Gjest hvakalledette? Skrevet 9. november 2012 Skrevet 9. november 2012 Hei. Den siste tiden, en drøy uke tenker jeg, har jeg lagt merke til at hjertet mitt oppfører seg litt rart. Det begynte med at hvilepulsen min ble veldig lav, fra rundt 60 for et års tid siden, til rundt 40 nå de siste månedene. Nå har det også begynt å slå veldig urytmisk. Når jeg reiser meg fra f.eks. sofaen for å gå på badet, så kjenner jeg når jeg har kommet inn dit at hjertet mitt "trykker", og når jeg da kjenner på pulsen går den relativt fort, og hopper over slag med ujevne mellomrom. Når disse pausene kommer kjenner jeg et veldig trykk i hjertet, og en slags kvalm følelse, før den slipper igjen når hjertet slår igjen. Dette skjer mange ganger om dagen, stort sett hver gang jeg reiser meg og gjør noe, eller jeg går i en trapp, danser rundt på gulvet med barnet mitt og sånn. Jeg har også et ubehag i brystet nesten hele tiden, et slags trykk på venstre side. Det gjør ikke vondt, men det er "noe" der som murrer hele tiden. Hjertet mitt oppfører seg også rart på den måten at det ikke reagerer som før på ulik aktivitet fra min side. Pulsen blir av og til veldig høy av veldig lite aktivitet (som å reise meg og gå på kjøkkenet), og av og til går den veldig sakte og tregt der jeg ville forventet forhøyet puls. Synes dette er veldig ubehagelig, spesielt disse pausene som hjertet mitt tar mange ganger om dagen, og lurer på om det er noen som har erfaring med dette, eller råd om hva jeg evnt. burde gjøre. Jeg var hos legen min for drøyt to måneder siden, da tok jeg masse blodrøver og en EKG, uten at det ble funnet noe uvanlig. Da var jeg der pga. hvilepulsen som hadde blitt lav, og disse hoppene og de rare rytmene hadde enda ikke begynt da. Jeg har en spiseforstyrrelse og har den siste tiden spist veldig lite mat og kaster opp av og til. Jeg er dog ikke undervektig. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. november 2012 Skrevet 9. november 2012 Kroppen din sier tydelig i fra om at du må gi den det den trenger for å fungere. Du vet utmerket godt hva du skal gjøre. 0 Siter
Gjest hvakalledette? Skrevet 9. november 2012 Skrevet 9. november 2012 Kroppen din sier tydelig i fra om at du må gi den det den trenger for å fungere. Du vet utmerket godt hva du skal gjøre. Du tror det er sannsynlig at det har sammenheng med spiseforstyrrelsen? Tror du det er farlig, eller bare et tegn på at ting -kan- bli farlig om en tid? Er usikker på om jeg skal gå til legen igjen eller vente litt med det. Satt litt på spissen; kan jeg risikere å gå og legge meg og ikke våkne igjen, eller er ikke faren for det særlig forhøyet i forhold til normalbefolkningen? 0 Siter
Gjest luftslott Skrevet 9. november 2012 Skrevet 9. november 2012 Jeg ville tatt det opp med legen igjen på mandag. Det har forverret seg siden sist du var der, og det er ganske vanlig at spiseforstyrrelser kan føre til elektrolyttubalanse som kan føre til hjerterytmeforstyrrelser. I tillegg er hjertet en muskel som andre muskler, når du ikke spiser nok vil kroppen begynne å tære på musklene. 0 Siter
Gjest hvakalledette? Skrevet 9. november 2012 Skrevet 9. november 2012 Som en tilleggsopplysning blir jeg ofte også plutselig svimmel og svart foran øynene helt uventet. Kan ligge på sofaen, kjenne trykk/smerte i brystet, for så å bli kvalm og veldig ør/svimmel/få følelsen av å nesten besvime/få følelsen av å "bli borte" eller "fade ut" litt. Går over etter ca. et minutt, noen ganger etter bare noen sekunder, men kommer gjerne igjen noen ganger når det først begynner. Også veldig svimmel når jeg reiser meg, men sånn har det vært ganske lenge. 0 Siter
Gjest Håper_du_blir_frisk Skrevet 10. november 2012 Skrevet 10. november 2012 Som en tilleggsopplysning blir jeg ofte også plutselig svimmel og svart foran øynene helt uventet. Kan ligge på sofaen, kjenne trykk/smerte i brystet, for så å bli kvalm og veldig ør/svimmel/få følelsen av å nesten besvime/få følelsen av å "bli borte" eller "fade ut" litt. Går over etter ca. et minutt, noen ganger etter bare noen sekunder, men kommer gjerne igjen noen ganger når det først begynner. Også veldig svimmel når jeg reiser meg, men sånn har det vært ganske lenge. Den trykkfølelsen i brystet kan skyldes angst! Da kan du få trykk i brystet og bli svimmel og kvalm. Og det med at du svimler når du reiser deg kan skyldes at blodtrykket ditt er lavt, så jeg ville anbefalt og få målt blodtrykket hos en lege. Men jeg tviler på at dette er noe farlig så lenge du begynner å spise igjen. Spiser eller drikker du noe som inneholder salter/elektrolytter vil legebesøk kunne vente til mandag. Jeg vil anbefale deg å drikke rikelig med vann, eventuelt frukt som inneholder væske, for eksempel vannmelon eller appelsin. Jeg ville også ha startet med vitaminer, deriblant kalsium, omega3, jern og b-vitamin. Disse er det viktigste å få i seg. Hvis du ikke får nok sol ville jeg også tatt tilskudd av d-vitamin. Men husk en ting og det er at kroppen fungerer som en bil. Hvis bilen ikke får bensin eller riktig drivstoff vil den slutte å fungere, slik er det med oss mennesker også. Når kroppen sulter går kroppen i "sparemodus" da sparer den på fettet men heller tærer på musklene, det vil si at også hjertet får problemer. Det du nevner høres ut som kan være noe lignende hjerterytmeforstyrrelser, det kan føre til at det føles ut som hjertet "stopper". Det skyldes at hjertet jobber uregelmessig. Hvis du da ikke begynner å ta vare på kroppen kan dette i verste fall føre til hjertesvikt og eventuelt død. Håper dette var til hjelp! Med vennlig hilsen En som vil deg vel:) 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. november 2012 Skrevet 10. november 2012 Du tror det er sannsynlig at det har sammenheng med spiseforstyrrelsen? Tror du det er farlig, eller bare et tegn på at ting -kan- bli farlig om en tid? Er usikker på om jeg skal gå til legen igjen eller vente litt med det. Satt litt på spissen; kan jeg risikere å gå og legge meg og ikke våkne igjen, eller er ikke faren for det særlig forhøyet i forhold til normalbefolkningen? Ja, jeg tror det er hjertet og kroppen som sier fra at du ikke spiser nok og dermed ikke gir kroppen din den næringen den trenger for å fungere som den skal. En bil fungerer heller ikke på tom tank. Om du kommer til å dø i natt skal jeg ikke uttale meg om, men du har tydeligvis barn og for deres skyld synes jeg du skal søke hjelp snarest mulig. Du bør gi dem muligheten til å vokse opp med en frisk og velfungerende mor. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.