Gå til innhold

Kan man få kjøpe tannlegeinstrumet?


tjohei

Anbefalte innlegg

''3 ganger om dagen, gjerne med munnskyllevann i. I tillegg til dette bruker jeg solobørste langs tannkjøttranden foran og bak, "flaskebørster" mellom tennene, og elektrisk tannbørste. Dette gjør jeg morgen, middag og kveld.''

Er ikke dette i overkant av hva som regnes som normal god tannhygiene?

Jeg bare lurer, man skal ikke overdrive heller. Mange får skader på emaljen som skyldes overdreven pussing. Min tannlege sier at to ganger pr dag er tilstrekkelig.

Jeg vet ikke. Tannlegene sier så forskjellig om dette også. Noen sier jo 4 ganger om dagen også, eller hver gang man har spist. Men poenget er vel og ikke bruke harde børster, men myke, og minst mulig tannpasta med slipeeffekt.

Jeg fikk i hvert fall tilbakemelding om at jeg hadde ekstremt god munnhygiene, og det er jeg avhengig av og ha, siden jeg sliter med tannkjøttsykdom. For da er det den daglige hjemmeinnsatsen som er viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

  • Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    39

  • tjohei

    13

  • Liljana

    5

  • PieLill

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest minnah

Nå vet jeg ikke hvor du holder til i landet, men jeg bruker

http://www.dintannklinikk.no/ i Oslo.

De setter sin ære i og gjøre en god jobb uten og flå folk for penger. Jeg har så langt bare vært hos Manzar, og han er nøye, hyggelig og veldig dyktig, og sikker i arbeidet sitt. Min datter fikk et prisoverslag fra en annen tannlege på rep. av slitte fortenner: kr. 4200. Denne tannklinikken fikset det for kr. 1000.

Jeg reiser 10 mil for og komme meg dit, og det er det verdt:-)

Hørtes ut som det ble dyrt når du først kom deg avgårde til tannlegen. :-( -Regner med at du ikke hadde vært til tannsjekk på veldig lenge før du gikk hit og begynte på denne kjempebehandlingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som det ble dyrt når du først kom deg avgårde til tannlegen. :-( -Regner med at du ikke hadde vært til tannsjekk på veldig lenge før du gikk hit og begynte på denne kjempebehandlingen?

Ja, det ble dyrt. 6 implantater er ikke gratis, selv om jeg får refundert mye av utgiftene. Hadde gått noen år og utsatt og utsatt, ja...

Men egentlig så var jeg litt glad for å bli kvitt de tennene jeg trakk, for flere av dem var jeksler med store amalgamfyllinger og sprekker. Og da er det duket for mye tannverk - og tenner med sprekker må man jo uansett regne med og måtte erstatte en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den faste tannlegen min som skal sette på kronene tar ikke betalt av meg for dem. Han nøyer seg med den andelen han får fra Helfo. Han er helt utrolig.

Jeg må si jeg ble nysgjerrig og søkte opp denne tannlegen. Hvordan han lønner sine sekretærer er jo et spørsmål, og hvordan i all verden har han råd til å betale for reparasjoner av utstyr og nye innkjøp. Jeg ville vært skeptisk, faktisk. Det handler om så utrolig mye mer enn hva han velger å ta. Og det kan igjen gå ut over kvaliteten på utstyr og kompetanse. Og jeg vet svært godt hva jeg snakker om.

Men skal ikke starte noen diskusjon på dette her, jeg vil bare si at noen ganger er det som virker for godt til å være sant - nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg ble nysgjerrig og søkte opp denne tannlegen. Hvordan han lønner sine sekretærer er jo et spørsmål, og hvordan i all verden har han råd til å betale for reparasjoner av utstyr og nye innkjøp. Jeg ville vært skeptisk, faktisk. Det handler om så utrolig mye mer enn hva han velger å ta. Og det kan igjen gå ut over kvaliteten på utstyr og kompetanse. Og jeg vet svært godt hva jeg snakker om.

Men skal ikke starte noen diskusjon på dette her, jeg vil bare si at noen ganger er det som virker for godt til å være sant - nettopp det.

De er 2 tannleger som driver sammen,og har en tannlegesekretær.

Skeptisk til hva? De utfører ikke spesialistarbeider, bortsett fra at den ene er godkjent for implantatprotetikk (kroner o.l.). Jeg har vært hos kirurg når det gjelder operasjon med implantater. Ellers har den ene jeg har vært hos, så langt, kun foretatt rensing og henvist meg. Tannleger tar jo hva de vil for arbeidene sine, og når det gjelder store arbeider er prisforskjellene veldig store. Det jeg virkelig sparer penger på her er selve kronene, som skal settes på av han som har godkjenning for det. De tar ikke ekstra betalt utover egenandelen som de får dekket fra Helfo. Mange tannleger er utrolig grådige, og jeg ser at de reagerer på dette.

Jeg var hos en spesialist her hvor jeg bor. Han har umoderne utstyr, det er ikke pent i lokalene og han lurer på folk unødvendig tannlegearbeid. Han sa at jeg måtte operere tannkjøttet til en pris av 20 000, noe viste seg og være helt unødvendig. Denne tannlegen har 1,5 mill. i lønn, mens de jeg går hos nå nøyer seg med halvparten.

Min nåværende tannlege sa, at den dagen han jobber for pengenes skyld, så ville han begynne og tenke seg godt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

De er 2 tannleger som driver sammen,og har en tannlegesekretær.

Skeptisk til hva? De utfører ikke spesialistarbeider, bortsett fra at den ene er godkjent for implantatprotetikk (kroner o.l.). Jeg har vært hos kirurg når det gjelder operasjon med implantater. Ellers har den ene jeg har vært hos, så langt, kun foretatt rensing og henvist meg. Tannleger tar jo hva de vil for arbeidene sine, og når det gjelder store arbeider er prisforskjellene veldig store. Det jeg virkelig sparer penger på her er selve kronene, som skal settes på av han som har godkjenning for det. De tar ikke ekstra betalt utover egenandelen som de får dekket fra Helfo. Mange tannleger er utrolig grådige, og jeg ser at de reagerer på dette.

Jeg var hos en spesialist her hvor jeg bor. Han har umoderne utstyr, det er ikke pent i lokalene og han lurer på folk unødvendig tannlegearbeid. Han sa at jeg måtte operere tannkjøttet til en pris av 20 000, noe viste seg og være helt unødvendig. Denne tannlegen har 1,5 mill. i lønn, mens de jeg går hos nå nøyer seg med halvparten.

Min nåværende tannlege sa, at den dagen han jobber for pengenes skyld, så ville han begynne og tenke seg godt om.

´´Min nåværende tannlege sa, at den dagen han jobber for pengenes skyld, så ville han begynne og tenke seg godt om.´´

Det sier min også, og etter mange år der tror jeg på han.

Jeg går privat, men betaler ikke noe særlig mer enn offentlig. Og ene goden jeg får er at jeg får time veldig raskt, her ellers i kommunen er det dessverre alt for sprengt kapasitet.

Og jeg knekker jo tenner på jevnlig basis *sukk* og må ha time kjapt. I tillegg er formen så varierende at jeg trenger en som forstår det og tar hensyn til det.

Nå blandet jeg meg i tråden *lister seg ut igjen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1357989607' post='4855452]

´´Min nåværende tannlege sa, at den dagen han jobber for pengenes skyld, så ville han begynne og tenke seg godt om.´´

Det sier min også, og etter mange år der tror jeg på han.

Jeg går privat, men betaler ikke noe særlig mer enn offentlig. Og ene goden jeg får er at jeg får time veldig raskt, her ellers i kommunen er det dessverre alt for sprengt kapasitet.

Og jeg knekker jo tenner på jevnlig basis *sukk* og må ha time kjapt. I tillegg er formen så varierende at jeg trenger en som forstår det og tar hensyn til det.

Nå blandet jeg meg i tråden *lister seg ut igjen*

Det finnes heldigvis, fortsatt, noen få idealister igjen, som elsker jobben sin:-) Hvis det var noen grunn til og være skeptisk, så er jeg helt overbevist om at kirurgen ikke ville ha samarbeidet med dem, for det ville jo i neste runde gå ut over hans gode navn og rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spookyf

Tror Ellos har noe? Men jeg er skeptisk til å drive og skrape med metallgjenstander på seg selv, det er jo en grunn til at man må gå så og så mange år på skole før man får lov til å røre folks tenner.... Bruk heller tanntråd og fluorskyll, evnt skrap litt langs kanten på tanna med en negl.

Eller kost på deg time hos tannpleier, de er rimeligere enn tannlege og når det kun et tannstein det er snakk om er det ikke mange hundrelappene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en god elektrisk tannbørste og vær flink med tanntrå.

Tannpleier er billigere enn å gå til tannlege for å reparere de skadene du gjør på tennene om du leker hobbytannlege.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tannlege går du til da? Det var jo veldig billig. Tror tannpleieren min tar 700 kr og hun er tannpleier og ikke tannlege som tar mer.

700,- kroner for 10-15 min. hos tannpleier synes jeg høres dyrt ut. Tror jeg ville sjekket andre steder.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er 2 tannleger som driver sammen,og har en tannlegesekretær.

Skeptisk til hva? De utfører ikke spesialistarbeider, bortsett fra at den ene er godkjent for implantatprotetikk (kroner o.l.). Jeg har vært hos kirurg når det gjelder operasjon med implantater. Ellers har den ene jeg har vært hos, så langt, kun foretatt rensing og henvist meg. Tannleger tar jo hva de vil for arbeidene sine, og når det gjelder store arbeider er prisforskjellene veldig store. Det jeg virkelig sparer penger på her er selve kronene, som skal settes på av han som har godkjenning for det. De tar ikke ekstra betalt utover egenandelen som de får dekket fra Helfo. Mange tannleger er utrolig grådige, og jeg ser at de reagerer på dette.

Jeg var hos en spesialist her hvor jeg bor. Han har umoderne utstyr, det er ikke pent i lokalene og han lurer på folk unødvendig tannlegearbeid. Han sa at jeg måtte operere tannkjøttet til en pris av 20 000, noe viste seg og være helt unødvendig. Denne tannlegen har 1,5 mill. i lønn, mens de jeg går hos nå nøyer seg med halvparten.

Min nåværende tannlege sa, at den dagen han jobber for pengenes skyld, så ville han begynne og tenke seg godt om.

Jeg håper folk skjønner at det normale er å ligge et sted imellom det å lure folk, og det å være en barmhjertig samaritan.

Folk aner ikke hva en tannleges utstyr koster. Selv det mest grunnleggende er ubegripelig kostbart.

Jeg er skeptisk fordi denne barmhjertigheten helt konkret kan gå utover kvaliteten i forhold til materialer og hygiene. Som f.eks å bruke billige materialer med dårlig holdbarhet. Og bruke engangsutstyr flere ganger; noe som er veldig enkelt å skjule for pasienten, men som innebærer en betydelig helserisiko.

Implantater krever en svært høy grad av hygiene, noe som er dyrt.

Dessuten, har man 5,5 års høyskoleutdanning og tilsvarende studielån skal lønnen gjenspeile dette. Det er helt grunnleggende.

Jeg spekulerer ikke i at denne tannlegen driver uansvarlig, men jeg stiller meg spørsmålet på grunnlag av hva jeg ser av prislisten hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1357989607' post='4855452]

´´Min nåværende tannlege sa, at den dagen han jobber for pengenes skyld, så ville han begynne og tenke seg godt om.´´

Det sier min også, og etter mange år der tror jeg på han.

Jeg går privat, men betaler ikke noe særlig mer enn offentlig. Og ene goden jeg får er at jeg får time veldig raskt, her ellers i kommunen er det dessverre alt for sprengt kapasitet.

Og jeg knekker jo tenner på jevnlig basis *sukk* og må ha time kjapt. I tillegg er formen så varierende at jeg trenger en som forstår det og tar hensyn til det.

Nå blandet jeg meg i tråden *lister seg ut igjen*

Jeg håper folk skjønner at det normale er å ligge et sted imellom det å lure folk, og det å være en barmhjertig samaritan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper folk skjønner at det normale er å ligge et sted imellom det å lure folk, og det å være en barmhjertig samaritan.

Folk aner ikke hva en tannleges utstyr koster. Selv det mest grunnleggende er ubegripelig kostbart.

Jeg er skeptisk fordi denne barmhjertigheten helt konkret kan gå utover kvaliteten i forhold til materialer og hygiene. Som f.eks å bruke billige materialer med dårlig holdbarhet. Og bruke engangsutstyr flere ganger; noe som er veldig enkelt å skjule for pasienten, men som innebærer en betydelig helserisiko.

Implantater krever en svært høy grad av hygiene, noe som er dyrt.

Dessuten, har man 5,5 års høyskoleutdanning og tilsvarende studielån skal lønnen gjenspeile dette. Det er helt grunnleggende.

Jeg spekulerer ikke i at denne tannlegen driver uansvarlig, men jeg stiller meg spørsmålet på grunnlag av hva jeg ser av prislisten hans.

Det var da voldsomt da:-) Min forrige tannlege hadde gammeldags utstyr (ikke engang digitalt røntgen) og gammeldagse behandlingsmetoder. Og han er beryktet for sine skyhøye priser. I tillegg til denne praksisen med og operere alle som stikker innom der, uten at det er nødvendig. Ingenting av det han foretok seg ga inntrykk av at han la penger i praksisen. Men for et år siden la han inn bud på et hus til 17 mill. Så det er nok det private forbruket som er viktig.

Denne tannklinikken har ingenting med mine implanatater og gjøre. De er operert inn av en norsk kirurg på beste vestkant :-) De skal bare montere kronene når tiden er inne. De henviste meg også til den kirurgen som de anser for og være den aller beste.

Jeg synes det er på grensen til ufint med slik mistenkeliggjøring av hardt arbeidende folk. Du kan jo ta en titt på åpningstidene deres: 9.00 -17.00 alle hverdager, og 10.00 - 15.00 på lørdager. Så de jobber kanskje mye? Min forrige tannlege var knapt til stede. Han overlot til 4-5 tannpleiere og drive med rens på heltid til kr. 800 pr. gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt da:-) Min forrige tannlege hadde gammeldags utstyr (ikke engang digitalt røntgen) og gammeldagse behandlingsmetoder. Og han er beryktet for sine skyhøye priser. I tillegg til denne praksisen med og operere alle som stikker innom der, uten at det er nødvendig. Ingenting av det han foretok seg ga inntrykk av at han la penger i praksisen. Men for et år siden la han inn bud på et hus til 17 mill. Så det er nok det private forbruket som er viktig.

Denne tannklinikken har ingenting med mine implanatater og gjøre. De er operert inn av en norsk kirurg på beste vestkant :-) De skal bare montere kronene når tiden er inne. De henviste meg også til den kirurgen som de anser for og være den aller beste.

Jeg synes det er på grensen til ufint med slik mistenkeliggjøring av hardt arbeidende folk. Du kan jo ta en titt på åpningstidene deres: 9.00 -17.00 alle hverdager, og 10.00 - 15.00 på lørdager. Så de jobber kanskje mye? Min forrige tannlege var knapt til stede. Han overlot til 4-5 tannpleiere og drive med rens på heltid til kr. 800 pr. gang.

Ja, det er litt voldsomt, men viktig å opplyse folk som tror at tannlegen er grådig. Dere kjenner ikke det skyhøye utgiftsnivået.

Så jeg er ikke ufint, det er helt saklige opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt voldsomt, men viktig å opplyse folk som tror at tannlegen er grådig. Dere kjenner ikke det skyhøye utgiftsnivået.

Så jeg er ikke ufint, det er helt saklige opplysninger.

Men du tar åpenbart feil hvis du påstår at høye priser=kvalitet. Grunnen til at min lokale tannlege kan ta så skyhøye priser er at han er enerådende innen sin spesialitet her i området. Han har monopol, og det er få som tar bryet med og reise andre steder. Har tar 25-28 000 for et implantat, og det vanlige er rundt 20 000. Selv kirurgen på Oslo vest var mye rimeligere enn han.

Min tannklinikks oppgave med meg var i første omgang og sørge for at min tannhelse var helt i orden, både mht tannkjøtt, tenner og munnhule, før den kirurgiske implantatdelen skulle utføres hos kirurg. Noe som et et krav før slik behandling. I stedet for operasjon med påfølgende store utgifter, smerter osv, ble dette ordnet med 2 runder med skikkelig rensing til kr. 1000. Implantatirurgien ble utført i november, og i mars skal jeg tilbake til den tannlegen som har godkjenning for implantatprotetikk, dvs. tennene som skrus på implantatene. Dette dekkes av Helfo i mitt tilfelle, men det er fritt opp til den enkelte tannlege og ta hva han vil i egenandel, i tillegg, fra pasienten. I dette tilfellet tar de ingen egenandel fra meg. De forholder seg mao til de prisene som Helfo anser som normale. Kirurgien derimot koster meg ca. 50 000, som da er min egenandel i tillegg til det Helfo dekker av dette.

Jeg har aldri følt meg så trygg og ivaretatt hos noen tannlege før. Jeg vet når jeg har med proffesjonelle folk og gjøre. På FB-siden deres har de til og med fått en fin tilbakemelding fra en pasient som selv har lang fartstid innen tannhelsetjenesten.

Denne testen viser vel at tillit er gambling, uansett, i denne bransjen;

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7537986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du tar åpenbart feil hvis du påstår at høye priser=kvalitet. Grunnen til at min lokale tannlege kan ta så skyhøye priser er at han er enerådende innen sin spesialitet her i området. Han har monopol, og det er få som tar bryet med og reise andre steder. Har tar 25-28 000 for et implantat, og det vanlige er rundt 20 000. Selv kirurgen på Oslo vest var mye rimeligere enn han.

Min tannklinikks oppgave med meg var i første omgang og sørge for at min tannhelse var helt i orden, både mht tannkjøtt, tenner og munnhule, før den kirurgiske implantatdelen skulle utføres hos kirurg. Noe som et et krav før slik behandling. I stedet for operasjon med påfølgende store utgifter, smerter osv, ble dette ordnet med 2 runder med skikkelig rensing til kr. 1000. Implantatirurgien ble utført i november, og i mars skal jeg tilbake til den tannlegen som har godkjenning for implantatprotetikk, dvs. tennene som skrus på implantatene. Dette dekkes av Helfo i mitt tilfelle, men det er fritt opp til den enkelte tannlege og ta hva han vil i egenandel, i tillegg, fra pasienten. I dette tilfellet tar de ingen egenandel fra meg. De forholder seg mao til de prisene som Helfo anser som normale. Kirurgien derimot koster meg ca. 50 000, som da er min egenandel i tillegg til det Helfo dekker av dette.

Jeg har aldri følt meg så trygg og ivaretatt hos noen tannlege før. Jeg vet når jeg har med proffesjonelle folk og gjøre. På FB-siden deres har de til og med fått en fin tilbakemelding fra en pasient som selv har lang fartstid innen tannhelsetjenesten.

Denne testen viser vel at tillit er gambling, uansett, i denne bransjen;

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7537986

Den testen du linker til kunne jeg skrevet side opp og side ned om, men det har jeg ikke ork til :-)

Det blir for omfattende å opplyse folk om alle nyansene, det er nok også derfor det ikke er kommet noen grundig utredning som forklaring til "mannen i gata" i etterkant. Men det finnes altså svar på det meste i denne testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en god elektrisk tannbørste og vær flink med tanntrå.

Tannpleier er billigere enn å gå til tannlege for å reparere de skadene du gjør på tennene om du leker hobbytannlege.

mvh

Jeg skraper bare på yttersiden, ikke inntil tannkjøtt og selve tannen. Kan ikke skjønne at det kan gjøre noe skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skraper bare på yttersiden, ikke inntil tannkjøtt og selve tannen. Kan ikke skjønne at det kan gjøre noe skade.

Min nåværende og tidligere tannleger har dressert meg til å ikke bruke skarpe gjenstander på tennene.

Så får det heller være at det første de tar tak i når jeg sitter i stolen deres er en stålkrok.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nåværende og tidligere tannleger har dressert meg til å ikke bruke skarpe gjenstander på tennene.

Så får det heller være at det første de tar tak i når jeg sitter i stolen deres er en stålkrok.

:-)

mvh

Det er jo lite pent når det samler seg opp tannstein på yttersiden av undertennne. Jeg får lett skrapet det bort med en pinsett og da ser de mye bedre ut. Etter at jeg har vært hos tannlegen neste gang skal jeg passe mye bedre på renhold. Skal kjøpe meg disse små børstene til å dra gjennom mellomrommene. Tror det vil hjelpe håper jeg. Jeg går en gang i året til tannlege. Synes det bør holde, men vurderer å gå oftere. Jeg skal spørre tannlege om råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...