Gondor Skrevet 9. november 2012 Forfatter Skrevet 9. november 2012 Sjelen din blir ikke påvirket av medisinene, det er kun ditt sinn som blir det. Sjelen er fri :-) Å takk og takk. Det likte jeg å høre. Tusen takk for dine tilbakemeldinger. Men hvorfor er man mentalt syk? Det er så lett å sidestille det med personligheten ens. "Forbanne meg, som er slik en drittsekk". Hva ER mental sykdom? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 9. november 2012 Skrevet 9. november 2012 Å takk og takk. Det likte jeg å høre. Tusen takk for dine tilbakemeldinger. Men hvorfor er man mentalt syk? Det er så lett å sidestille det med personligheten ens. "Forbanne meg, som er slik en drittsekk". Hva ER mental sykdom? Sett fra et åndelig perspektiv så er det lekser, det er jo alt her i livet. Vi skal lære noe av det, og det er ikke feil. 0 Siter
Sør Skrevet 9. november 2012 Skrevet 9. november 2012 "Romsøppel", den likte jeg :-). Er det sykdommen min som prater? Hva tror du? ''Er det sykdommen min som prater? Hva tror du? – Gondor'' Hei, Jeg vet ikke hvor mye du tar, osv. men jeg skal innrømme at jeg reagerte på noe du skrev og tenkte faktisk "mulig dosen bør vurderes" - men du må spørre de som er eksperter. Jeg mener du bør fokusere på å forbli frisk, og å fungere godt i hverdagen. Det er ditt hovedmål - å fungere så godt som mulig. For din egen del, hovedsakelig. Ikke sant? Og det kan bety at du må "ofre" noe - "galskapen", "åndelig eksistens" hvis den skyldes sykdommen, osv. Jeg er dog 100% sikker på at din hjerne fungerer langt bedre, og du tenker langt klarere, når du er korrekt medisinert. Det er der du bør ønske å være. Det vil alltid være fristende for en alkoholiker å drikke, og det vil være fristende å oppleve noen "erfaringer" for noen da de var syke. Men det er et falskt bilde - hold deg til virkeligheten. Det er best. Alltid! :-) Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 9. november 2012 Skrevet 9. november 2012 Å takk og takk. Det likte jeg å høre. Tusen takk for dine tilbakemeldinger. Men hvorfor er man mentalt syk? Det er så lett å sidestille det med personligheten ens. "Forbanne meg, som er slik en drittsekk". Hva ER mental sykdom? Du er ikke din sykdom, like lite som en person med "magesår" er magesåret, eller en person med somatisk sykdom bare er det. ''Hva ER mental sykdom? – Gondor'' Svært ofte er det en ubalanse av kjemikalier i hjernen, som ofte kan avhjelpes ved å ta medisiner som retter opp (mer eller mindre) i dette. Det er jo også derfor at medisinene endrer på hvordan man tenker, og får en tilbake til virkeligheten. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gondor Skrevet 9. november 2012 Forfatter Skrevet 9. november 2012 Sett fra et åndelig perspektiv så er det lekser, det er jo alt her i livet. Vi skal lære noe av det, og det er ikke feil. Kanskje det skal føre oss videre til det essensielle? Min sinnsykdom er hard. Den tar over hele personligheten. Tidvis også kroppen. Jeg har prøvd alt for å demme opp mot denne kraften (sykdommen), men jeg har alltid mislykkes. Men jeg kan ikke la være å tro på at det finnes noe annet enn en sedat tilværelse (medisinindusert). 0 Siter
Sør Skrevet 9. november 2012 Skrevet 9. november 2012 Kanskje det skal føre oss videre til det essensielle? Min sinnsykdom er hard. Den tar over hele personligheten. Tidvis også kroppen. Jeg har prøvd alt for å demme opp mot denne kraften (sykdommen), men jeg har alltid mislykkes. Men jeg kan ikke la være å tro på at det finnes noe annet enn en sedat tilværelse (medisinindusert). ''Kanskje det skal føre oss videre til det essensielle? Min sinnsykdom er hard. Den tar over hele personligheten. Tidvis også kroppen. Jeg har prøvd alt for å demme opp mot denne kraften (sykdommen), men jeg har alltid mislykkes. Men jeg kan ikke la være å tro på at det finnes noe annet enn en sedat tilværelse (medisinindusert). – Gondor'' Du kan ikke finne noe "essensielt" hvis du ikke er frisk nok til at du fungerer optimalt. Og du fungerer ikke optimalt hvis du ikke har medisinene dine. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gondor Skrevet 9. november 2012 Forfatter Skrevet 9. november 2012 ''Er det sykdommen min som prater? Hva tror du? – Gondor'' Hei, Jeg vet ikke hvor mye du tar, osv. men jeg skal innrømme at jeg reagerte på noe du skrev og tenkte faktisk "mulig dosen bør vurderes" - men du må spørre de som er eksperter. Jeg mener du bør fokusere på å forbli frisk, og å fungere godt i hverdagen. Det er ditt hovedmål - å fungere så godt som mulig. For din egen del, hovedsakelig. Ikke sant? Og det kan bety at du må "ofre" noe - "galskapen", "åndelig eksistens" hvis den skyldes sykdommen, osv. Jeg er dog 100% sikker på at din hjerne fungerer langt bedre, og du tenker langt klarere, når du er korrekt medisinert. Det er der du bør ønske å være. Det vil alltid være fristende for en alkoholiker å drikke, og det vil være fristende å oppleve noen "erfaringer" for noen da de var syke. Men det er et falskt bilde - hold deg til virkeligheten. Det er best. Alltid! :-) Med vennlig hilsen Har jeg en bipolar lidelse eller er det bare noe psykiateren fant på for å kategorisere meg? Kanskje det er et eller annet annet som er i veien? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 9. november 2012 Skrevet 9. november 2012 Kanskje det skal føre oss videre til det essensielle? Min sinnsykdom er hard. Den tar over hele personligheten. Tidvis også kroppen. Jeg har prøvd alt for å demme opp mot denne kraften (sykdommen), men jeg har alltid mislykkes. Men jeg kan ikke la være å tro på at det finnes noe annet enn en sedat tilværelse (medisinindusert). ''Kanskje det skal føre oss videre til det essensielle?'' Helt sikkert. Det er sterke krefter i sykdom, det har jeg og fått erfare. Vil gjerne mestre det. 0 Siter
Sør Skrevet 9. november 2012 Skrevet 9. november 2012 Har jeg en bipolar lidelse eller er det bare noe psykiateren fant på for å kategorisere meg? Kanskje det er et eller annet annet som er i veien? ''Har jeg en bipolar lidelse eller er det bare noe psykiateren fant på for å kategorisere meg? Kanskje det er et eller annet annet som er i veien? – Gondor'' Hvorfor i alle dager skulle psykiateren finne på noe slikt? Du er bedre nå enn da du var uten medisiner, ikke sant? Da vet du i hvert fall at det var noe galt, og at medisinene har hjulpet. Og det er viktig å huske. Så kan man jo undersøke om man bør gjøre småjusteringer av doser/medisiner etter at du har vært stabil i f. eks. 1 år (spør NHD om hvor lenge), men foreløpig bør du øve deg på å leve uten enorme svingninger. Og uten alle "fantasiflukter" om åndelighet, sjeler, Spaghettimonstre, og alt det andre. Det er langt viktigere at du holder deg frisk. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gondor Skrevet 9. november 2012 Forfatter Skrevet 9. november 2012 ''Kanskje det skal føre oss videre til det essensielle? Min sinnsykdom er hard. Den tar over hele personligheten. Tidvis også kroppen. Jeg har prøvd alt for å demme opp mot denne kraften (sykdommen), men jeg har alltid mislykkes. Men jeg kan ikke la være å tro på at det finnes noe annet enn en sedat tilværelse (medisinindusert). – Gondor'' Du kan ikke finne noe "essensielt" hvis du ikke er frisk nok til at du fungerer optimalt. Og du fungerer ikke optimalt hvis du ikke har medisinene dine. Med vennlig hilsen Det var da som pokker. Skal jeg bare innse at jeg er psyk, eller tar psykiateren helt feil? Det er bare det at medisiner gjør så mye for meg. Og det er en sannhet. Jeg vil jo gjerne ha et så best liv som mulig. Fungere som mor. Og som meg. Hva er hva? (åndelig vs meds) 0 Siter
Sør Skrevet 9. november 2012 Skrevet 9. november 2012 ''Kanskje det skal føre oss videre til det essensielle?'' Helt sikkert. Det er sterke krefter i sykdom, det har jeg og fått erfare. Vil gjerne mestre det. ''Det er sterke krefter i sykdom, det har jeg og fått erfare. Vil gjerne mestre det. – stjernestøv'' Ja, det er meget destruktive krefter, og overhodet ikke noe å trakte etter, mer enn man skal trakte etter magesår, kreft, diabetes eller andre sykdommer fordi man vil "mestre" dem. 0 Siter
Gondor Skrevet 9. november 2012 Forfatter Skrevet 9. november 2012 ''Har jeg en bipolar lidelse eller er det bare noe psykiateren fant på for å kategorisere meg? Kanskje det er et eller annet annet som er i veien? – Gondor'' Hvorfor i alle dager skulle psykiateren finne på noe slikt? Du er bedre nå enn da du var uten medisiner, ikke sant? Da vet du i hvert fall at det var noe galt, og at medisinene har hjulpet. Og det er viktig å huske. Så kan man jo undersøke om man bør gjøre småjusteringer av doser/medisiner etter at du har vært stabil i f. eks. 1 år (spør NHD om hvor lenge), men foreløpig bør du øve deg på å leve uten enorme svingninger. Og uten alle "fantasiflukter" om åndelighet, sjeler, Spaghettimonstre, og alt det andre. Det er langt viktigere at du holder deg frisk. Med vennlig hilsen Si ikke noe galt om spagettimonstre! De er mine beste venner. 0 Siter
Gondor Skrevet 9. november 2012 Forfatter Skrevet 9. november 2012 ''Det er sterke krefter i sykdom, det har jeg og fått erfare. Vil gjerne mestre det. – stjernestøv'' Ja, det er meget destruktive krefter, og overhodet ikke noe å trakte etter, mer enn man skal trakte etter magesår, kreft, diabetes eller andre sykdommer fordi man vil "mestre" dem. Mener du at mentale sykdommer er kjemisk betinget? (Hjernen som skal observere seg selv. Ingen enkel bedrift) 0 Siter
Sør Skrevet 9. november 2012 Skrevet 9. november 2012 Si ikke noe galt om spagettimonstre! De er mine beste venner. ''Si ikke noe galt om spagettimonstre! De er mine beste venner. – Gondor'' Ja, jeg var litt bekymret for akkurat det! ;-) Her har du informasjon om hvordan du kan bli en PASTA-farian! http://www.venganza.org/ ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter
Gondor Skrevet 9. november 2012 Forfatter Skrevet 9. november 2012 Det var da som pokker. Skal jeg bare innse at jeg er psyk, eller tar psykiateren helt feil? Det er bare det at medisiner gjør så mye for meg. Og det er en sannhet. Jeg vil jo gjerne ha et så best liv som mulig. Fungere som mor. Og som meg. Hva er hva? (åndelig vs meds) Jeg vil så gjerne helbredes! 0 Siter
Sør Skrevet 9. november 2012 Skrevet 9. november 2012 Mener du at mentale sykdommer er kjemisk betinget? (Hjernen som skal observere seg selv. Ingen enkel bedrift) ''Mener du at mentale sykdommer er kjemisk betinget? (Hjernen som skal observere seg selv. Ingen enkel bedrift) – Gondor'' Ikke alle, selvsagt. Noen kan skyldes sjokk (at man er i krig, og nesten blir drept, osv). Men MANGE (inkl. bipolar) er åpenbart kjemisk betinget siden det hjelper med medisiner. I tillegg må man jo huske å "tenke fornuftig". Medisinene hjelper deg til å ha muligheten til å ta gode, veloverveide valg. Medisinene tar ikke valgene for deg. De gjør at du KAN tenke og ta dine egne fornuftige valg. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 9. november 2012 Skrevet 9. november 2012 Det var da som pokker. Skal jeg bare innse at jeg er psyk, eller tar psykiateren helt feil? Det er bare det at medisiner gjør så mye for meg. Og det er en sannhet. Jeg vil jo gjerne ha et så best liv som mulig. Fungere som mor. Og som meg. Hva er hva? (åndelig vs meds) ''Det var da som pokker. Skal jeg bare innse at jeg er psyk, eller tar psykiateren helt feil? Det er bare det at medisiner gjør så mye for meg. Og det er en sannhet. Jeg vil jo gjerne ha et så best liv som mulig. Fungere som mor. Og som meg. Hva er hva? (åndelig vs meds) – Gondor'' Hva tror du skjer med folk som har f. eks. diabetes, men gjør som om de ikke har det, og sier "legen tar nok feil"? Hva skjer med folk som har kreft, lavt stoffskifte, osv osv, men gjør som om de ikke har det, og mener "legen tar nok feil"? DE DØR! (Eller blir veldig mye sykere.) Jo raskere de kommer seg ut av fornektelsen, jo raskere de aksepterer fakta - jo større sjanse har de til å bli friske/ha et godt liv. Det samme for deg - jo før du aksepterer at "ja, jeg har en sykdom, men med medisiner så kan jeg likevel leve et veldig godt liv", jo tidligere kan du faktisk leve et godt liv. Ikke kast bort tiden din på fornektelse, spøkelser, osv. Bruk tiden din på å holde deg frisk (ta medisiner), leve et godt liv, ta vare på barn, og bestem deg for at du vil ha et godt liv. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gondor Skrevet 9. november 2012 Forfatter Skrevet 9. november 2012 ''Si ikke noe galt om spagettimonstre! De er mine beste venner. – Gondor'' Ja, jeg var litt bekymret for akkurat det! ;-) Her har du informasjon om hvordan du kan bli en PASTA-farian! http://www.venganza.org/ ;-) Med vennlig hilsen Ok. Jeg legger meg flat. Nå smiler jeg fra øret til øret. Veldig bra. Tenker noe som jeg har tenkt til å holde for meg selv :-). 0 Siter
Gondor Skrevet 9. november 2012 Forfatter Skrevet 9. november 2012 ''Mener du at mentale sykdommer er kjemisk betinget? (Hjernen som skal observere seg selv. Ingen enkel bedrift) – Gondor'' Ikke alle, selvsagt. Noen kan skyldes sjokk (at man er i krig, og nesten blir drept, osv). Men MANGE (inkl. bipolar) er åpenbart kjemisk betinget siden det hjelper med medisiner. I tillegg må man jo huske å "tenke fornuftig". Medisinene hjelper deg til å ha muligheten til å ta gode, veloverveide valg. Medisinene tar ikke valgene for deg. De gjør at du KAN tenke og ta dine egne fornuftige valg. Med vennlig hilsen Takk for at du har vært med meg så lenge. Jeg undres..... 0 Siter
Sør Skrevet 9. november 2012 Skrevet 9. november 2012 Ok. Jeg legger meg flat. Nå smiler jeg fra øret til øret. Veldig bra. Tenker noe som jeg har tenkt til å holde for meg selv :-). :-) Med vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.