Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet det. Jeg har vært på diverse steder for overvektige for trening og riktig kost . Og som jeg skriver så vet jeg at dette kommer av vekta mi

Ja, da har du jo allerede kunnskapen som skal til.

Motivasjonen din til å gjennomføre det kan være å bli kvitt smertene i beina. Det hjelper ikke noe å bli sykemeldt for å trene for du har allerede fysisk aktivitet på jobben.

Fokuset bør være å gå ned i vekt og gå noen småturer i første omgang og senere utvide turene, det blir lettere etterhvert som vekten går ned.

Lykke til!

Takket for gode råd :0)))

Bare hyggelig :) Husk forresten at du legger om vaner i et tempo som gjør det lystbetont å fortsette. Det fort gjort å sette seg for høye mål, og da blir det værre å holde motivasjonen så lenge at man merker resultater - som er viktig for å holde motivasjonen oppe over tid ;-) Du har nok mest å vinne på å fokusere på kostvaner til å begynne med, og da er det alfa omega å la helg fortsatt være helg, men velg deg ut èn kosedag av de to. Fella vi ofte går i - undertegnede inkludert - er å la helgen begynne torsdags kveld og slutte først søndag hehe ;-)

En ting til: Jeg har selv slitt med nakke/ rygg/ skulderplager og har gått på såkalt ryggskole. Der lærte jeg at bevegelighet (og kondis) endres etter en kort treningsperiode (1-2 mnd), mens smertene avtar først etter 6-12 mnd (gjennomsnittelig etter 9 mnd). Det er derfor ganske viktig å lage seg vaner man kan leve med å lenge at man får kjenne hvor deilig det er å høste det man har sådd :)

Det er mange definisjoner på hvor mye karbo som er lov på lavkarbo.

De ekstreme er vel under 20 gram daglig, om jeg ikke husker helt feil.

Å redusere karbohydratene til under 120 gram blir også regnet som lavkarbo av noen. Og for meg er det et bra kosthold.

''De ekstreme er vel under 20 gram daglig, om jeg ikke husker helt feil.''

Ja, de som spiser så lite karbohydrater at de er i ketose (ketolyse-diett) spiser under 20 g om dagen. Noen enda mindre, men da er det helt ekstremt, f.eks. Skaldemann.

''Å redusere karbohydratene til under 120 gram blir også regnet som lavkarbo av noen. Og for meg er det et bra kosthold.''

150 g er den "offisielle" grensa og Fedon ligger under det og regnes dermed som lavkarbo og han forfekter da et sunt og bra kosthold. :o) Bortsett fra at han anbefaler fruktose som vel heller ikke er helt bra ettersom den stimulerer fettproduksjon via leveren og kan gi fettlever. Men man trenger jo ikke spise fruktose da. :o)

Gjest trene om morgenen

Be legen om hjelp til å lage et forpliktende opplegg, som du ikke kan skulke unna selv om du har vondt eller føler deg elendig en dag.

En kusine laget et opplegg sammen med legen sin, hvor hun var 30 % (tror jeg, kanskje det var 20?) sykemeldt, og hvor hun deltok på organisert trening tidlig om morgenen mandag, onsdag og fredag, i basseng / treningsstudio. (Jeg tror hun hadde et opplegg hvor legen fikk en sms fra treneren hvis hun ikke møtte opp).

I tillegg gikk hun til kostholdsveiledning, og gjorde en aktivitet både lørdag og søndag formiddag.

Hun ble i løpet av et år kvitt flere belastningslidelser, og mange kilo.

Annonse

Gjest annlovinda

''De ekstreme er vel under 20 gram daglig, om jeg ikke husker helt feil.''

Ja, de som spiser så lite karbohydrater at de er i ketose (ketolyse-diett) spiser under 20 g om dagen. Noen enda mindre, men da er det helt ekstremt, f.eks. Skaldemann.

''Å redusere karbohydratene til under 120 gram blir også regnet som lavkarbo av noen. Og for meg er det et bra kosthold.''

150 g er den "offisielle" grensa og Fedon ligger under det og regnes dermed som lavkarbo og han forfekter da et sunt og bra kosthold. :o) Bortsett fra at han anbefaler fruktose som vel heller ikke er helt bra ettersom den stimulerer fettproduksjon via leveren og kan gi fettlever. Men man trenger jo ikke spise fruktose da. :o)

Jeg teller ikke karbohydrater til daglig, men har sjekket sånn innimellom, jeg ligger på mellom 120-150 gram ca. Og det fungerer greit i forhold til energi. Men kunne tenkt meg å gå ned litt også, og det gjør jeg ikke nå. Men mulig etterhvert, har akkurat klart å bli flinkere med kostholdet igjen :)

Jeg leser og prøver litt på grovkarbo, som for meg framstår som helt vanlig sunt kosthold :) Men jeg tror jeg må bli flinkere på lørdagen som jeg unner meg litt for mye godt, eller, jeg vet jeg må bli flinkere

Det er dette jeg også prøver å holde meg til, og blir bedre for hver dag :)

''Det er dette jeg også prøver å holde meg til, og blir bedre for hver dag :)''

Samme her og det mest positive er at sukkersuget forsvinner. :o) På jobben flyter det av kjeks i ulike former, smågodt og sjokolade (Ferrero Rocher!!!!!) for tiden og jeg klarer faktisk å holde meg unna. For jeg vet også at om jeg tar _en_ Ferrero Rocher så stuper jeg gjerne oppi hele skåla. Og det vil jeg ikke nå som vekta har begynt å bevege seg riktig vei. :o)

Gjest annlovinda

Samme her og det mest positive er at sukkersuget forsvinner. :o) På jobben flyter det av kjeks i ulike former, smågodt og sjokolade (Ferrero Rocher!!!!!) for tiden og jeg klarer faktisk å holde meg unna. For jeg vet også at om jeg tar _en_ Ferrero Rocher så stuper jeg gjerne oppi hele skåla. Og det vil jeg ikke nå som vekta har begynt å bevege seg riktig vei. :o)

Jeg må jobbe for å holde meg borte fra søtsaker, for jeg klarer ikke å spise bare en. Og hvis jeg putter i meg slikt, så forsvinner jo ikke søtsuget heller. For jeg SKAL ned en del kg i vekt, og jeg vet jo hva som skal til :)

Du er flink som klarer å holde deg borte fra søtsaker, når det flyter av slikt på jobb. Heldigvis har vi sjelden slikt på jobb her :) Med en vilje som en strikk er jo det bra for meg ;) Men jobber hardt med saken da. Og som sagt, det blir bedre og bedre for hver dag. Søtsuget blir faktisk mer borte. Bare jeg spiser skikkelig grov mat som gjør meg mett :)

Jeg har det likedan, det er lettere å la være å spise enn å stopp når en først har begynt på godteriet. Cluet er å spise seg mett på grove matvarer, da går det lettere.

Ja, da har du jo allerede kunnskapen som skal til.

Motivasjonen din til å gjennomføre det kan være å bli kvitt smertene i beina. Det hjelper ikke noe å bli sykemeldt for å trene for du har allerede fysisk aktivitet på jobben.

Fokuset bør være å gå ned i vekt og gå noen småturer i første omgang og senere utvide turene, det blir lettere etterhvert som vekten går ned.

Lykke til!

ja men jeg har ikke ork etter en dag på jobb.jeg har vondt og er sliten.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...