Gå til innhold

Trenger eksperthjelp (andres erfar), søvnvansker

Anbefalte innlegg

Gjest Må få sove om natten
Skrevet

Jeg har etter mange års bruk klart å seponere Cipralex (mot panikkangst og tvang). Seponert over flere år, sluttet helt i august.

Nå i september ble det belastninger i familien, og jeg ble stresset. Nå i oktober toppet det seg med skikkelig stressreaksjon, hjerterytmeforstyrrelse og innleggelse på sykehus. Ble utskrevet 22.10. Jeg har aldri hatt søvnvansker før, men det har jeg altså fått nå. På sykehuset sov jeg lite, og etter jeg kom hjem har det fortsatt. Det er akkurat som om kroppen IKKE vil slå seg av, som om søvnsenteret ikke kobler inn. Jeg tar hver kveld 15 mg Sobril og 7,5 mg Imovane etter sterkt råd fra lege og sykehus. Av og til virker det og jeg kan sove i 3-4 timer, men like ofte virker det ikke, og jeg ligger våken. Dette er til å bli gal av.

Jeg er så avhengig av søvn, har alltid sovet mye og kunne sove uansett hvor jeg var. Nå er det tankekjør, og bekymring rundt hva mangel på søvn kan gjøre med meg. Jeg fungerer jo så dårlig på dagtid, blir trist og veldig redd av hele greiene. Skal til fastlegen på mandag, vet ikke hva hun vil gjøre. Er redd hun bare vil pøse på med andre medikamenter uten at hun egentlig har kompetanse på dette. Skkulle ønske det var en psykiater som kunne sette seg ned med meg og forklare meg og gi meg råd. Generelle søvnråd har jeg prøvd. Når jeg legger meg er jeg rolig i kroppen, og føler meg avslappet. Men det er frustrerende å våkne opp kl 3 når du sovnet kl 12. Eller å ikke sove ordentlig i det hele tatt. HJELP!! Hva skal jeg gjøre?? Går til psykolog, men han har ikke medisinkompetanse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er forresten 39 år og kvinne. En nabo av meg "møtte veggen" som han sa for en tid tilbake. Han fikk Tolvon (?), noe som hjalp han godt. Tok det før leggetid. Men jeg er jo redd for bivirkninger, så vet ikke hva jeg skal foreslå for legen.

Skrevet

Sånt er vanskelig å behandle. Det mest nærliggende er å behandle med sovemedisiner eller antidepressiva.

Har du forsøkt sarotex?

Ellers... hvis du er lysvåken kl 0300, så stå opp. Start dagen. Gjør husarbeid.. Jeg tror at du stresser fordi du vet at du våkner på natta, og så blir det en sirkel av det. Legg deg igjen når du trenger det. På formiddagen et par timer...

Spørs jo selvfølgelig om du er i jobb, har omsorgsansvar eller lignende da.. Men test ut å følge kroppens mønster, istedet for klokka.

Ellers blir det jo lege og medisiner da. Håper det ordner seg, søvnmangel er så grusomt. Føler på kroppen hvordan du har det.

Skrevet

Sånt er vanskelig å behandle. Det mest nærliggende er å behandle med sovemedisiner eller antidepressiva.

Har du forsøkt sarotex?

Ellers... hvis du er lysvåken kl 0300, så stå opp. Start dagen. Gjør husarbeid.. Jeg tror at du stresser fordi du vet at du våkner på natta, og så blir det en sirkel av det. Legg deg igjen når du trenger det. På formiddagen et par timer...

Spørs jo selvfølgelig om du er i jobb, har omsorgsansvar eller lignende da.. Men test ut å følge kroppens mønster, istedet for klokka.

Ellers blir det jo lege og medisiner da. Håper det ordner seg, søvnmangel er så grusomt. Føler på kroppen hvordan du har det.

Takk så mye for svar. Jeg er ikke lysvåken kl tre, er egentlig veldig trøtt. Men greier ikke å sove. Hva er Sarotex?

Lurer sterkt på om jeg må begynne på antidepressiva igjen, selv om jeg ikke har lyst.

motorPrøysen
Skrevet

Er forresten 39 år og kvinne. En nabo av meg "møtte veggen" som han sa for en tid tilbake. Han fikk Tolvon (?), noe som hjalp han godt. Tok det før leggetid. Men jeg er jo redd for bivirkninger, så vet ikke hva jeg skal foreslå for legen.

Tolvon tror jeg er verd et forsøk, ja. Har ikke veldig mye bivirkninger.

Eller kan du kanskje diskutere med psykologen og/eller selv finne litteratur om avspenningsteknikker, meditasjon o.l. som du kan bruke når du ikke får sove. Det er ikke sikkert teknikkene får deg til å sovne, men de kan i hvert fall hjelpe kroppen til å slappa av.

Skrevet

Takk så mye for svar. Jeg er ikke lysvåken kl tre, er egentlig veldig trøtt. Men greier ikke å sove. Hva er Sarotex?

Lurer sterkt på om jeg må begynne på antidepressiva igjen, selv om jeg ikke har lyst.

http://www.felleskatalogen.no/medisin/sarotex-sarotex-retard-lundbeck-563752

Mange fibromennesker bruker denne. Jeg fikk den også, men jeg synes ikke den hjelper et kvidder på smerter (følgelig våkner jeg uansett) og så blir jeg zombie dagen derpå. En SVETT zombie...

Men for andre virker den bra. ;0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...