Gå til innhold

Diagnotisering?

Anbefalte innlegg

Gjest vennennnn
Skrevet

En jeg kjenner sier han er shizofren og har i flere år tatt serequel for dette. Han har vært psykotisk en gang, og det var etter bruk av kokain og hasj. Før dette var han en helt "normal" kar. Gjennomførte videregående med gode karakterer.... Han greier fint å holde et foredrag feks. Han har også veldig stresset av at han må ta medisinene sine presist klokken 20:00. Ellers blir han syk igjen.

Kanskje noe jeg ikke vet, men jeg kan bare ikke fatte at han er shizofren og trenger så mye medisiner... Han ble psykotisk og fikk diagnosen etter rusmisbruk! Blir det da feil av meg å pushe han til en ny vurdering?

Videoannonse
Annonse
Gjest danatekt
Skrevet

Ja, det er feil av deg å pushe ham til noe som helst. Hvorfor skal du blande deg inn i dette i det hele tatt?

Gjest venennnnn
Skrevet

Ja, det er feil av deg å pushe ham til noe som helst. Hvorfor skal du blande deg inn i dette i det hele tatt?

Øh... Fordi han ikke skal tro han har en av de mest alvorlige diagnosene i systemt, og ta medisiner unødvendig i kanskje 50 år????

Gjest danatekt
Skrevet

Øh... Fordi han ikke skal tro han har en av de mest alvorlige diagnosene i systemt, og ta medisiner unødvendig i kanskje 50 år????

Det har ikke streifet deg at han kanskje fungerer fordi han går på medisinene? Venner som leker leger er virkelig noe av det verste som finnes. Selvfølgelig kan du kanskje forsiktig si hva du tenker, men å drive noe som helst pushing eller press er langt over streken.

Gjest gundisfundis
Skrevet

Kan godt hende det er nyttig med en ny vurdering. Om han ønsker dette selv så tar han det sikkert opp med lege/behandler?

Det er rart om han fikk diagnosen etter EN psykose og spesielt siden dette var rusutløst. Sikker på at det er noe du ikke vet?

Gjest vennennnnn
Skrevet

Det har ikke streifet deg at han kanskje fungerer fordi han går på medisinene? Venner som leker leger er virkelig noe av det verste som finnes. Selvfølgelig kan du kanskje forsiktig si hva du tenker, men å drive noe som helst pushing eller press er langt over streken.

Ja, nå er det som sagt ikke jeg som setter diagnose. Men spør om jeg har grunn til å phuse han til å stille samme diagnose for en ny psykiater. Dette er ikke fordi jeg vil leke psykiater, men fordi jeg selv har vært psykotisk tre ganger uten en slik diagnose og fordi jeg er i mitt andre år uten antipsykotika og det går strålendes.,

Gjest danatekt
Skrevet

Ja, nå er det som sagt ikke jeg som setter diagnose. Men spør om jeg har grunn til å phuse han til å stille samme diagnose for en ny psykiater. Dette er ikke fordi jeg vil leke psykiater, men fordi jeg selv har vært psykotisk tre ganger uten en slik diagnose og fordi jeg er i mitt andre år uten antipsykotika og det går strålendes.,

Det forrige svaret mitt står fortsatt ved lag.

Du er deg, han er seg. Å pushe eller presse ham til noe som helst er langt over streken.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Pushe han skal du ikke gjøre.

Derimot kan du ymte frempå om at han tar opp sine tvil om diagnosen med sin psykiater.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...