Gå til innhold

NHD eupf

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Har hatt en ganske stabil periode nå. Følt glede med å leve. Ikke skadet meg på lange tider.

Men så får en bagatell det til å velte helt. Reaksjoner blir vanskelig å takle og jeg begynner å skade meg. Lurer noen ganger på om jeg har litt av eupf, men kan du ha lange stabile perioder når du har eupf da?

Utad er jeg et veldig rolig menneske som gjør veldig lite av meg. Så akkurat det stemmer jo ikke helt med eupf. Gjør alt jeg kan for å skjule det for mann og barn når jeg er ustabil. Prøver å gjøre det som om alt er greit, mens inni meg er det kaos.

Hva kan jeg gjøre for å ikke overreagere?

Videoannonse
Annonse
Gjest germimate
Skrevet

Jeg har lurt på det samme som deg hvis man ser bort fra selvskadingen. Håper du får svar :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror ikke det viktige her er om det er eupf eller ikke.

Det viktige er hvordan du kan takle lignende situasjoner på en bedre måte.

Av en annen har du fått en link. Om du har en behandler, bør du ta dette opp som et viktig tema i behandlingen.

Skrevet

Jeg tror ikke det viktige her er om det er eupf eller ikke.

Det viktige er hvordan du kan takle lignende situasjoner på en bedre måte.

Av en annen har du fått en link. Om du har en behandler, bør du ta dette opp som et viktig tema i behandlingen.

Jeg har snakket mye med psykologen om reaksjonene mine, men jeg reagerer likt likevel. Jeg gikk for det meste alene i friminuttene hele grunnskolen. Tenker litt på om det har gjort meg mer sårbar.

Skrevet

Jeg har snakket mye med psykologen om reaksjonene mine, men jeg reagerer likt likevel. Jeg gikk for det meste alene i friminuttene hele grunnskolen. Tenker litt på om det har gjort meg mer sårbar.

Jeg gikk for det meste alene i friminuttene hele grunnskolen. Tenker litt på om det har gjort meg mer sårbar.

S: Nei, det ligger helt sikkert ikke der.

Skrevet

Jeg gikk for det meste alene i friminuttene hele grunnskolen. Tenker litt på om det har gjort meg mer sårbar.

S: Nei, det ligger helt sikkert ikke der.

Er det ikke slik at det du opplever i barndommen er med på å forme deg til den du blir?

Gjest germimate
Skrevet

Unnskyld at jeg blander meg.. men jeg er nysgjerrig på hvilke tiltak du og behandler har diskutert - hva du skal gjøre i slike situasjoner?

Det er viktig å vite årsak osv, men det er etter min erfaring enda viktigere å vite hvordan du skal takle det som skaper provlemer for deg i dag. Og det er noe man må jobbe med hele tiden. Jeg for min del takler ting gradvis litt bedre hver gang pga at jeg er så bevisst på og fokusert på handling og gjennomføring.

Skrevet

Unnskyld at jeg blander meg.. men jeg er nysgjerrig på hvilke tiltak du og behandler har diskutert - hva du skal gjøre i slike situasjoner?

Det er viktig å vite årsak osv, men det er etter min erfaring enda viktigere å vite hvordan du skal takle det som skaper provlemer for deg i dag. Og det er noe man må jobbe med hele tiden. Jeg for min del takler ting gradvis litt bedre hver gang pga at jeg er så bevisst på og fokusert på handling og gjennomføring.

Tja....

Vitenskap viser at det å vite årsak (tro at en vet årsak) ikke hjelper mye.

Det er taklingen her og nå som må være i fokus.

Skrevet

Vi har vel ikke akkurat diskutert tiltak, men han har prøvd å få meg til å tenke på andre måter. Kommet med kommentarer hvor jeg må tenke igjennom hvorfor jeg reagerer slik, og tenke annerledes.

Gjest germimate
Skrevet

Tja....

Er enig i at det ikke er viktig sånn sett, men det jeg tenkte på var at det er viktig å forstå seg selv.. Eller...?

Gjest germimate
Skrevet

Vi har vel ikke akkurat diskutert tiltak, men han har prøvd å få meg til å tenke på andre måter. Kommet med kommentarer hvor jeg må tenke igjennom hvorfor jeg reagerer slik, og tenke annerledes.

Synes du det funker da?

Gjest germimate
Skrevet

Jeg lurer også på om du reagerer sånn når du føler at du har vært så ærlig, og så får du reaksjoner fra andre som gjør at du tenker at du har dummet deg ut og andre ser ned på deg?

Ett tiltak kan være å fjerne seg fra situasjonen så den ikke vokser/ eskalerer(riktig ord?)

Min erfaring er at fornuften får hentet seg inn på den måten. Men det må gjentas og gjentas.

Gjest germimate
Skrevet

Tja....

Jeg har sikkert misforstått.

Skrevet

Jeg lurer også på om du reagerer sånn når du føler at du har vært så ærlig, og så får du reaksjoner fra andre som gjør at du tenker at du har dummet deg ut og andre ser ned på deg?

Ett tiltak kan være å fjerne seg fra situasjonen så den ikke vokser/ eskalerer(riktig ord?)

Min erfaring er at fornuften får hentet seg inn på den måten. Men det må gjentas og gjentas.

Ja, når jeg føler at andre ser ned på meg.

Skrevet

Synes du det funker da?

Jeg vet ikke. Jeg overreagerer jo skikkelig ennå.

Gjest germimate
Skrevet

Jeg vet ikke. Jeg overreagerer jo skikkelig ennå.

Kanskje på tide å snu fokuset for både deg og behandler en annen vei..?

Det var i hvert fall det som skulle til for min del (ikke fra behandlers side, men min).

Skrevet

Jeg har sikkert misforstått.

Jeg lurer på om svaret fra NHD skulle være svar til meg. Jeg har ikke forstått hvorfor han skulle svare deg slik. Du hadde jo skrevet at det var nå og fremtiden som gjelder. Men til mitt spørsmål var det iallefall et svar av betydning.

Gjest germimate
Skrevet

Jeg lurer på om svaret fra NHD skulle være svar til meg. Jeg har ikke forstått hvorfor han skulle svare deg slik. Du hadde jo skrevet at det var nå og fremtiden som gjelder. Men til mitt spørsmål var det iallefall et svar av betydning.

Jeg vet ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...