Gå til innhold

NHD - Er samlemani/tvang arvelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått greie på at min bestemor med en mildt sagt eksentrisk og lite tiltalende personlighet, som jeg aldri har møtt, men har hørt mang en sprø historie om, med stor sannsynlighet var en syk samler. Det lå vel sikkert en årsak bak dette? Jeg har ikke noe behov for å samle på ting selv, men kan årsaken være arvelig, bare at det kommer til uttrykk i andre ting (og ikke nødvendigvis tvang), og kan dette hoppe over ett ledd?

Legen spurte om det var noen med psykiske problemer i familien, men jeg turte ikke nevne dette, da jeg egentlig synes dette er litt rart at skal ha noe med meg å gjøre og at det kanskje ikke er noe å nevne.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, tvang/Ocd har en meget stor arvelig komponent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...