Gå til innhold

Bare juks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt med en spirituell praksis som fordrer at en befinner seg i nuet. Det appelerer veldig til meg. Men tankene mine, depresjonene mine og hypomaniene mine blir kontrollert av medisiner. Jeg føler at jeg jukser meg inn i en åndelig dimensjon.Og at den dimensjonen går meg hus forbi fordi jeg har dopet hjernen min. Men kanskje sjelen min er upåvirket av medisiner?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gondor

23

• Sør

19

• stjernestøv

8

• PieLill

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er ikke poenget å være frisk, slik at du fungerer godt i hverdagen?

Denne "åndeligheten", lette løsninger, og alt det andre er jo nettopp noe man gjerne tror på hvis man ikke helt er på talefot med virkeligheten. Det kan sikkert være spennende, men det blir jo som å dope seg - det er en fantasivirkelighet man "opplever".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Er ikke poenget å være frisk, slik at du fungerer godt i hverdagen?

Denne "åndeligheten", lette løsninger, og alt det andre er jo nettopp noe man gjerne tror på hvis man ikke helt er på talefot med virkeligheten. Det kan sikkert være spennende, men det blir jo som å dope seg - det er en fantasivirkelighet man "opplever".

Med vennlig hilsen

Men hele poenget er å bringe bevissthet inn i hverdagslivet og virkelig oppleve øyeblikket som det er. Ikke flykte inn i en fantasiverden.

Skrevet

Men hele poenget er å bringe bevissthet inn i hverdagslivet og virkelig oppleve øyeblikket som det er. Ikke flykte inn i en fantasiverden.

''Men hele poenget er å bringe bevissthet inn i hverdagslivet og virkelig oppleve øyeblikket som det er. Ikke flykte inn i en fantasiverden. – Gondor

''

Jo, men det gjør man vel best ved å være riktig medisinert? Ved å ha et tettest mulig forhold til virkeligheten, og ikke drømme om alle mulige merkelige "utflukter"?

Det som får (virkelige) ting til å gå deg "hus forbi" er jo hvis du er deprimert eller manisk, eller annet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Men hele poenget er å bringe bevissthet inn i hverdagslivet og virkelig oppleve øyeblikket som det er. Ikke flykte inn i en fantasiverden. – Gondor

''

Jo, men det gjør man vel best ved å være riktig medisinert? Ved å ha et tettest mulig forhold til virkeligheten, og ikke drømme om alle mulige merkelige "utflukter"?

Det som får (virkelige) ting til å gå deg "hus forbi" er jo hvis du er deprimert eller manisk, eller annet.

Med vennlig hilsen

Ja, det er akkurat det. Uten meds er det den rene skjære galskap. Orker ikke tanken på å gå tilbake dit. Men tilbake til mitt spørsmål: jukser jeg meg inn i en åndelig dimensjon via medisiner? Neste tanke er selvfølgelig: slutte med meds.

Skrevet

Ja, det er akkurat det. Uten meds er det den rene skjære galskap. Orker ikke tanken på å gå tilbake dit. Men tilbake til mitt spørsmål: jukser jeg meg inn i en åndelig dimensjon via medisiner? Neste tanke er selvfølgelig: slutte med meds.

''jukser jeg meg inn i en åndelig dimensjon via medisiner?''

Hva mener du med det?

Skrevet

''jukser jeg meg inn i en åndelig dimensjon via medisiner?''

Hva mener du med det?

Jeg mener: jeg opplever tilnærmet mental fred pga meds. Da er det lettere å gå inn i en meditativ tilstand enn om sinnet mitt hadde vært en løpsk hest. Det er det jeg mener med at jeg jukser.

Skrevet

''Ja, det er akkurat det. Uten meds er det den rene skjære galskap. Orker ikke tanken på å gå tilbake dit. Men tilbake til mitt spørsmål: jukser jeg meg inn i en åndelig dimensjon via medisiner? Neste tanke er selvfølgelig: slutte med meds. – Gondor''

Er det ikke åpenbart at du åpenbart ikke bør gå tilbake til "rene skjære galskap"? Du trenger da ingen til å fortelle deg det?

Men nei, du jukser deg ikke inn i noe som helst ved å bruke medisiner. Tvertimot er det nok mer "juks" å gjøre det når du lider av "rene skjære galskap".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg mener: jeg opplever tilnærmet mental fred pga meds. Da er det lettere å gå inn i en meditativ tilstand enn om sinnet mitt hadde vært en løpsk hest. Det er det jeg mener med at jeg jukser.

Nei, det må du ikke tenke på :)

''jeg opplever tilnærmet mental fred pga meds''

Kan vel ikke være bedre enn det, du er jo heldig da.

Gjest sangsol
Skrevet

Enn om to skal spasere en tur. Ene har gipset fot, den andre har friske føtter. Jukser han som da går med krykker?

Selvsagt ikke.

Likeledes er det ikke juks å bruke medisin mot hodepine, antibiotika mot bakterielle infeksjoner, insulin hele livet for diabetes pasienter- eller medisin mot ulike psykiatriske sykdommer.

Skrevet

''Ja, det er akkurat det. Uten meds er det den rene skjære galskap. Orker ikke tanken på å gå tilbake dit. Men tilbake til mitt spørsmål: jukser jeg meg inn i en åndelig dimensjon via medisiner? Neste tanke er selvfølgelig: slutte med meds. – Gondor''

Er det ikke åpenbart at du åpenbart ikke bør gå tilbake til "rene skjære galskap"? Du trenger da ingen til å fortelle deg det?

Men nei, du jukser deg ikke inn i noe som helst ved å bruke medisiner. Tvertimot er det nok mer "juks" å gjøre det når du lider av "rene skjære galskap".

Med vennlig hilsen

Tror du meds kontaminerer ens sjel?

Skrevet

Nei, det må du ikke tenke på :)

''jeg opplever tilnærmet mental fred pga meds''

Kan vel ikke være bedre enn det, du er jo heldig da.

Ja jeg er heldig. Er jeg så heldig at jeg innbiller meg at jeg er nær en åndelig dimensjon?

Skrevet

Enn om to skal spasere en tur. Ene har gipset fot, den andre har friske føtter. Jukser han som da går med krykker?

Selvsagt ikke.

Likeledes er det ikke juks å bruke medisin mot hodepine, antibiotika mot bakterielle infeksjoner, insulin hele livet for diabetes pasienter- eller medisin mot ulike psykiatriske sykdommer.

Jeg skjønner hva du mener, virkelig. Jeg har tenkt de samme tankene selv, mange ganger. Men allikevel, burde ikke ånden være sterkere enn kjødet?

Skrevet

Ja jeg er heldig. Er jeg så heldig at jeg innbiller meg at jeg er nær en åndelig dimensjon?

''Ja jeg er heldig. Er jeg så heldig at jeg innbiller meg at jeg er nær en åndelig dimensjon?''

Du kan vel være nær en åndelig dimensjon selv om du tar medisiner, tror ikke det er innbillning jeg :)

Skrevet

Tror du meds kontaminerer ens sjel?

Jeg tror ikke på noen sjel.

Men hvis du gjør det så kan du være meget sikker på at det er den "rene skjære galskap" som ødelegger sjelen din, og medisinene som hjelper med å holde den ren og fri for "romsøppel".

Med vennlig hilsen

Gjest sangsol
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, virkelig. Jeg har tenkt de samme tankene selv, mange ganger. Men allikevel, burde ikke ånden være sterkere enn kjødet?

Ånd?

Snakket ikke du om meditasjon? Hvor man skulle fokusere på nuet? Det er ikke noe ånd- men kun en teknikk for meditering.

Skrevet

''Ja jeg er heldig. Er jeg så heldig at jeg innbiller meg at jeg er nær en åndelig dimensjon?''

Du kan vel være nær en åndelig dimensjon selv om du tar medisiner, tror ikke det er innbillning jeg :)

Tror du det? Jeg er så usikker. Burde ikke sjelen transendere alt?

Skrevet

Ånd?

Snakket ikke du om meditasjon? Hvor man skulle fokusere på nuet? Det er ikke noe ånd- men kun en teknikk for meditering.

Vi snakker litt forbi hverandre, men jeg setter veldig pris på dine tilbakemeldinger. Jeg trenger korrigering.

Skrevet

Tror du det? Jeg er så usikker. Burde ikke sjelen transendere alt?

Sjelen din blir ikke påvirket av medisinene, det er kun ditt sinn som blir det. Sjelen er fri :-)

Skrevet

Jeg tror ikke på noen sjel.

Men hvis du gjør det så kan du være meget sikker på at det er den "rene skjære galskap" som ødelegger sjelen din, og medisinene som hjelper med å holde den ren og fri for "romsøppel".

Med vennlig hilsen

"Romsøppel", den likte jeg :-). Er det sykdommen min som prater? Hva tror du?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...