre siden, neste uopnålig for min glemske, distre og tungt narkomane venn med paranoide trekk, som brøt både avtale og rusfrihet etter noen uker. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.