Gå til innhold

Hjernespor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt snakk om at det nytter å danne nye spor i hjernen vår. Kan man gjøre dette ved å tenke nye tanker mange nok ganger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, det er det man gjør når man feks går i terapi.

Skrevet

Hei!

Nei, tanker må være fornuftige, kun da kan de danne spor, spor symbolsk, på den måten at det endrer ens atferd/tankemåte.

Men hvis noe er ufornuft kan de ikke endre ens tanker, i så fall er man styrt av følelse og ikke fornuft.

Skrevet

Hei!

Nei, tanker må være fornuftige, kun da kan de danne spor, spor symbolsk, på den måten at det endrer ens atferd/tankemåte.

Men hvis noe er ufornuft kan de ikke endre ens tanker, i så fall er man styrt av følelse og ikke fornuft.

Jeg tenkte at hvis man hadde en mengde "uriktige" tanker og hele tiden var obs på å endre disse med en gang de dukker opp.

Har skrevet ned en lang liste over tanker jeg får når jeg blir syk. Ting jeg har sett mens jeg har vært friskere på mere AP.

Hvis jeg da arbeider med disse tankene og "tar" de med en gang de dukker opp og endrer dem, vil det da dannes et nytt spor?

Eller bør jeg heller snakke med NSB? ;-)

Skrevet

Jepp, det er det man gjør når man feks går i terapi.

Akkurat. Og i tillegg arbeider veldig hardt med tankene sine selv imellom timene.

Håper jeg ikke sporer helt av :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er viktig å korrigere ufornuftige tanker og erstatte dem med fornuftige tanker igjen og igjen.

Dette må følges opp med tilsvarende gjentatte handlinger. Handlinger setter enda sterkere hjernespor.

Skrevet

Ja, det er viktig å korrigere ufornuftige tanker og erstatte dem med fornuftige tanker igjen og igjen.

Dette må følges opp med tilsvarende gjentatte handlinger. Handlinger setter enda sterkere hjernespor.

Okey, jeg arbeider som best jeg kan med saken, et langtidsprosjekt :-). Skal forsøke å få til et klokt spor og ikke spore av innimellom. Dette krever jo at man er veldig klar over sine "feile" tanker og er obs på hva som skjer. Tror det går bra enda ihvertfall :-).

Skrevet

Ufornuftige - mener du irrasjonelle? Hvorfor bruker du så mange negative begreper, jeg har sett det i så mange tråder her inne? Jeg legger vekt på å bruke positive og nøytrale begreper når jeg snakker/jobber med meg selv; det hjelper ihvertfall meg, da.

Skrevet

Hei!

Tanker uten følelser er ufornuftig.

Skrevet

Ufornuftige - mener du irrasjonelle? Hvorfor bruker du så mange negative begreper, jeg har sett det i så mange tråder her inne? Jeg legger vekt på å bruke positive og nøytrale begreper når jeg snakker/jobber med meg selv; det hjelper ihvertfall meg, da.

Irrasjonell og ufornuftig... Hvis det er noen forskjell, syns jeg irrasjonell er mer negativt enn ufornuftig.

Skrevet

Irrasjonell og ufornuftig... Hvis det er noen forskjell, syns jeg irrasjonell er mer negativt enn ufornuftig.

OK! Vi får bare velge det som klinger best i våre egne ører...!

Skrevet

Tanker uten følelser er ufornuftig.

Hei!

Jeg vet ikke om de er det, det er vel mer handlinger uten følelser som er ufornuftige, jeg mener hvis man ikke klarer forstå at det en gjør eller ikke gjør mot andre kan feks såre dem.

At tanker uten følelser er ufornuftige vet jeg lite om dvs jeg har ikke tenkt på det før.

Jeg syns i vertfall tankene er fine på den måten at man lager et oppsett og et system over dem, også trekker noen konklusjoner, eller lærer noe ut av det man har tenkt. Min erfaring er at tankene er bare tanker ofte, andre ganger gir tankene i en en spesielt god følelse, men jeg tror ikke at de tankene man tenker, de som ikke har følelser i seg er ufornuftige, jeg skal spørre min psykiater i dag.

:-)

Jeg har blitt så spontan av meg, jeg snakker ofte uten en tekst, det går bra for tiden, jeg vet ikke helt hva som er skjedd. Jeg klarer bedre få ut tankene som ord uten å ha skrevet dem først.

Nå skriver jeg ned noe, men jeg tenker si dette til min psykiater i dag, jeg trenger ikke at hun leser dem, eller jeg trenger ikke papirene foran meg, det syns jeg er nokså merkelig.

Skrevet

Yes! Det er ikke enkelt,for å si det mildt! Men, som jeg har nevnt tidligere i en tråd eller to, så har tankene våre stor kraft, og tenker du rett/positivt på en ting, så er det det du får/tiltrekker deg. Dette gjelder begge veier.

For min del, er det vanskelig å tenke tankene helt ut, det har vel med konsentrasjonen å gjøre.... Uansett, tanker fører til handlinger. Da er det viktig å tenke rett da.... ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...