Angustia Skrevet 3. november 2012 Skrevet 3. november 2012 ''Arbeidssøkere og NAV er til syvende og sist prisgitt arbeidsgivere og arbeidsmarkedet forøvrig.'' Myndighetene har fått presset igjennom regulert arbeidstid, forbud mot barnearbeid, folketrygden, foreldrepermisjon, lover mot diskriminering pga kjønn, seksuell legning og etnisitet osv osv - det er bare viljen til forandring det står på. ''Myndighetene har fått presset igjennom regulert arbeidstid, forbud mot barnearbeid, folketrygden, foreldrepermisjon, lover mot diskriminering pga kjønn, seksuell legning og etnisitet osv osv - det er bare viljen til forandring det står på.'' Jepp, det gjelder å stemme riktig ved neste valg. Inntil videre er jeg takknemlig for innspill på følgende "case'er": 1) Mann, ca 50 år, har fått "alt" av sertifikater fra NAV, men det viser deg at han kan ikke sitte, stå, gå eller ligge. 2) Kvinne, ca 30 år, topp utdanning via NAV, men har søvnproblemer som medfører at ho må ha hjemmekontor med fleksitid, kan ikke pålegges arbeidstid før kl 13 eller etter kl 15. 3) Fremmedspråklig ca 60 år, analfabet, vil jobbe, ingen formelle kvalifikasjoner, behersker svært begrensa norsk. Dette var en del av min fredag, tips mottas med takk :-) 0 Siter
tonie Skrevet 3. november 2012 Skrevet 3. november 2012 ''Myndighetene har fått presset igjennom regulert arbeidstid, forbud mot barnearbeid, folketrygden, foreldrepermisjon, lover mot diskriminering pga kjønn, seksuell legning og etnisitet osv osv - det er bare viljen til forandring det står på.'' Jepp, det gjelder å stemme riktig ved neste valg. Inntil videre er jeg takknemlig for innspill på følgende "case'er": 1) Mann, ca 50 år, har fått "alt" av sertifikater fra NAV, men det viser deg at han kan ikke sitte, stå, gå eller ligge. 2) Kvinne, ca 30 år, topp utdanning via NAV, men har søvnproblemer som medfører at ho må ha hjemmekontor med fleksitid, kan ikke pålegges arbeidstid før kl 13 eller etter kl 15. 3) Fremmedspråklig ca 60 år, analfabet, vil jobbe, ingen formelle kvalifikasjoner, behersker svært begrensa norsk. Dette var en del av min fredag, tips mottas med takk :-) Løsningen er selvsagt at nummer tre jobber med å bære nummer 1, samt å vekke nummer 2 når hun er arbeidsfør:) 0 Siter
Angustia Skrevet 3. november 2012 Skrevet 3. november 2012 ''Myndighetene har fått presset igjennom regulert arbeidstid, forbud mot barnearbeid, folketrygden, foreldrepermisjon, lover mot diskriminering pga kjønn, seksuell legning og etnisitet osv osv - det er bare viljen til forandring det står på.'' Jepp, det gjelder å stemme riktig ved neste valg. Inntil videre er jeg takknemlig for innspill på følgende "case'er": 1) Mann, ca 50 år, har fått "alt" av sertifikater fra NAV, men det viser deg at han kan ikke sitte, stå, gå eller ligge. 2) Kvinne, ca 30 år, topp utdanning via NAV, men har søvnproblemer som medfører at ho må ha hjemmekontor med fleksitid, kan ikke pålegges arbeidstid før kl 13 eller etter kl 15. 3) Fremmedspråklig ca 60 år, analfabet, vil jobbe, ingen formelle kvalifikasjoner, behersker svært begrensa norsk. Dette var en del av min fredag, tips mottas med takk :-) PS:Ingen av disse fyller vilkåra for uføretrygd, for de som måtte meine at NAV kaster uførepensjon etter folk. Men hvor skal de jobbe? 0 Siter
Angustia Skrevet 3. november 2012 Skrevet 3. november 2012 Løsningen er selvsagt at nummer tre jobber med å bære nummer 1, samt å vekke nummer 2 når hun er arbeidsfør:) Yes, det skal jeg foreslå på mandag ;.) 0 Siter
tonie Skrevet 3. november 2012 Skrevet 3. november 2012 Yes, det skal jeg foreslå på mandag ;.) Så flott. Bare si fra hvis du har flere vanskelige saker. Jeg er så løsningsorientert og hjelpsom at det er helt for galt at jeg ikke løser flere problemer for andre:) 0 Siter
frosken Skrevet 3. november 2012 Skrevet 3. november 2012 ''Arbeidssøkere og NAV er til syvende og sist prisgitt arbeidsgivere og arbeidsmarkedet forøvrig.'' Myndighetene har fått presset igjennom regulert arbeidstid, forbud mot barnearbeid, folketrygden, foreldrepermisjon, lover mot diskriminering pga kjønn, seksuell legning og etnisitet osv osv - det er bare viljen til forandring det står på. ''Myndighetene har fått presset igjennom regulert arbeidstid, forbud mot barnearbeid, folketrygden, foreldrepermisjon, lover mot diskriminering pga kjønn, seksuell legning og etnisitet osv osv - det er bare viljen til forandring det står på.'' Hva slags forandring er det du mener vil være hensiktsmessig? 0 Siter
Angustia Skrevet 3. november 2012 Skrevet 3. november 2012 Så flott. Bare si fra hvis du har flere vanskelige saker. Jeg er så løsningsorientert og hjelpsom at det er helt for galt at jeg ikke løser flere problemer for andre:) Avtale :-) Gleder meg, gosj..... 0 Siter
Gjest night bird Skrevet 3. november 2012 Skrevet 3. november 2012 Det er leit at du har hatt såpass dårlige erfaringer. Det booster ikke akkurat selvfølelsen å ha det slik som du beskriver. Det er kjipt nok å leve med en kronisk psykisk lidelse og gå rundt å føle seg annerledes og "på siden". Som frosken skriver så tror jeg det varierer dette med hvor vellykket en slik arbeidspraksisordning er. Jeg har vært på noen, og det har totalt sett vært ganske greit. Jeg har ikke følt at noen har sett ned på meg...andre enn meg selv!!! Dessverre er det slik. Jeg er den som er verst når det gjelder å rakke ned på min egen verdighet... Jeg har vært i kontakt med Vilje Viser Vei og Jobbmestrende oppfølging. Ganske greit men jeg har syntes det har vært _svært_ beklemmende at de har hatt samtaler med arbeidsgiver UTEN at jeg fikk være til stede. Da følte jeg meg i alle fall som et barn der min foresatte var på konferansetime med frøken og jeg ikke kunne høre på alt som hadde med meg å gjøre. Uff...ultra-guffent! Samtale om deg, men uten deg til stede??? Det synes jeg er helt på trynet!! 0 Siter
Sør Skrevet 3. november 2012 Skrevet 3. november 2012 ''Myndighetene har fått presset igjennom regulert arbeidstid, forbud mot barnearbeid, folketrygden, foreldrepermisjon, lover mot diskriminering pga kjønn, seksuell legning og etnisitet osv osv - det er bare viljen til forandring det står på.'' Jepp, det gjelder å stemme riktig ved neste valg. Inntil videre er jeg takknemlig for innspill på følgende "case'er": 1) Mann, ca 50 år, har fått "alt" av sertifikater fra NAV, men det viser deg at han kan ikke sitte, stå, gå eller ligge. 2) Kvinne, ca 30 år, topp utdanning via NAV, men har søvnproblemer som medfører at ho må ha hjemmekontor med fleksitid, kan ikke pålegges arbeidstid før kl 13 eller etter kl 15. 3) Fremmedspråklig ca 60 år, analfabet, vil jobbe, ingen formelle kvalifikasjoner, behersker svært begrensa norsk. Dette var en del av min fredag, tips mottas med takk :-) 1) Flyver. 2) Oppvasker etter lunsjpause. 3) Taxisjåfør for "Mystery Trips" - man vet aldri hvor han kjører deg. Med vennlig hilsen 0 Siter
laban Skrevet 3. november 2012 Skrevet 3. november 2012 ''Myndighetene har fått presset igjennom regulert arbeidstid, forbud mot barnearbeid, folketrygden, foreldrepermisjon, lover mot diskriminering pga kjønn, seksuell legning og etnisitet osv osv - det er bare viljen til forandring det står på.'' Jepp, det gjelder å stemme riktig ved neste valg. Inntil videre er jeg takknemlig for innspill på følgende "case'er": 1) Mann, ca 50 år, har fått "alt" av sertifikater fra NAV, men det viser deg at han kan ikke sitte, stå, gå eller ligge. 2) Kvinne, ca 30 år, topp utdanning via NAV, men har søvnproblemer som medfører at ho må ha hjemmekontor med fleksitid, kan ikke pålegges arbeidstid før kl 13 eller etter kl 15. 3) Fremmedspråklig ca 60 år, analfabet, vil jobbe, ingen formelle kvalifikasjoner, behersker svært begrensa norsk. Dette var en del av min fredag, tips mottas med takk :-) Hva gjør han som verken kan sitte, stå, gå eller ligge når han har fri? 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. november 2012 Skrevet 3. november 2012 Hva gjør han som verken kan sitte, stå, gå eller ligge når han har fri? ''Hva gjør han som verken kan sitte, stå, gå eller ligge når han har fri?'' Han løper antagelig. ;o) 0 Siter
tonie Skrevet 3. november 2012 Skrevet 3. november 2012 1) Flyver. 2) Oppvasker etter lunsjpause. 3) Taxisjåfør for "Mystery Trips" - man vet aldri hvor han kjører deg. Med vennlig hilsen Imponerende, Sør. Du kan kanskje få jobb i rekruttering- og rådgivingsfirmaet jeg skal starte! Litt dårlig lønn, men veldig trivelig arbeidsmiljø. Bra pauser. 0 Siter
Sør Skrevet 3. november 2012 Skrevet 3. november 2012 Imponerende, Sør. Du kan kanskje få jobb i rekruttering- og rådgivingsfirmaet jeg skal starte! Litt dårlig lønn, men veldig trivelig arbeidsmiljø. Bra pauser. Jeg kan anbefale å ansette folk som ikke kan klokken. Et råtips for å redusere lønnsutbetalingene. Med vennlig hilsen 0 Siter
tonie Skrevet 3. november 2012 Skrevet 3. november 2012 Hva gjør han som verken kan sitte, stå, gå eller ligge når han har fri? Det der er et veldig, veldig godt spørsmål. Hvis hun ikke svarer kommer jeg til å ligge våken og gruble i natt! Jeg kommer til å få permanent grublerynke. 0 Siter
frosken Skrevet 3. november 2012 Skrevet 3. november 2012 ''Myndighetene har fått presset igjennom regulert arbeidstid, forbud mot barnearbeid, folketrygden, foreldrepermisjon, lover mot diskriminering pga kjønn, seksuell legning og etnisitet osv osv - det er bare viljen til forandring det står på.'' Jepp, det gjelder å stemme riktig ved neste valg. Inntil videre er jeg takknemlig for innspill på følgende "case'er": 1) Mann, ca 50 år, har fått "alt" av sertifikater fra NAV, men det viser deg at han kan ikke sitte, stå, gå eller ligge. 2) Kvinne, ca 30 år, topp utdanning via NAV, men har søvnproblemer som medfører at ho må ha hjemmekontor med fleksitid, kan ikke pålegges arbeidstid før kl 13 eller etter kl 15. 3) Fremmedspråklig ca 60 år, analfabet, vil jobbe, ingen formelle kvalifikasjoner, behersker svært begrensa norsk. Dette var en del av min fredag, tips mottas med takk :-) ''1) Mann, ca 50 år, har fått "alt" av sertifikater fra NAV, men det viser deg at han kan ikke sitte, stå, gå eller ligge.'' Antar at det betyr at han har en smertelidelse som gjør at han får vondt dersom han gjør mye av noe av dette? Hvis det fortsatt hadde vært stillinger som vaktmester på sykehjem og lignende, så ville han kanskje kunne ha fungert der. Kanskje hadde han vært villig til å prøve om han visste at kravene til tempo ikke var så store - og kanskje ville han fått lyst til å være hjelpsom når han så folk som var vesentlig mer skrøpelige ann han selv. ''2) Kvinne, ca 30 år, topp utdanning via NAV, men har søvnproblemer som medfører at ho må ha hjemmekontor med fleksitid, kan ikke pålegges arbeidstid før kl 13 eller etter kl 15.'' Dersom det er søvnproblemer av typen "får ikke sove" (i motsetning til "sovner hele tiden"), så kan det være et poeng å fokusere på at det ikke er nødvendig å sove hver eneste natt. Kanskje hun kan komme igang med jobbing ca annen hver dag? Har du noen som er villig til å ha henne i arbeidspraksis? Har ingen tro på hjemmekontor hver dag ;-) ''3) Fremmedspråklig ca 60 år, analfabet, vil jobbe, ingen formelle kvalifikasjoner, behersker svært begrensa norsk.'' Prøv å få en arbeidspraksisplass i et entrepenørfirma som trenger "grunnarbeidere". Gjerne et firma som påtar seg mindre arbeider innen rehabilitering. Hvis han jobber rimelig bra, så er ofte gjennomstrømningen såpass kjapp i en del slike firmaer at det kan dukke opp mulighet for ordinært arbeid i etterkant. Konsulenthonoraret kan sendes i posten ;-) 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 3. november 2012 Skrevet 3. november 2012 ''Myndighetene har fått presset igjennom regulert arbeidstid, forbud mot barnearbeid, folketrygden, foreldrepermisjon, lover mot diskriminering pga kjønn, seksuell legning og etnisitet osv osv - det er bare viljen til forandring det står på.'' Hva slags forandring er det du mener vil være hensiktsmessig? Innkvotering av mennesker med norsk (statsborgerskap og) nedsatt funksjonsevne/arbeidsevne. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 3. november 2012 Skrevet 3. november 2012 ''Myndighetene har fått presset igjennom regulert arbeidstid, forbud mot barnearbeid, folketrygden, foreldrepermisjon, lover mot diskriminering pga kjønn, seksuell legning og etnisitet osv osv - det er bare viljen til forandring det står på.'' Hva slags forandring er det du mener vil være hensiktsmessig? Det ble litt rart. Jeg mente... Innkvotering av mennesker med nedsatt funksjonsevne/arbeidsevne, fortrinnsvis mennesker med norsk statsborgerskap. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 3. november 2012 Skrevet 3. november 2012 ''Myndighetene har fått presset igjennom regulert arbeidstid, forbud mot barnearbeid, folketrygden, foreldrepermisjon, lover mot diskriminering pga kjønn, seksuell legning og etnisitet osv osv - det er bare viljen til forandring det står på.'' Jepp, det gjelder å stemme riktig ved neste valg. Inntil videre er jeg takknemlig for innspill på følgende "case'er": 1) Mann, ca 50 år, har fått "alt" av sertifikater fra NAV, men det viser deg at han kan ikke sitte, stå, gå eller ligge. 2) Kvinne, ca 30 år, topp utdanning via NAV, men har søvnproblemer som medfører at ho må ha hjemmekontor med fleksitid, kan ikke pålegges arbeidstid før kl 13 eller etter kl 15. 3) Fremmedspråklig ca 60 år, analfabet, vil jobbe, ingen formelle kvalifikasjoner, behersker svært begrensa norsk. Dette var en del av min fredag, tips mottas med takk :-) Starte med dem som VIL jobbe, kanskje? (Men hva skal disse tre leve av?) 0 Siter
frosken Skrevet 3. november 2012 Skrevet 3. november 2012 Det ble litt rart. Jeg mente... Innkvotering av mennesker med nedsatt funksjonsevne/arbeidsevne, fortrinnsvis mennesker med norsk statsborgerskap. Jeg er også tilhenger av innkvotering av mennesker med funksjonsnedsettelse (men de trenger ikke være norske statsborgere for min del) i offentlig sektor. Jeg er tilhenger av det til tross for at en del velfungerende funksjonshemmende mener at det vil ødelegge ytterligere for deres muligheter innen yrkeslivet, (da alle vil anta at de har fått jobben på grunn av sin funksjonshemming og ikke på tross av den). 0 Siter
Angustia Skrevet 3. november 2012 Skrevet 3. november 2012 ''1) Mann, ca 50 år, har fått "alt" av sertifikater fra NAV, men det viser deg at han kan ikke sitte, stå, gå eller ligge.'' Antar at det betyr at han har en smertelidelse som gjør at han får vondt dersom han gjør mye av noe av dette? Hvis det fortsatt hadde vært stillinger som vaktmester på sykehjem og lignende, så ville han kanskje kunne ha fungert der. Kanskje hadde han vært villig til å prøve om han visste at kravene til tempo ikke var så store - og kanskje ville han fått lyst til å være hjelpsom når han så folk som var vesentlig mer skrøpelige ann han selv. ''2) Kvinne, ca 30 år, topp utdanning via NAV, men har søvnproblemer som medfører at ho må ha hjemmekontor med fleksitid, kan ikke pålegges arbeidstid før kl 13 eller etter kl 15.'' Dersom det er søvnproblemer av typen "får ikke sove" (i motsetning til "sovner hele tiden"), så kan det være et poeng å fokusere på at det ikke er nødvendig å sove hver eneste natt. Kanskje hun kan komme igang med jobbing ca annen hver dag? Har du noen som er villig til å ha henne i arbeidspraksis? Har ingen tro på hjemmekontor hver dag ;-) ''3) Fremmedspråklig ca 60 år, analfabet, vil jobbe, ingen formelle kvalifikasjoner, behersker svært begrensa norsk.'' Prøv å få en arbeidspraksisplass i et entrepenørfirma som trenger "grunnarbeidere". Gjerne et firma som påtar seg mindre arbeider innen rehabilitering. Hvis han jobber rimelig bra, så er ofte gjennomstrømningen såpass kjapp i en del slike firmaer at det kan dukke opp mulighet for ordinært arbeid i etterkant. Konsulenthonoraret kan sendes i posten ;-) ''1) Mann, ca 50 år, har fått "alt" av sertifikater fra NAV, men det viser deg at han kan ikke sitte, stå, gå eller ligge. Antar at det betyr at han har en smertelidelse som gjør at han får vondt dersom han gjør mye av noe av dette? Hvis det fortsatt hadde vært stillinger som vaktmester på sykehjem og lignende, så ville han kanskje kunne ha fungert der. Kanskje hadde han vært villig til å prøve om han visste at kravene til tempo ikke var så store - og kanskje ville han fått lyst til å være hjelpsom når han så folk som var vesentlig mer skrøpelige ann han selv. '' Ja, han har vært i arbeidspraksis bl.a i kommunen for å teste arbeidsevne og -muligheter. Med tilrettelegging og fleksible løsninger fungerte det rimeliig greit, men slike jobber finnes ikke /knapt. ''2) Kvinne, ca 30 år, topp utdanning via NAV, men har søvnproblemer som medfører at ho må ha hjemmekontor med fleksitid, kan ikke pålegges arbeidstid før kl 13 eller etter kl 15. Dersom det er søvnproblemer av typen "får ikke sove" (i motsetning til "sovner hele tiden"), så kan det være et poeng å fokusere på at det ikke er nødvendig å sove hver eneste natt. Kanskje hun kan komme igang med jobbing ca annen hver dag? Har du noen som er villig til å ha henne i arbeidspraksis? Har ingen tro på hjemmekontor hver dag ;-)'' "Kari" har vært sykemeldt 1 år og har 1 år på AAP med bl.a kursing. Kari jobber for et stort firma med filialer i de fleste regioner i Norge. Arbeidsgiver har strukket seg langt, men kan ikke tilby en stilling som innebærer at Kari kan jobbe "når hun vil, hvor mye hun vil og hvor hun vil" (sitat fra arbeidsgiver). Jeg kan heller ikke trylle fram en slik stilling. ''3) Fremmedspråklig ca 60 år, analfabet, vil jobbe, ingen formelle kvalifikasjoner, behersker svært begrensa norsk. Prøv å få en arbeidspraksisplass i et entrepenørfirma som trenger "grunnarbeidere". Gjerne et firma som påtar seg mindre arbeider innen rehabilitering. Hvis han jobber rimelig bra, så er ofte gjennomstrømningen såpass kjapp i en del slike firmaer at det kan dukke opp mulighet for ordinært arbeid i etterkant.'' Eksempel 3 er ei dame som har jobba hardt heile sitt liv og vil fortsette med det. Ønsker å vaske eller lage mat. Ho kan nå skrive navnet sitt og forstår _litt_ norsk, men får ikke innpass i renholdsbransjen til tross for "virkemidler" fra NAV. ''Konsulenthonoraret kan sendes i posten ;-)'' Ah, du er verdt din vekt i gull, jeg ville personlig kjempe for konsulenttjenestene dine :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.