Gå til innhold

Asperger hos barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke svare deg på det, men det som slår meg er at Anders Breivik hadde akkurat det samme.

Ikke akkurat det du spurte om men ;-)

Jeg hadde sett klippet før ABB-rettsaken og tenkte akkurat det samme som deg. Syns derfor asberger-teorien til psykiaterteam 2 var interessant!

Videoannonse
Annonse
  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

36

• Lillemus

4

• ....AV

3

• Bella Dotte

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hei!

Okey, takk.

Forresten har mine barn absolutt gehør, sier spillelærere. det betyr at de ikke har det særlig bra i ørene 17 mai.

Men de skal vel studere matematikk unntatt en som skal bli fiolinist eller vil det :-), så sånn sett kan man lure på hva det gehøret skal tjene til.

Å ha absolutt gehør er også merkelig, for mens min mann syns noe høres fint ut på TV, i en musikk konkurranse kan det skjære i ørene mine. Da tenker jeg, "men hører du ikke?" da ler min mann og sier "det høres kjempefint ut" ja det er fordelen ved å ikke ha gehør. :-)

''Forresten har mine barn absolutt gehør, sier spillelærere. det betyr at de ikke har det særlig bra i ørene 17 mai'' Nå måtte jeg le. 17. mai og skoleavslutning er nok en prøvelse for dem med absolutt gehør ja :D ''Men de skal vel studere matematikk unntatt en som skal bli fiolinist eller vil det :-)'' Det er en svært nær sammenheng mellom matematikk og musikk. Ikke uvanlig at en som behersker det ene langt over middels også behersker det andre :)

Skrevet

Hei!

Har du studert på blindern?

Jobber du der?

:-)

Nei, jeg har studert i Trondheim, og jobber ikke på universitet.

Jeg er forøvrig enig i at mange medisinere ikke er så opptatt av matematikk og fysikk, men noen er ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

''Pianolæreren til datteren min mente at det å være flink i matematikk og å være musikalsk er noe som henger sammen.''

Tja... Jeg er ganske god i matte, hadde 5 i matte på gymnaset, men jeg er omtrent like musikalsk som en mumie og eier ikke gehør! Dvs. jeg kan høre at det spilles feil, men jeg vet ikke hvilken tone det egentlig skal være.

''Tja... Jeg er ganske god i matte, hadde 5 i matte på gymnaset, men jeg er omtrent like musikalsk som en mumie ''

På seg selv kjenner man alle andre? ;)

Skrevet

Jeg vet ikke om det henger sammen med Asperger, men jeg har også tics. Har alltid hatt det.

Blunker med øynene. Ikke naturlig blunk med øyelokket nede, det er mer som "flørteblunking" - og ja, det har hendt at noen har trodd at jeg forsøkte å sjekke dem opp..

Da jeg var liten gjorde jeg slik med øynene som jenta på den andre videoen, men nok ikke så ofte som henne.

I tillegg vifter jeg med hånden foran øynene. Det _tror_ jeg at jeg bare gjør når jeg er alene, eller sammen med den nærmeste familien.

Skrevet

''Pianolæreren til datteren min mente at det å være flink i matematikk og å være musikalsk er noe som henger sammen.''

Tja... Jeg er ganske god i matte, hadde 5 i matte på gymnaset, men jeg er omtrent like musikalsk som en mumie og eier ikke gehør! Dvs. jeg kan høre at det spilles feil, men jeg vet ikke hvilken tone det egentlig skal være.

Det er jo ikke slik at det alltid henger sammen, men det kan være en tendens i store grupper.

Forøvrig betyr det at du ikke vet hvilken tone det skal være ikke nødvendigvis at du ikke er musikalsk, det kan bare være at du mangler skolering. De som er talentfulle i matematikk klarer jo heller ikke alt uten å lære seg noen teknikker.

Skrevet

Jeg vet ikke om det henger sammen med Asperger, men jeg har også tics. Har alltid hatt det.

Blunker med øynene. Ikke naturlig blunk med øyelokket nede, det er mer som "flørteblunking" - og ja, det har hendt at noen har trodd at jeg forsøkte å sjekke dem opp..

Da jeg var liten gjorde jeg slik med øynene som jenta på den andre videoen, men nok ikke så ofte som henne.

I tillegg vifter jeg med hånden foran øynene. Det _tror_ jeg at jeg bare gjør når jeg er alene, eller sammen med den nærmeste familien.

Hei!

Men kanskje du har autisme som meg :-) litt ?

Det ville være hyggelig.

Skrevet

Nei, jeg har studert i Trondheim, og jobber ikke på universitet.

Jeg er forøvrig enig i at mange medisinere ikke er så opptatt av matematikk og fysikk, men noen er ;-)

Hei!

Da er vi enige :-)

Selv om jeg aldri har møtt en medisinstudent som interesserer seg for fysikk.

Min psykiater vet jeg ikke riktig... hun er nok interessert i litt av hvert, vi har mange felles interesser, hun ville jo bli pilot, så hun skiller seg ganske ut fra den typiske medisiner.

Er jordnær og ikke klengete i sin omsorg, det passer meg bra.

Skrevet

''Forresten har mine barn absolutt gehør, sier spillelærere. det betyr at de ikke har det særlig bra i ørene 17 mai'' Nå måtte jeg le. 17. mai og skoleavslutning er nok en prøvelse for dem med absolutt gehør ja :D ''Men de skal vel studere matematikk unntatt en som skal bli fiolinist eller vil det :-)'' Det er en svært nær sammenheng mellom matematikk og musikk. Ikke uvanlig at en som behersker det ene langt over middels også behersker det andre :)

Hei!

Ja jeg vet det, husket på det nå :-)

Jeg steker pikekyss og kjøttkaker og holder på med muffinsene nå, det er i sånne stunder jeg savner en mor, jeg vet ikke hvorfor...

Skrevet

Det er jo ikke slik at det alltid henger sammen, men det kan være en tendens i store grupper.

Forøvrig betyr det at du ikke vet hvilken tone det skal være ikke nødvendigvis at du ikke er musikalsk, det kan bare være at du mangler skolering. De som er talentfulle i matematikk klarer jo heller ikke alt uten å lære seg noen teknikker.

Hei!

Det der er min trøst :-)

I følge meg selv lærer jeg sent. (det mener ikke andre, men jeg tror jeg har rett)

Og Einstein var ikke god i matematikk, det var hans kone :-)

Det hygger meg å tenke på.

Skrevet

''Tja... Jeg er ganske god i matte, hadde 5 i matte på gymnaset, men jeg er omtrent like musikalsk som en mumie ''

På seg selv kjenner man alle andre? ;)

He!

På seg selv kjenner en ingen andre :_)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Jeg syns mange medisinstudenter har forbausende lite glede av fysikk og matematikk, det er så man lurer på hva de drev med på studiet?

Jeg tror ikke det er interesse, men noe de tar for å komme inn på studiet. Er man interessert/ har forstått sentrale begreper så glemmer man ikke hvordan kraft overføres??

Men jeg tror nok evt, det gjelder matematikere, ikke leger, de vet lite/ingenting om matematikk og fysikk,. deres kunnskapsnivå er under det man skulle forvente!

''ikke leger, de vet lite/ingenting om matematikk og fysikk,. deres kunnskapsnivå er under det man skulle forvente!''

Leger kan mye matematikk, fysikk og kjemi. Det var derfor de kom inn på medisinstudiet.

Skrevet

''ikke leger, de vet lite/ingenting om matematikk og fysikk,. deres kunnskapsnivå er under det man skulle forvente!''

Leger kan mye matematikk, fysikk og kjemi. Det var derfor de kom inn på medisinstudiet.

Hei!

Det er nettopp det som forundrer meg?

De kan lite!

De intersserer seg lite! osv

Jeg lurer på om de tok det for å komme inn, ikke fordi de var interessert.

Det er jo ikke vanskelig å lese seg til en 6 i fag man verken er flink eller interessert, jeg klarte det i katastrofale fag som norsl norsk sidemål og muntlig norsk, men jeg kan lite om litteratur og det interesserer meg ikke noe.

Sånn er det nok med leger også, de har bare lest det fordi de måtte også glemte de det etterpå. Det som interesserer og er morsomt glemmer man ikke!

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Det er nettopp det som forundrer meg?

De kan lite!

De intersserer seg lite! osv

Jeg lurer på om de tok det for å komme inn, ikke fordi de var interessert.

Det er jo ikke vanskelig å lese seg til en 6 i fag man verken er flink eller interessert, jeg klarte det i katastrofale fag som norsl norsk sidemål og muntlig norsk, men jeg kan lite om litteratur og det interesserer meg ikke noe.

Sånn er det nok med leger også, de har bare lest det fordi de måtte også glemte de det etterpå. Det som interesserer og er morsomt glemmer man ikke!

''Jeg lurer på om de tok det for å komme inn, ikke fordi de var interessert''

Jeg kan bare si hvordan det var med min datter. Hun hadde anlegg for disse fagene allerede fra hun gikk i barne og ungdomskolen og fikk 6 i alle disse fagene leeenge før hun bestemte seg for å studere medisin.

Mens hun måtte lese mye i f.eks historie og geografi og jobbe hardt med stilene for en 5`er, fikk hun 6 i matte uten å gjøre så mye annet enn å følge med på skolen og å gjøre lekser.(det gjaldt forresten engelsk også)

Men det var først på slutten av videregående hun fant ut at hun ville studere medisin.

Så din teori stemmer ikke på henne ihvertfall:)

Skrevet

''Jeg lurer på om de tok det for å komme inn, ikke fordi de var interessert''

Jeg kan bare si hvordan det var med min datter. Hun hadde anlegg for disse fagene allerede fra hun gikk i barne og ungdomskolen og fikk 6 i alle disse fagene leeenge før hun bestemte seg for å studere medisin.

Mens hun måtte lese mye i f.eks historie og geografi og jobbe hardt med stilene for en 5`er, fikk hun 6 i matte uten å gjøre så mye annet enn å følge med på skolen og å gjøre lekser.(det gjaldt forresten engelsk også)

Men det var først på slutten av videregående hun fant ut at hun ville studere medisin.

Så din teori stemmer ikke på henne ihvertfall:)

Hei!

Okey :-)

Har du en datter som er så gammel?

Jeg er egentlig ikke mye i humør i kveld, jeg strever fryktelig...

Jeg baker muffins og jeg lager alt annet på planen, snart er kjøttkakene ferdig, men mye annet er også ferdig :-)

Jeg klarer ikke mere humørsvingningene til min mann, jeg har virkelig prøvd.

Så nå, får jeg lære meg nettbank og mye mer, gjøre det bra i studier, snart som det ikke er noen mann å forsørge meg :-)'

Men det går bra, jeg kjenner det, hvis ikke ting i min fortid har knekt meg, så knekker ikke dette meg :-)

Jeg må bare klare en omstilling, den må ta sin tid og sine krefter.

Mest har jeg lyst på noe merkelig....

Det var det jeg skulle spørre Toglie om, ...

Sånn kan livet gå

Skrevet

Hei!

Okey, takk.

Forresten har mine barn absolutt gehør, sier spillelærere. det betyr at de ikke har det særlig bra i ørene 17 mai.

Men de skal vel studere matematikk unntatt en som skal bli fiolinist eller vil det :-), så sånn sett kan man lure på hva det gehøret skal tjene til.

Å ha absolutt gehør er også merkelig, for mens min mann syns noe høres fint ut på TV, i en musikk konkurranse kan det skjære i ørene mine. Da tenker jeg, "men hører du ikke?" da ler min mann og sier "det høres kjempefint ut" ja det er fordelen ved å ikke ha gehør. :-)

''Å ha absolutt gehør er også merkelig, for mens min mann syns noe høres fint ut på TV, i en musikk konkurranse kan det skjære i ørene mine. Da tenker jeg, "men hører du ikke?" da ler min mann og sier "det høres kjempefint ut" ja det er fordelen ved å ikke ha gehør. :-)''

Det der har jeg innimellom grublet på selv ;)

Jeg er jo døv, men enkelte forståsegpåere har ment at jeg nok har ekstremt godt gehør siden jeg snakker normalt talespråk til tross for døvheten. Jeg kan også synge helt ok, men bommer selvsagt på mange toner - dog ikke langt unna den rette. Jeg synger visst bedre enn mange som hører - selv om det teoretisk sett ikke skulle vært mulig.

Tannlegen min sa en gang at jeg sannsynligvis hadde meget godt gehør siden jeg ikke takler å slipe bort tannstein ;) Man mener visst dette kan ha en sammenheng uten at jeg vet hvor stor sannhet det er i det ;)

Mange CI-brukere elsker musikk og "kan ikke leve uten musikk". Dette er ubegripelig for meg... Jeg synes selvsagt musikk er mye bedre med CI enn med høreapparater, men jeg kunne glatt ha levd uten musikk... Det jeg merker meg er at mange av de CI-brukerne som elsker musikk har langt dårligere talespråk enn meg, og de oppfatter tale dårligere enn jeg gjør. Jeg har innimellom tenkt at kanskje musikken for meg høres "feil" ut fordi jeg har godt gehør? Gehøret mitt er jo vanskelig å beregne siden jeg er døv;)

Det er ikke meningen å kuppe tråden din, men du fikk meg på noen tanker :)

Skrevet

Hei!

Okey :-)

Har du en datter som er så gammel?

Jeg er egentlig ikke mye i humør i kveld, jeg strever fryktelig...

Jeg baker muffins og jeg lager alt annet på planen, snart er kjøttkakene ferdig, men mye annet er også ferdig :-)

Jeg klarer ikke mere humørsvingningene til min mann, jeg har virkelig prøvd.

Så nå, får jeg lære meg nettbank og mye mer, gjøre det bra i studier, snart som det ikke er noen mann å forsørge meg :-)'

Men det går bra, jeg kjenner det, hvis ikke ting i min fortid har knekt meg, så knekker ikke dette meg :-)

Jeg må bare klare en omstilling, den må ta sin tid og sine krefter.

Mest har jeg lyst på noe merkelig....

Det var det jeg skulle spørre Toglie om, ...

Sånn kan livet gå

''Mest har jeg lyst på noe merkelig....

Det var det jeg skulle spørre Togli om, ...''

Nå ble jeg nysgjerrig på hva du skulle spørre meg om :)

Skrevet

''Mest har jeg lyst på noe merkelig....

Det var det jeg skulle spørre Togli om, ...''

Nå ble jeg nysgjerrig på hva du skulle spørre meg om :)

Hei!

Ja det er noe jeg ikke klarer skrive her....

Men Toglie jeg har nok mistet min mann.

Det er både tungt for meg og greit nok dvs jeg må lære meg nettbank selv, og jeg vil savne hans fysiske nærvær i stuen, men det er det.

Jeg er ganske fri, dvs jeg vet nå hvordan visse ting fungerer, derfor er det en rekke ting jeg nå vil... men jeg må spørre deg om det, og det skal jeg gjøre. Alt dette her vil jo ta sin tid og måtte skje i sin tur og orden og over lang tid :-)

Jeg er sliten

Takk for at du er her nå

Skrevet

Hei!

Ja det er noe jeg ikke klarer skrive her....

Men Toglie jeg har nok mistet min mann.

Det er både tungt for meg og greit nok dvs jeg må lære meg nettbank selv, og jeg vil savne hans fysiske nærvær i stuen, men det er det.

Jeg er ganske fri, dvs jeg vet nå hvordan visse ting fungerer, derfor er det en rekke ting jeg nå vil... men jeg må spørre deg om det, og det skal jeg gjøre. Alt dette her vil jo ta sin tid og måtte skje i sin tur og orden og over lang tid :-)

Jeg er sliten

Takk for at du er her nå

Huff da.... Hvordan vet du at du har mistet ham? Det er normalt at man i et parforhold har dårlige dager der man kan være kjempesure på hverandre og si ting man ikke mener.. Kanskje det er slik det er hjemme hos dere idag?

Skrevet

Hei!

Ja jeg vet det, husket på det nå :-)

Jeg steker pikekyss og kjøttkaker og holder på med muffinsene nå, det er i sånne stunder jeg savner en mor, jeg vet ikke hvorfor...

Det skjønner jeg godt. Det er koselig å gjøre sånne ting sammen med de man er glade i - for de man er glade i. Høres forresten ut som du lager en kjempefin bursdagsfest! :) Gikk Halloweenfeiringen bra?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...